Hur rider man fram?

axel

Trådstartare
Här vill vill ha tips om hur man bäst lägger upp framridningen.
Beroende på:
Klass
Hästens temperament o kondition
Underlag
Väderlek.

Sv: Hur rider man fram?

Det är ju jätteolika från ryttare till ryttare och från häst till häst. Det enda jag kan bidra med är väl att det är jätteviktigt att ha ett system när man rider fram, som man mer eller mindre följer (kanske gör vissa ändringar om hästen för dagen tex. är spändare än vanligt etc.). Så att det inte blir att man bara glider runt utan att verkligen rida fram, som man skulle gjort om man skulle träna hemma som vanligt.

det beror ju på vad man har för häst kan ju berätta hur jag brukar/brukade göra:

c-ponnyn: en ponny som inte hade allt för mycket motor men som behövde energin för att bli uttrycksfull, red fram i 15 minuter toppade han ordentligt och sen in på banan.

d-ponnyn: Rider jag på morgonen ett par timmar innan pga av att han har så grymt mkt energi och jag kan då rida tills jag blir färdig, sen rider jag ca 15-20 minuter innan jag ska in på banan..

PathOfClovers skrev:
Så att det inte blir att man bara glider runt utan att verkligen rida fram, som man skulle gjort om man skulle träna hemma som vanligt.

Vet inte riktigt om jag förstår det där...?

Om man tränar hemma glider man väl (förhoppningsvis!) inte bara runt, eller? Eller menar du att man bör rida fram annorlunda om man rider fram för tävling eller för träning? Vad är skillnaden, i så fall?

axel skrev:
Här vill vill ha tips om hur man bäst lägger upp framridningen.
Beroende på:
Klass
Hästens temperament o kondition
Underlag
Väderlek.

Lite luddig fråga Kurtan :D men jag bidrar väl med mina åsikter!

Beror HELT tycker jag på hur hästen och en själv funkar.

Min förra var sådan att han älskade att visa upp sig. Behövde knappt rida fram alls, för han visste att det var tävling och blev dubbelt så mjuk, lyhörd och presterande som hemma så fort vi satte foten på tävlings platsen. Det var en heting, men trots det behövdes väldigt kort framridning.

Min nuvarande är en unghäst, ovan vid tävling. De gånger jag tagit ut honom hittills (tre gånger bara i år) har jag behövt lååång framridning. För att ge honom tid att titta och avdramatisera det hela. då har "lull" tid ingått i framridningen, då han bara fått skritta runt och glo på allt och alla.

Förlåt om jag uttrycker mig luddigt! Jag menar att det kanske blir att man rider fram genom att trava runt, byta varv, galoppera runt, byta varv, bara lalla runt liksom utan att känna hur hästen känns för dagen. Sen helt plötsligt ska man in på banan och då fungerar ingenting. Hästen ska ju visas upp så bra som möjligt och dit kommer iallafall inte jag genom att bara glida runt på framridningen.

Puttar upp den här urgamla tråden eftersom min fantasi brister :angel:
Fram med tips nu! Både innan tävling och träning!

Vilken häst jag än rider så skrittas det fram i ungefär 20 minuter. Därefter ca 15 min ridning. Hästen som vart mest kocko skrittades i 30 minuter i stället, och det gjorde ponnyn också men av den anledningen att hon behövde ha massor med energi - men samtidigt vara riktigt riktigt varm i kroppen.

Ju sämre underlag eller väder - desto kortare framridning.

Min d-ponny behöver oftast lite mer tid på sig innan hon lossnar. Har också ganska mkt energi. Henne börjar jag oftast rida fram 40 min innan start, och är hon fin slutar jag när jag är nöjd och skrittar ut en sväng istället. Så totalt 15-40 min beroende på hennes dagsform. rider jag två klasser så rider jag fram ca 10-20 min inför andra.

rider mest lösgörande och tempoväxlingar, inga konstigheter. kvickar till henne lite precis innan vi går in på banan om hon känns loj. genom att samla lite.

Inför träning rider jag fram i ca 30 min. skrittar, travar, galopperar. lite lösgörande.

Jag rider fram när jag ska tävla lätta klasser ca 30min inför första klassen och 10-15 till den andra (har letts fram mellan klasserna). jag vill ha lite lydnad på min häst och väljer rätt ofta att göra övergångar, skolor, ryggningar, skänkevikning och ngn vändning i galopp för att få någorlunda samling. men när personen med startnumret före mig går in på banan brukar jag skritta för att varva ned och jag börjar trava när hon gjort "adjö", tar ngn min innan jag får startsignal då.

sämre underlag- mer raksträckor pga orosmomentet vid vänding vid halt underlag alt löst. visst stora volter fungerar

sämre väder- ländtäcke på vid brrr känsla och anpassa efter underlaget men min pålle älskar regn som om hennes tomtar i huvudet "dränks" av vattnet.

svårare klasser brukar vissa rida ngt pass på morgonen ca 5-8h innan start, ett mjukgörande pass. rida igenom delar av programmet och ev puscha fram eller lugna ned.. på uppvärmningen är det ca 20min skritt som leds fram och sedan 20min mjukgörande och ca 10 ngt hårdare med delar av programmet.

Jag tycker det är lite generellt att ju högre klasser man rider ju längreframridning behöver hästen - oftast mer muskler att värma upp och de är svårare att temperera. Men det är ju svårt att säga så oxå eftersom ridning är så individ anpassat.

Mitt sto reds fram max en halvtimme när hon gick runt MsvB. Nu när hon går St.george brukar jag rida fram 45-50 min. jätteviktigt att komma upp i andra andningen...!

/Z.

Nu tävlar inte jag men skriver hur jag gör hemma.

Stoet är så att hon "busar av sig" under uppvärmingen.
Hon har mycket energi och spring i benen.
Skrittar fram på långa tyglar/tömmar först i ca 10-15 min utan krav.
Sedan plockar jag upp tygeln/tömmen en aning och checkar av att halt och start funkar. Så långt allt lugnt. ;)
Travar fram henne och låter henne hålla på och busa.
Hon ger sig när hon kommer igång:D Gallopen har vi bara börjat med lite smått så värmer bara upp i skritt och trav.
Kollar att förhållande och drivande funkar även i trav, låter henne trava fram på stora volter omväxlande rakt spår. Flyttar för skänklen lite osv.
Sedan skrittar vi på lång tygel 5 min och sedan börjar vi jobba.
Självklart varierar det hela lite beroende på omständigheter också

Valacken är tvärtom. Honom måste man "väcka" i uppvärmingen för att få bra jobb sedan. :D
Skrittar fram i 10-15 min. Ser till att han lyssnar och går på framåt.
Travar sedan fram i ett bra tempo, kollar av att han är med och är uppmärksam. Lägger in några gallopfattningar vilket får honom att vakna och sedan får han en skrittpaus på ca 5 min. Efter det börjar vi jobba

det beror ju på både hästen och ryttaren såklar =) men när jag hade min b ponny och tävlade kanske en nationell eller elit tävlaing , LA:2,LA:4, FEI:s inled. eller FEI:slagtävlans. så taggade jag upp honom mest för han var ju så van vid att tävla så han gick nästan alltid bättre på tävling än hemma... han behövde man rida fram 40 minuter med skritt =) Min C-ponny därimot blir spänd och stel när vi tävlar och förra året stog han mest på bakbenen när vi tävlade så nu testar vi hur vi ska rida fram och hur vi ska göra med honom dagen innan.. andra tävlingen på han i år så vann vi en klass och kom 2 í den andra ( LA:P1 och FEI:s inled) och då red jag fram honom i 45 minuter och nästan bara låg form men ändå power i bakbenen.. men som sagt alla hästar och ryttare är olika så man kan inte säga precis hur man "ska" rida fram :D

Det enda jag kan bidra med är väl att det är jätteviktigt att ha ett system när man rider fram, som man mer eller mindre följer (kanske gör vissa ändringar om hästen för dagen tex. är spändare än vanligt etc.).

Det där kan jag inte riktigt hålla med om. Om man har ett system som man rider efter varje gång så blir inte framridningen förberedande till dagens övning. Om du inte vet vad du ska göra under ridpasset, så visst. Men om man vet så rid fram så att du har kontrollerat att hästen lystrar till de hjälper du kommer att behöva under övningen!

Kl*

Ni som rider fram i ca 15 min, är det inklusive uppvärming? Hur länge skrittar ni fram före det?

Förvirrad och nyfiken :D

Fullblodet som jag tävlade i Sverige tog det ganska lång tid innan jag hittat hur han behövde värmas. Men när jag kommit på det så gjorde jag sedan alltid likadant.

Först skritt ganska länge - om han var så lugn att han gick att skritta (tände över ibland). Om han inte gick att skritta travade jag från start, hellre vettig trav än hysteriska bocksprång, mina medtävlare såg så olyckliga ut då. ;)

Trav, lättridning på långa tyglar (ej hängande, men långa) och ganska tidigt även galopp i lätt sits på långa tyglar. Stora böjda spår, lagom friskt tempo.

När han började bli mer loss och svingade i ryggen och lät halsen falla (dvs coolat ner om han hade sin vilda dag, eller kommit igång om han hade en trög dag) tog jag lite mer kontakt (men ännu långa tyglar) och arbetade med böjning, lät honom kliva över lite på öppna sidan av volterna etc.

Därefter arbete i skritt: skänkelvikning och framdelsvändning och volter. Lite skänkelvikningar/öppna i trav. Övergångar. Tempoväxlingar.

Kort innan start satte jag mer tryck i honom med bakdelsvändningar, galoppfattningar och tempoväxlingar.

Skrittpaus och hämta luft precis innan start, sedan kort repetition av de sista momenten samt avstämning av de rörelser som ingick i programmet.

Jag vill nog ha en 45 min. på min.
den ena måste jag leda eftersom den har så himla bråttom uppsuttet i skritten borta.
Sen vill jag värma upp den o kolla allt o ha tid att skritta ett par ggr o klä på mig o ta av skydden. Så jag rider nog effektivt 30 min. men mindre till andra klassen- o ännu mindre om jag är sen förstås:angel:

Det jag vill med framridningen är att få hästen lydig för mina hjälper, varm blir den på köpet :angel:

Jag börjar alltid i skritt, direkt efter framskrittning (vissa delar kan även göras på lång tygel, som kolla vändning för vikthjälp). Hästen ska gå att påverka på alla sätt, fram, stopp, vänd fram, vänd bak, öka, minska osv. När jag fått igenom det jag önskar där går jag upp i trav ELLER galopp, det hänger på vilken häst jag sitter på. I stort sett samma arbete där.

Det jag gör är alltså att jag gör halter och övergångar, små snabba vändningar eller volter åt olika håll, större böjda spår osv.

När hästen är lydig och framme på hjälperna så checkar jag av det som ingår i programmet vi ska rida. Försöker hålla framridningen rätt kort, kanske 10-15 min aktiv ridning.

Min ponny måste kolla allt innan hon går med på att jobba lite :) Så jag brukar skritta ca 20 min sedan jobbar jag henne i trav med serpentiner med volter i varje serpentin. Efter det lite galopp men ej allt för mycket då hon gärna hetsar upp sig efter galoppen. Sedan tillbaka till serpentiner och sedan inn på banan.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
661
Senast: Smultron
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 642
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar