Hur rider ni dan innan tävling?

Sv: Hur rider ni dan innan tävling?

Jag ser alltid till att programmet sitter bra 1 vecka innan tävling. Sen veckan innan så rider jag lösgörande, sitter inte och nöter, utan rider igenom ser till att framåtbjudningen finns där. 2 dagar innan tävlingen så rider jag igenom programmet en sista gång. Dagen innan rider jag ut ungefär 50 min och då kan man gå ut på nåt fält eller nåt en stund och lösgöra honom.
Funkar för det mesta bra för mig!

Min häst kan ibland vara sprallig, så två-tre dagar före tävling rider jag igenom henne riktigt ordentligt. Dagen före rider jag mest uppmjukande och kontrollerar att hon är uppmärksam på det jag vill. Det brukar fungera bäst då.

Det är väldigt olika beroende på vad man har för häst.

På min c-ponny red jag i skogen 20 min dagen innan tävling om det inte var meeting då reds han oftast en stund på framridningsbanorna på tävlingen, men bara ne lite stund och då taggade jag honom mest.

Miranda min storhäst går lite lösgörande kollar så bytena sitter bara.

Min andra ponny lösgjorde jag dagen innan, sen rastade jag honom alltid på morgonen innan jag skulle tävla, och kollade så att alla knappar satt.

Min nya kommer jag rida ett ordentligt pass på dagen innan och lång framridning sen, så han blir lydig och lyssnar på mig.

Alla hästar är olika, det finns inget upplägg som ska följas eller som är bättre än nån annas. Det viktigaste är att man gör det efter hästen =)

Trimmar hela veckan, två dagar innan tävling vila, dagen innan lättare dressyrpass, kollar så att han är mjuk, och uppmärksam, att allt sitter där det ska ungefär. Brukar bli 15-25 minuter.

Jag brukar dagen innan tävling med D-ponnyn(både dressyr eller hopptävling-tävlar hoppning oxå!) rida ett ganska lugnt och mjukt dressyrpass i rätt låg form och bara fokusera på att få en mjuk och positiv känsla. Mkt lösgörande-skänkelvikningar, bågar, volter, serpentiner så ponnyn blir mjuk och genomjobbad bara. Slutar när det går bra, håller inte på särskilt länge ca 30-40 min. :D

Min B-ponny (som har en medryttare nu, rider henne några ggr i veckan fortfarande) däremot är spralligare och hetare, henne behöver man rida igenom några ordentligt dressyrpass innan tävling så går hon bäst :)

Senast ändrad:

Väldigt lätt ridning. Känner i princip så att start-sväng-stopp fungerar.
Det som inte fungerar till dan före tävling, lär inte fungera den dan heller(iof ibland har det hänt att man blivit förvånad....)

Gör lite som jag känner för, beror lite på hur han känts tidigare under veckan, men jag kör i princip aldrig ett hårt pass dagen innan.
I övrigt så märker jag ingen skillnad på tävlingsdagen oavsett hur eller om jag ridit. Han är lika seg ändå. :p

Jag bruckar dra ner till tränaren och köra ett pass kvällen innan alt dagen.. Min pålle är stark och pigg och jag får aldrig någon riktig ordning på han under tävlingen annars...

KL
Eftersom jag tävlar ridskolehäst så rider jag inte honom dagen innan. (om tävlingen är på en lör, sön). Istället går han oftast två lite lugnare barnlektioner. Men det funkar utmärkt iaf. :D

Jag ska rida pa lordag, inte en tavling men en oppningschow for vart ridcenter, just nu sa forbereder vi oss pa ett satt som vi hoppas ska hjalpa, byter ut majsen mot korn, ger b calm, lungnande vitaminer.

Min pojkvann som tranar hasten longerar henne och rider henne varje dag, imorgon ska han longera pa morgonen, rida eftermiddag sen ska jag sitta upp i 20 minuter och forsoka fa det hela att fungera litegranna, just nu ser var plan ut som jag skrev far se om den andras nagot innan lordag.

Gissa om jag har fjarilar i magen, hasten ar riktigt svar, men jag maste rida henne for vi har ingen annan hast att rida dressyr pa. Mongoliska ponnysar imponerar foga,, tyvarr annars hade jag riding nan av dom

Dagen innan en tävling brukar jag ta det ganska lungt. rida en kortare stund på banan och bara känna lite på hästen. Jag rider ingen hårdträning och jag tragglar inte programmet.
jag vill bara ha hästen helt positiv dagen innan.
Det är ingen ide att hårdträna och stöta på eventuella problem precis innan, allt sådant ska redan vara klart och programmet ska sitta.

Det är ungefär som man ser ryttare på framridning som sitter och ska lösa alla världens problem innan dom ska in på banan. det fungerar inte. alla problem ska vara lösta. och får du ett problem precis innan är det bara att komma på ett så positivt sätt som möjligt att gå vidare. Det är ingen ide att traggla kvällen innan eller samma dag!

Fullblodet galopperas ute i skogen i friskt tempo två dagar innan tävling för sitt bakknä. Unghästen har jag inte hittat något riktigt system ännu men han får gärna göra av med överskottsenergin utan att bli trött och detta brukar innebära lättare joggpass på banan och/eller ute. Ibland har jag galopperat av honom ett pass samma dag innan avresan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar