Hur rider man fram?

Sv: Hur rider man fram?

Jätte olika från ekipage till ekipage. Min lilla tossa är en aning överenergisk:rofl: Så henne behöver jag galopphera ett tag i en ganska fri form innan jag kan samla upp henne. Men börjar förstås alltid med en rejäl framskrittning och travjogga några minuter.

Hemma rider vi ibland ut en sväng först så hon får "springa av sig"
undrar var all denna energi kommer från:confused: tycker hon kunde dela med sig lite:)

Oj vilken gammal tråd! Men du verkar inte riktigt ha förstått mitt inlägg. Det du skriver har jag aldrig betvivlat.

PathOfClovers.. om det var du.. det du skrev om system var väldigt bra =) stämmer toppen allt brukar bli bäst om man har en plan

Senast ändrad:

Har ingen egen häst men jag brukar i regel värma upp ca 10 min på lång tygel, 10 min samla upp och lägga in lite små travpass, för att sedan sätta igång travet ordentligt. Brukar inte ta galoppen förrän efter kanske 30 min, då känns hästen tillräckligt uppvärmd. Dock vet jag några hästar som det är nödvändigt att galoppera ganska tidigt med för att få igång dom ordentligt osv. Beror på individen skulle jag iaf säga. :)

Precis! Att man har en plan kanske är ett bättre ord. Som badanka skrev här ovanför, att man bestämmer att nu att nu tex. 10 minuter ska jag bara värma hästen lite lägre tex. sen ska jag skritta och pusta lite, sen ska jag träna¨på den där skänkelvikningen och sen volterna sen ska jag skritta, sen förvända galoppen osv osv. så att man inte bara rider in på framridningen och bara rider runt runt i väntan på sin tur.

Kl*

Ni som rider fram i ca 15 min, är det inklusive uppvärming? Hur länge skrittar ni fram före det?

Förvirrad och nyfiken :D

Pappa ler hästarna så att de blir varma i kroppen, sen hoppar jag upp rider lätt, men dock inet så mycket i låg form, gör några skolor under lättridning lite fram och tillbaka kollar så att de är lydiga på skänklen, fattar galopp, gör lite galoppvolter, korta-länga, enkla byten, gör några riktiga byten, skrittar, bakdelsvändningar om där är det i programmet, sen travar jag sitter ner gör några skolor och en eller två längningar, klart, skrittar till där man rider in, trampar de lite precis innan man går in på banan.

Mina hästar har jag lärt att när det är tävling så är det kul! därför är hästarna positiva och jag bara precis går igenom vad som är i programmet.

Mitt ledord när det gäller tävling är.
Det som inte finns där när du kommer dit, kommer inte heller finnas där när du åker hem.

Kna säga att jag lägger upp en plan på framridingen innan, jag ska inet göra lite så och lite så utan det ska vara klara bud och även på banan så vet jag precis hur jag ska rida varje rörelse, vilket jag noga gått igenom med mig själv medans jag knoppar på morgonen.

Senast ändrad:

Pappa ler hästarna så att de blir varma i kroppen, sen hoppar jag upp rider lätt, men dock inet så mycket i låg form, gör några skolor under lättridning lite fram och tillbaka kollar så att de är lydiga på skänklen, fattar galopp, gör lite galoppvolter, korta-länga, enkla byten, gör några riktiga byten, skrittar, bakdelsvändningar om där är det i programmet, sen travar jag sitter ner gör några skolor och en eller två längningar, klart, skrittar till där man rider in, trampar de lite precis innan man går in på banan.

Mina hästar har jag lärt att när det är tävling så är det kul! därför är hästarna positiva och jag bara precis går igenom vad som är i programmet.

Mitt ledord när det gäller tävling är.
Det som inte finns där när du kommer dit, kommer inte heller finnas där när du åker hem.

Kna säga att jag lägger upp en plan på framridingen innan, jag ska inet göra lite så och lite så utan det ska vara klara bud och även på banan så vet jag precis hur jag ska rida varje rörelse, vilket jag noga gått igenom med mig själv medans jag knoppar på morgonen.

Nu hänger jag med. Gillar din inställning =)

*kl*

Jag tycker det är bra att ha ett system när man rider fram, oavsett om jag värmer för träning eller tävling så gör jag lika. Hästen känner igen sig och jag vet vad jag håller på med. Himla bra när man blir lite nervös och kanske stressad att man inte bara flummar runt.

Brukar värma c:a 40-45min. innan tävling inkl. skritten.

Jag väljer att rida fram ganska länge då min häst behöver tid på sig p.g.a hennes ganska heta temperament :angel: Vill känna att hon är helt avslappnad innan jag tävlar, och då måste hon få se runt sig ett tag innan den riktiga framridningen sas.

Självklart spelar väderleken stor roll, om det regnar t.ex så rider man ju inte fram lika länge, samma sak gäller när det är riktigt varmt.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
661
Senast: Smultron
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar