hur rider ni era 7 åringar?

Sv: hur rider ni era 7 åringar?

mm. tror inte heller det igentligen men jag rider ju min häst som vilken annan häst som helst. om man kollar hur andra rider sina sjuåringar rider ju jag kanske lite hårdare. men beror ju på hästen. som sagt så är kolur ganska "mogen" för sin ålder:p

Bara man tycker att allt känns bra med hästen så är det bra!!!:banana:

vart är den kursen någonstans?

Den är ute hos oss, alltså på beatelund :)[/QUOTE]

ok. vart ligger det? vill också gå på kurs...
hoppas att Nina ska ha någon kurs snart på örnäs...

du glömde en viktig skillnad mellan skimmeln och resten av turhästarna, han är 7 år och inte helt färdigväxt;)
även fast de verkar mogna på utsidan, utbildas snabbt m.m så växer de ju inte snabbare för de.t..och det är nog det folk allt för ofta glömmer bort men det visar sig i skador m.m när hästen blir äldre.

jag tycker det är lite smått sorligt att islandhästar mer och mer börjar hanteras som vanliga hästar, rids in tidigare, rids hårdare, rids mycket mer i paddock/ridhus, klipps på vinter, hoppas över 1 meter med och försöker uppnå nåt slags höjdhopp bara för att bevisa att islandshästar, de kan visst hoppa
sen att de står i stall och box istället för lösdrift, har benskydd, täcke och diverse andra tillbehör som "vanliga" häst världen använder sig av. säg nåt som "vi" inte apat efter nu?
allt gick så snabbt med.

vart tog vår lilla ulltott på lösdrift vägen? den man skogsluffade med och inte såg skymten av en paddock med, den lilla ulliga ponnyn som blev över 30år gammal för att den reds in med vett.

men jag säger INTE att det bara var bättre förr:D

varför tänkte du inte en tanke på att han var 7år? tyckte jag var lite konstigt i så fall. med tanke på att de i regel växt färdigt vid 8års ålder och en 7åring är ju bara i början av sin utbildning, allt tar ju längre tid med en islandhäst än med en vanlig häst som är 7år den ska ju såklart vara mer färdig, tror ni blandar ihop det med vanliga hästar.

ja visa bilder, skulle va jättekul o se er igen men håller på på gångartstråden då.

Det enda som skiljer Freyfaxi (den vita) från resten av turhästarna är att han kan bocka i galoppen ibland, annars är han precis som de andra. ;)

Köpte ju Askur som precis fylld 7åring och jag tänkte inte en tanke på att han var "ung". De börjar bli lite äldre och tuffare och det är dags att man sätter högre krav på dem + att Askur mår bättre av att få högre krav på sig och verkligen arbeta!

Gullan: Okej, då förstår jag ;)
Har några från senaste kursen från Peter H. men inga bra så jag får se om det blir några kort från helgens Nina K-kurs :idea: (-lampan)

håller med att analysera ordet UNGHÄST blev lite väl omfattande och onödigt kanske!
som jag skrev så är alla hästar individer men i regel säger man ju att de växt klar vid 8års ålder, därför tycker jag att de är unghästar tills de växt klar för tills dess ska man inte pressa deras leder, skelet m.m allt för hårt eftersom det inte är helt färdigväxt.

måste bara ta detta:
när hästen föds består benen helt av brosk men med tiden övergår brosket till att bli ben men det tar flera år, och benen sluter sig inte förrän vid sen ålder, senare än vanliga hästar hos islandhäst. därför ska man vara vädigt försiktig när man rider in en ung häst eftersom den inte tål allt för mycket belastning eller ansträngning den är ju bara skapad för att springa och leka i hagen det är ju inte meningen att vi ska rida på dem.

men en unghäst skall dock utsättas sakta för press och tyngd eftersom benen anpassar sig efter vad de får utstå, när hästen växer så blir benen alltså starkare/anpassar sig efter arbetet om man rider in den som unghäst.
däför är det ju lite vansligt med äldre hästar som inte blivit ridna under sin uppväxt, deras kropp har inte växt in i "ridhästkroppen" utan bara för det "arbete" hästen utfört utan ryttare dvs gå i hagen, springa runt och leka inte bära tung ryttare på volt.

ja ni fattar va.

Senast ändrad:

Nej, han har inte växt klart, men du kan inte jämföra hur mkt hästen växer mellan den är 7 och 8 år med en häst som växer mellan 1 och 2. Nu är det bara den sista touchen på dem.

"Vanliga hästar". De är inte vanliga egentligen. Det är vad människan har gjort dem till. Du skulle kunna ha ett halvblod utomhus dygnet runt om du ville, men allt för att överleva har avlats bort. Men eftersom de flottaste, finaste, mest lösgjorda hästarna går VM och får den vård och omsorg de behöver och lever tills de är 25-30 år.
Numera har man hästen på stall för att det är enklare för dem, det håller jag med om. En tam häst mår inte bra av att inte arbetas och det är därför jag bla klipper Askur. För att han ska orka arbeta så mycket som han behöver för att må bra.
Men det finns inget som säger att islandshästen inte mår bra av att hoppa. Visst, den kanske inte byggd som Flippan men varför skulle inte de kunna hoppa. De hoppas inte för att de har mer gångarter än hopptalanger. Jag tror inte att det är många isländska gubbar som vill vara med på hopptävlingar, eller vad tror du? :smirk:
Blir faktiskt lite smått sur när du säger att vi har härmat vad VANLIGA hästar har. Vi har gjort dem så. Vi kallar de vanliga bara för att de bara har tre gångarter. Visst kan jag hålla med om att de kanske inte alltid behöver de där dyra hjälptyglarna, femtielva olika sorters bett och sadlar, skydd på hela kroppen osv osv osv osv i all oändlighet.
Eftersom människan har avlat för att få så kort päls som möjligt på storhästarna så behöver de täcken dygnet runt för att inte frysa, och jag ser hellre än häst som står med detta "terrortäcke" än att den står och fryser.
Anledningen till att islandshästarna inte ser ut som storhästar är för att de har hållts på Island och där var det bara att gå utanför dörren och hämta en häst. De gick lösa, man hade inget stall och hästen fick klara sig bäst den ville liksom, man hade ju fler.
Islandshästen har fått klara sig själv och det är just därför den är så robust som den är.

Så du tycker att man ska vänta med att sätta sig på hästen tills benen har slutit sig ?
Hm, ja. En annorlunda men intressant teori ..

Askur var en vuxen häst. En häst under inridning och inlärning är typ 3-6 år!!
Shiat ..
Efter 6års ålder börjar utvecklingen. Utvecklingen av gångarter, styrkan att bära sig korrekt, kondition osv osv.

Hm, det blev lite längre än jag trodde. Om än lite rörigt ..

fyller ju faktiskt 23 nästa vecka och då räknas man väl nästan som tant? Eller?! ;)

Ska tävla T2 och femgång! du då?

fyller ju faktiskt 23 nästa vecka och då räknas man väl nästan som tant? Eller?! ;)

Ska tävla T2 och femgång! du då?

nja. inte riktigt va?:p
ska tävla i fyrgång. lite roligt men just nu är min häst typ 4 1/2 gångare. ska börja med passen snart. (min ridlärare Sara)

om någon vet: tävlar YR och juniorer mot varandra? har för migg att det är så på dom öppna tävlingarna men det är inte så på lätt...
inte dom jag varit med på iaf...

Det är lite blandat. På stormurs lätta som tävlar man var för sig men på t.ex. vallfaris lätta tävlar YR och juniorer i samma klass.
Dåligt, tycker jag ..

jag vill inte tävla mot YR. dom är ju ganska mycket äldre än mig. iaf vissa. jag 13 ska tävla mot typ 18 åringar.

http://

Det är första gången i mitt ganska långa liv som jag skriver ett inlägg. Jag kan inte låta bli för jag följer det mesta som händer på Islandsidorna. Hållit på hela kvällen för att lägga in en bild-urdålig på dator!
Mitt sto är sju år och det viktigaste för oss är att variera träningen. Ex. 1.(en dag) kort arbetspass i padock, 2.(endag )tömkörning ute (perfekt får jag också motion). /3. dressyrträning i skogen/ 4. barbacka utan krav/ 5.hjälp av tränare ca var 14edag/6.vila/ 7. lite längre skogsridning med klättring. Ungefär så här varierar jag min ridning. Givetvis beroende på hur hon känns och vad som passar sig bäst.

Jag har tävlat henne en gång i lättklass och en gång skojtävling utan krav. Jag tror inte att det spelar någonroll om ´man tävlar lätt eller öppen bara man inte begär för mycket. Kul att skriva!

Det är första gången i mitt ganska långa liv som jag skriver ett inlägg. Jag kan inte låta bli för jag följer det mesta som händer på Islandsidorna. Hållit på hela kvällen för att lägga in en bild-urdålig på dator!
Mitt sto är sju år och det viktigaste för oss är att variera träningen. Ex. 1.(en dag) kort arbetspass i padock, 2.(endag )tömkörning ute (perfekt får jag också motion). /3. dressyrträning i skogen/ 4. barbacka utan krav/ 5.hjälp av tränare ca var 14edag/6.vila/ 7. lite längre skogsridning med klättring. Ungefär så här varierar jag min ridning. Givetvis beroende på hur hon känns och vad som passar sig bäst.

Jag har tävlat henne en gång i lättklass och en gång skojtävling utan krav. Jag tror inte att det spelar någonroll om ´man tävlar lätt eller öppen bara man inte begär för mycket. Kul att skriva!

okej. hon såg fin ut!:D vad har du för poäng?

Ser ut att vara en pigg och vaken häst med trevlig aktion, tror dock att hästen hade kommit fram på ett bättre sätt om den jobbat bättre med bakdelen, skulle vilja ha mer aktivitet bakifrån. Ser glad och nöjd ut annars tycker jag! :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 163
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka