Sv: hur rider ni era 7 åringar?
du glömde en viktig skillnad mellan skimmeln och resten av turhästarna, han är 7 år och inte helt färdigväxt
även fast de verkar mogna på utsidan, utbildas snabbt m.m så växer de ju inte snabbare för de.t..och det är nog det folk allt för ofta glömmer bort men det visar sig i skador m.m när hästen blir äldre.
jag tycker det är lite smått sorligt att islandhästar mer och mer börjar hanteras som vanliga hästar, rids in tidigare, rids hårdare, rids mycket mer i paddock/ridhus, klipps på vinter, hoppas över 1 meter med och försöker uppnå nåt slags höjdhopp bara för att bevisa att islandshästar, de kan visst hoppa
sen att de står i stall och box istället för lösdrift, har benskydd, täcke och diverse andra tillbehör som "vanliga" häst världen använder sig av. säg nåt som "vi" inte apat efter nu?
allt gick så snabbt med.
vart tog vår lilla ulltott på lösdrift vägen? den man skogsluffade med och inte såg skymten av en paddock med, den lilla ulliga ponnyn som blev över 30år gammal för att den reds in med vett.
men jag säger INTE att det bara var bättre förr
varför tänkte du inte en tanke på att han var 7år? tyckte jag var lite konstigt i så fall. med tanke på att de i regel växt färdigt vid 8års ålder och en 7åring är ju bara i början av sin utbildning, allt tar ju längre tid med en islandhäst än med en vanlig häst som är 7år den ska ju såklart vara mer färdig, tror ni blandar ihop det med vanliga hästar.
ja visa bilder, skulle va jättekul o se er igen men håller på på gångartstråden då.
Det enda som skiljer Freyfaxi (den vita) från resten av turhästarna är att han kan bocka i galoppen ibland, annars är han precis som de andra.
Köpte ju Askur som precis fylld 7åring och jag tänkte inte en tanke på att han var "ung". De börjar bli lite äldre och tuffare och det är dags att man sätter högre krav på dem + att Askur mår bättre av att få högre krav på sig och verkligen arbeta!
Gullan: Okej, då förstår jag
Har några från senaste kursen från Peter H. men inga bra så jag får se om det blir några kort från helgens Nina K-kurs
(-lampan)