Hur rider man bettlöst? (for dummies)

Gry

Trådstartare
Jag har läst mkt här och blivit inspirerad av er som rider bettlöst och har fuskat lite hemma. Är också nyfiken på halsring men jag vet eg. inte hur man ska göra.

Min häst, en islänning, 7 år, snäll som ett lamm, ganska lyhörd för att vara felriden ett tag (utlånad till en verksamhet under ett år) och vill Alltid göra sitt bästa och lyssna. Jag, en 35 åring som lärt sig engelsk skolridning och tävlat småtävlingar i hopp och börjar nu så sakta lära mig "ärlig" form och en massa annat som kommit med 7000 aha- upplevelser det sista året.

Har nu testat att rida med hackamore och skrämd som jag är vågade jag inte peta på näsryggen ens och insåg där och då att min underbara häst gick 10 ggr bättre på bettlöst, att han svarade mkt bra på skänkel, sidvärtsrörelser inkl öppna och sluta utan att jag tog minsta lilla i tygeln. Gutt! Det enda abret är att han blir väldigt framtung och tar låååång tid på sig att sakta av. Men det går bättre och bättre. Och då vet jag också att han bara knäppt av innan. Vi rider små åttor och svänger utan problem.

Fick blodad tand och red i går ut på repgrimma och insåg att det gick bättre än aldrig förr.

Men hur gör man, egentligen, när man rider i grimma eller sidepull? Har man ett minimalt stöd i handen eller rider man på lösa tyglar? Gör man någonsin förhållningar med tygeln eller bara med sätet? Ledande tygeltag?

Hur gör man med halsring? Ska den sitta löst? Använder man den som en hjälp eller är den bara till för mig att hålla i? Kan inget om halsring!

Och ja, jag ska ta lektioner. Det finns en jätteduktig tjej som rider western och rider in hästar bettlöst och rider utan träns ibland och som är tränare. Och hon är överdjävlig på sitsträning.

Men jag vill ändå veta.

Jättetacksam för hjälp! :laugh:
 
Sv: Hur rider man bettlöst? (for dummies)

Nu rider jag ju mest med träns, och tränsbett. Men jag tar mig friheten att svara ändå. :D


Fick blodad tand och red i går ut på repgrimma och insåg att det gick bättre än aldrig förr.

Så roligt för er! :laugh:

Jag är dock väldigt försiktig med repgrimman, den är skarp och fungerar inte som ett sidepull eller hack.


Men hur gör man, egentligen, när man rider i grimma eller sidepull? Har man ett minimalt stöd i handen eller rider man på lösa tyglar? Gör man någonsin förhållningar med tygeln eller bara med sätet? Ledande tygeltag?

Jag använder inte repgrimma - alls. Däremot sidepull, det är väldigt likt ett vanligt träns, ingen stångverkan som med hacket och inte de skarpa knutarna som på repgrimman.

Du kan göra förhållningar med tygeln på alla de bettlösa alternativen (så länge hästen förstår hjälpen), även om det är tänkt att du ska använda sitsen eller ett verbalt kommando. På ett sidepull kan du också använda ledande tygeltag. Det är den variant som är mest lik vanlig "tränsridning" i sina funktioner.

Du måste ha kontakt för att kunna rida, sedan kan ju kontakten vara tygelns vikt - med det går inte helt utan kontakt.


Hur gör man med halsring? Ska den sitta löst? Använder man den som en hjälp eller är den bara till för mig att hålla i? Kan inget om halsring!

Jag har bara gått en kurs i TTEAM för skojs skull och red då en del i halsring, samt utsatt gamle hästis för halsring för att själv träna balansen efteråt. :D

Du kan ju egentligen använda den som du vill... Jag har den för att kontrollera *nåja... host host* bogarna och/eller halsen, eventuellt för att stanna, och ibland som livlina. Den ska sitta löst och ligga längst nere på halsen. Rid alltid på inhängat område, och rid med träns (iaf i början) med knut på tyglarna.

Man behöver inte gå och köpa en dyr i rep, den funkar fint med ihopbundet grimskaft eller annat lämpligt snöre i rätt storlek.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp