Hur rider ni dan innan tävling?

P

pamplona

Har pratat med många och buden blir bara fler och fler...

Själv så rider jag oftast bara lite lätt, känner att det känns någorlunda avspännt och att framåtbjudningen är där. Ett gymnastikhopp-pass eller tömkörning brukar inte heller vara fel.

Men har hört andra som tragglar igenom programmen, rider rejät hårt och på detta sätt vill ha hästen lätt och lydig osv.
Detta är ju säkert mycket individuellt för både häst och ryttare men kan vara intressant att veta hur ni andra gör.

Sv: Hur rider ni dan innan tävling?

jag gör så att ibland rider jag en lugn tur i skogen o ibland "vässar jag verktygen" ca en halvtimme på banan. det är så olika beroende på hur han känns just då..

Det beror lite på vilken häst jag har. Men med de nuvarande brukar jag lägga upp det som så att jag trimmar ett rejält pass tre dagar före tävling. Sen en vilodag och dan före tävling ett lättare joggpass alt tömmkörning. Hästarna jag har nu är äldre (16 resp 20 år) och rutinerade, tävlas LA-Msv B.

Då jag haft yngre hästar har de ofta fått vila helt dan före tävling. Samma då jag hopptävlat. Trimmat hårt dan före gjorde jag bara på den halvgalna hoppeponnyn jag hade under ponnyåren. :angel:

Jag gör precis som du med min nuvarande, ett avslappnat lösgörande pass dagen innan utan någon direkt ansträngning. Då sparar jag ofta tid och energi på framridningen sedan.

Jag har en häst med mycket energi och en del spänningar.

Jag rider rätt ordentligt veckan innan vilodag tre dagar innan tävling, två dagar innan promenad i skogen + galopp ute och efter det på ridbanan i lösgörande form, försöker stämma av gas om broms.

Dagen innan tömkör jag, ganska ordentligt och mycket galopp.

På tävlingsdagen leder jag honom ca 30 min innan lastning alt 30 min på tävlingsplatsen, det bästa är om han hinner få vara i hagen några timmar också.

Jag gör lite olika. Ibland blir det skritt i skogen, ibland dressyrtrimning, ibland hoppning osv.
Fokus ligger dock alltid på att ha hästen på hjälperna, framme för skänkeln och med bjudning fram till handen.

Min häst är redan väldigt lydig och lyhörd och blir väldigt fokuserad på tävling. Behöver egentligen inte göra mer än att värma upp innan jag är beredd att rida in på banan. Jag lösgör och kräver sen bakbensengagemang (i galopp) då han är lite bekväm trots allt.

Men dagen innan rider jag ett hårdare pass därför att det passar honom perfekt. Gärna hoppning/terränghoppning eller dressyr för instruktör alt själv. Och om det inte finns möjlighet till det så tar jag en längre, lite mer krävande tur i skogen.
Det funkar ypperligt för oss och han blir mjukare och finare i kroppen dagen efter ett sånt pass.

Med hoppyn(dock hopp) så kunde jag bara rida ut en liten tur..
medans storapållen(dressyr) måste jag rida igenom rätt gegält innan tävling för atthan ska kännas fin på framridningen.. sån där pålle som hatar att stå...

Det beror lite på. Har väl började med att blanda in dressyr&uteritt dagen innan. Eller ja, ta ett kort "intensivt" (men inte ansträngande, bara så hon blir lite lösgjord) och sen en tur i skogen, kanske bara en skritt-tur. Beronde på..

Har hoppat en gång dagen innan och det var visst väldigt bra. Hade jag haft möjlighet hade jag gärna hoppat lite dagen innan varje gång :D

Min d-ponny rider jag bara väldigt lätt och kollar att alla "knappar" fungerar och att framåtbjudningen finns. Rider jag för länge och för hårt så blir han så lätt trött.

C-ponnyn jag rider däremot behövs ridas länge för att bli avslappnad och stimulerad. Han behöver göra av med alla energi som han inte behöver :D. Speciellt när det är tävling dagen efter då han brukar bli spänd och ännu mer energisk.

Jag tävlar visserligen mest hoppning. Men dagen innan tävling jag brukar alltid mjuka upp och få kommunikationen att fungera. Ställer inga riktiga krav. :)
Fast är det ett tredagars-meeting så blir det bara en skritt-tur i skogen. Då blir det en lite mer kravställande uppmjukningsdag och sen en vilodag och sen en väldigt slapp uppmjukningsdag och sen meetinget :)

Jag har en ponny som är ganska svår att "jobba" :smirk: så jag kör alltid ett hårt pass (helst för tränare) innan tävling ! Då blir det bättre resultat och hon är ordentligt genomriden ;)

Då rider jag lättare - mjukgörande och går igenom delar av programmen och kollar att allt sitter inför tävlingen :bump:

Jag brukar rida lugnt, lösgörande arbete och stämma av att "gas - broms - stopp - höger - vänster - back" fungerar typ... Inget avancerat, dagen innan tävling ska vara positivt för hästen och den ska inte vara minsta trött i kroppen dagen efter... Har man grejer man måste ta igenom får man göra det tidigare.

Är det dressyr jag ska tävla så rider jag igenom programmet ganska avslappnat bara för att vara hundra % säker på att det sitter, ska jag hopptävla så lägger jag in lite småhinder i det lösgörande arbetet för att få igång avståndsbedömningen och se till att hästen är avslappnad att rida på hinder. Brukar ta någon linje, jag har väldigt svårt för räcke - oxer på rakt spår för då vill jag börja backa, så den brukar jag köra lite över tävlingshöjden och bara flyta på.

vi är ganska många som tävlar och tränar tillsammans och alla våra hästar rids ett ganska ordentligt pass dagen innan. hela veckan innan så slipar vi på alla smådetaljer o hästarna brukar få en vilodag.

rider oftast lite lugnt i lägre form bara lösgörande arbete tills han känns genomjobbad.
Dock sist jag tävlade fick han ta i rejält ville inte alls vara med på noterna så fick kämpa riktigt länge men fick ignom det alla fall! Han vart lite trött på tävlingen dagen efter men mycket fin 71 och 74% säger en hel del :angel:

Jag rider en äldre lite stel häst så honom rider jag dressyr på dagen innan. Värmer upp rider igenom programmet en gång.

*kl*

Tack alla för att ni svarat!
Intressant att läsa hur ni andra brukar göra.

Rider ett dressyrpass dagen innan, ev lite kortare än vanligt, går sedan upp på morgonen och rider innan vi åker iväg med :p

Har pratat med många och buden blir bara fler och fler...

Själv så rider jag oftast bara lite lätt, känner att det känns någorlunda avspännt och att framåtbjudningen är där. Ett gymnastikhopp-pass eller tömkörning brukar inte heller vara fel.

Men har hört andra som tragglar igenom programmen, rider rejät hårt och på detta sätt vill ha hästen lätt och lydig osv.
Detta är ju säkert mycket individuellt för både häst och ryttare men kan vara intressant att veta hur ni andra gör.

ja har gjort så denna veckan (tävling imorgon) att i onsdags tränade ja för instruktör. riktigt tufft pass... igår longera ja lite lätt bara..
idag ska ja rida igenom programmen (mest för min egna skull). och hästen ska ja bara känna igenom så han är lydig och alert och med på vad matte vill :D men blir inget hårt pass. han måste va pigg imoooorgon

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar