hur rider ni era 7 åringar?

Sv: hur rider ni era 7 åringar?

OT men: Jag har bara undrat en sak om dig i typ flera månader :p tar du bildsekvenser från film eller har du bara en dålig kamera ?

tar från film:) vet de blir skitdåligt tyvärr....
vart har du och dina bilder tatt vägen?

13201150.jpg

13201152.jpg

han har en enorm skritt denna hästen och en förmåga att samla sig som jag aldrig sett maken till, :love:det som fattas är viljan på bana då lägger han totalt i handbromsen tyvärr men vi SKA komma över det, han e ju unghäst fortfarande.
han e dock väldigt pigg ute:love:han e den enda för mig mitt hjärta helt otrolig den hästen börjar nästan tjuta när jag tänker på hur bra det gick idag för dressyr tränaren.
han är så otroligt mjuk och fin
hon sa att han skulle kunna bli en riktigt bra dressyrhäst:D

Jag ser dem inte direkt som unghästar till psyket men beroende på när inridningen påbörjades så kan man pressa dem olika mycket. Det är ju inte så vanligt att folk rider in sina hästar som sexåringar numera men det händer ju! =)

Min sjuåring har fö fått föl för en månad sedan men förra året när hon var sex så pressades hon relativt mycket, men inte mer än vi märkte att hon klarade av.

Jag har en 7åring som är inriden som 5åring, vilade sen ett år tills att jag köpte henne i vintras. Henne tar jag mer som en unghäst, men inte som en vanlig 5åring heller, hon har gångarterna helt rena, men hon får lite mer vila in emellan för att kroppen ska hänga med. Just eftersom hon inte är riden så mycket.

Asså, det är ju klart att en 7åring kan vara lika mkt riden och utbildad som t.ex. en 5 eller 6åring (dessa räknar jag som unghästar dock), men om man skriver som t.ex. i Gullans fall att Thengill fortfarande är en unghäst så kan jag tycka att det låter lite fel ..

"Vi" (stallchefen) har en 7årig valack, han går i verksamheten och är lika lite unghäst som alla andra verksamhetshästar i mina ögon. Visst är han yngst, men han är inte ung på det sättet.
Jag red honom ganska mycket förra vintern-våren, när han precis blev valack, en underbar liten frå individ :love:
10770727.jpg

Han går nu alltså 4-6dgr/vecka med ridskoleelever, turryttare och ibland även någon privatryttare som lånar honom.

Gullan: Kan vi inte få se bild på den där otroliga samlingen du pratar om ? :D

Senast ändrad:

asså, är det bara jag som inte ser 7åringar som unghästar ? "/

jag ser absolut inte min 7 åring som en unghäst. tävlade han första gången när han var 5 nästan 6. men han är otroligt välutbildad för att vara så gammal dom han är:p:)

jag ser thengill som en unghäst eftersom han inte är färdig utbildad/växt + unghäst i sinnet.

men det finns ju oika hästar, och man värderar olika, vissa hästar mognar snabbare/växer snabbare

sen beror de ju på vad man e van vid. är man vad att hästarna rids in vid 3års ålder som halvbloden och sen rids hårt/som en vanlig ridhäst vid 4-5års ålder så är det ju nåt man är van vid inte nåt som kanske är rätt för den delen:smirk:

och då var det för den delen inte Jag som kallade honom unghäst utan min dressyr tränare sa det igår att jag inte ska känna så stor press eftersom han är så ung
hon har blivt upplärd under 10års tid av Helena(minns ej efternamnet just nu) som tävlade för svenska landslaget i dressyr 2006

och hon om någon tycker att han e unghäst så borde det ju vara sant:smirk:men tanke på att hon är van vid halvblod som rids in tidigt.

du, den där samlingen jag snackar om den ska du få se på lag sm:D:devil:

Asså, det är ju klart att en 7åring kan vara lika mkt riden och utbildad som t.ex. en 5 eller 6åring (dessa räknar jag som unghästar dock), men om man skriver som t.ex. i Gullans fall att Thengill fortfarande är en unghäst så kan jag tycka att det låter lite fel ..

"Vi" (stallchefen) har en 7årig valack, han går i verksamheten och är lika lite unghäst som alla andra verksamhetshästar i mina ögon. Visst är han yngst, men han är inte ung på det sättet.
Jag red honom ganska mycket förra vintern-våren, när han precis blev valack, en underbar liten frå individ :love:
10770727.jpg

Han går nu alltså 4-6dgr/vecka med ridskoleelever, turryttare och ibland även någon privatryttare som lånar honom.

Gullan: Kan vi inte få se bild på den där otroliga samlingen du pratar om ? :D

trav
large-12.html

galopp
picture-5.jpg

javascript:void(0)

Senast ändrad av en moderator:

jag ser thengill som en unghäst eftersom han inte är färdig utbildad/växt + unghäst i sinnet.

men det finns ju oika hästar, och man värderar olika, vissa hästar mognar snabbare/växer snabbare

sen beror de ju på vad man e van vid. är man vad att hästarna rids in vid 3års ålder som halvbloden och sen rids hårt/som en vanlig ridhäst vid 4-5års ålder så är det ju nåt man är van vid inte nåt som kanske är rätt för den delen:smirk:

och då var det för den delen inte Jag som kallade honom unghäst utan min dressyr tränare sa det igår att jag inte ska känna så stor press eftersom han är så ung
hon har blivt upplärd under 10års tid av Helena(minns ej efternamnet just nu) som tävlade för svenska landslaget i dressyr 2006

och hon om någon tycker att han e unghäst så borde det ju vara sant:smirk:men tanke på att hon är van vid halvblod som rids in tidigt.

du, den där samlingen jag snackar om den ska du få se på lag sm:D:devil:
men att en häst är UNG och att det är en UNGHÄST ser inte jag som samma sak.
Efter en dålig tävling med Ási så kan jag vara otroligt nöjd ändå "eftersom vi nu tävlar mest för träningen skull på grund av att han är ung och inte tävlad så mycket".
Men jag skulle ALDRIG kalla honom för unghäst! Erro däremot - han är en klockren unghäst, och ja lär nog fortsätta kalla honom unghäst upp till 6års ålder kanske, men vid 7, då blir det för mycket för mig.

I Can't wait to see it ;)
nästa helg är det ju, gud så fort tiden går!

Kolur,jag tror knappast du ''pressar'' din häst för mycket!som sagt beror ju mycket på individen och jag har heller ingen erfarenhet av sjuåringar!

*kl*
när min nu 8åriga valack var 7, reds han typ 5-6dgr i veckan och tränades mkt gångartsmässigt. Mkt samlande, mkt kurser för diverse tränare, han reds helt enkelt som vilken annan häst som helst som tränas för fullt och inför tävling m.m.

jo jo du har ju två unga hästar att gämföra med hur gammal är asi nu då?
men lixom då är det ju som att märka ord, ung och unghäst? alltså en ung häst eller en unghäst....vart går gräsen.....när de e 7år? man kan ju inte dra den gränsen på alla individer, din lilla häst kanske är unghäst tills han är 7,5 vem vet.

men en unghäst tycker jag i så fall är en häst som mellan 1-4år tills man ridit in den, sen är det en ung ridhäst. som INTE är färdigvuxen.
men kvittar de inte vilket ord man använder folk fattar väl endå?

sen är det ju det med tävling där de kan vara olika rutinerade, en ung häst som är 7år kan ju vara väldigt rutinerad redan då och kännas som en 15åring i vanan.

sen kan ju en 10åring som aldrig tävlat kännas som en nyutsläppt unghäst på tävlingsbanan.

det är ju väldigt VÄLDIGT individuellt.

jag tycker inte man ska dra linjen för EXAKT vart allt ska ske och när det sker, alla hästar är ju olika.

jo men inte denna helgen utan helgen efter....hoppas ¨på att kunna visa en pigg häst....segar han så kan jag inte lova nåt spektakulärt:angel:

men att en häst är UNG och att det är en UNGHÄST ser inte jag som samma sak.
Efter en dålig tävling med Ási så kan jag vara otroligt nöjd ändå "eftersom vi nu tävlar mest för träningen skull på grund av att han är ung och inte tävlad så mycket".
Men jag skulle ALDRIG kalla honom för unghäst! Erro däremot - han är en klockren unghäst, och ja lär nog fortsätta kalla honom unghäst upp till 6års ålder kanske, men vid 7, då blir det för mycket för mig.

I Can't wait to see it ;)
nästa helg är det ju, gud så fort tiden går!

Det enda som skiljer Freyfaxi (den vita) från resten av turhästarna är att han kan bocka i galoppen ibland, annars är han precis som de andra. ;)

Köpte ju Askur som precis fylld 7åring och jag tänkte inte en tanke på att han var "ung". De börjar bli lite äldre och tuffare och det är dags att man sätter högre krav på dem + att Askur mår bättre av att få högre krav på sig och verkligen arbeta!

Gullan: Okej, då förstår jag ;)
Har några från senaste kursen från Peter H. men inga bra så jag får se om det blir några kort från helgens Nina K-kurs :idea: (-lampan)

jo jo du har ju två unga hästar att gämföra med hur gammal är asi nu då?
men lixom då är det ju som att märka ord, ung och unghäst? alltså en ung häst eller en unghäst....vart går gräsen.....när de e 7år? man kan ju inte dra den gränsen på alla individer, din lilla häst kanske är unghäst tills han är 7,5 vem vet.

men en unghäst tycker jag i så fall är en häst som mellan 1-4år tills man ridit in den, sen är det en ung ridhäst. som INTE är färdigvuxen.
men kvittar de inte vilket ord man använder folk fattar väl endå?

sen är det ju det med tävling där de kan vara olika rutinerade, en ung häst som är 7år kan ju vara väldigt rutinerad redan då och kännas som en 15åring i vanan.

sen kan ju en 10åring som aldrig tävlat kännas som en nyutsläppt unghäst på tävlingsbanan.

det är ju väldigt VÄLDIGT individuellt.

jag tycker inte man ska dra linjen för EXAKT vart allt ska ske och när det sker, alla hästar är ju olika.

jo men inte denna helgen utan helgen efter....hoppas ¨på att kunna visa en pigg häst....segar han så kan jag inte lova nåt spektakulärt:angel:

Om man ska gå på hur utbildad hästen är, hur länge den är riden och hur välutvecklad den är så är min lilla nog inte unghäst längre än till 5års ålder ;)

Men det är ju skillnad, iaf för mig, på en ung häst och en unghäst.
Ási för mig är en ung häst (han är f.ö. 8år nu) och min lilla är en unghäst.
Om man pratar om hästar generellt, så drar iaf jag gränsen vid 6år - då oavsett ras och inriktning!
Över 6år så är dom inga unghästar för mig längre.

Bara för att det är en unghäst, betyder det ju inte heller att dom ska reagera på ett visst sätt t.ex. första gången dom kommer in på ovalbanan, eller ?
Så om en 10-åring går in på banan första gången som just 10-åring, så reagerar den som en otävlad 10-åring.
Känns lite fel att säga "som en nyutsläppt unghäst" eftersom alla unghästar reagerar olika.
Om jag känner min lillplutt rätt, så tror jag att det enda som komme rhända när han kommer in på banan är att han kommer vara precis som han är hela tiden - han är bara en sån häst.
Men första gången jag och ási klev in på banan så var han helt konstig.
så det är liksom olika från häst till häst också, hur hästen reagerar på något har ju inte med hästens ålder att göra och därför bör man inte sätta såna "reaktionssaker" i unghäst och ickeunghäst.

gud vad vi verkligen har kapat tråden nu, om du vill svara på detta kan vi väl ta det via PM ?

Om man pratar om hästar generellt, så drar iaf jag gränsen vid 6år - då oavsett ras och inriktning!
Över 6år så är dom inga unghästar för mig längre.

De kan vara unghästar i sinnet, men inte i kroppen.
Så OT är det väl inte ? Ni pratar ju fortfarande om 7åringar.

Kolur,jag tror knappast du ''pressar'' din häst för mycket!som sagt beror ju mycket på individen och jag har heller ingen erfarenhet av sjuåringar!

mm. tror inte heller det igentligen men jag rider ju min häst som vilken annan häst som helst. om man kollar hur andra rider sina sjuåringar rider ju jag kanske lite hårdare. men beror ju på hästen. som sagt så är kolur ganska "mogen" för sin ålder:p

se om det blir några kort från helgens Nina K-kurs :idea: (-lampan)[/QUOTE]

vart är den kursen någonstans?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka