hur rider jag med en stabilare hand?

Annnaw

Trådstartare
Jag har ett rätt stort problem. Jag tänker inte så mycket på mina händer när jag rider, så dom är inte så stadiga som dom ska vara. Jag märker det ofta då jag rider en häst som är ganska känslig i munnen. Hon blir lätt hård och stark i munnen (antagligen pga min hand) och jag försöker få henne mjukare genom att tänka tillbaka på mina händer, men direkt hon blivit mjukare så fokuserar jag på att få henne i en mjuk form i stället, och då glömmer jag mina händer igen..

Någon som har något tips på hur jag kan rida med stadigare hand utan att behöva tänka 'stadig hand, stadig hand, stadig hand' under hela ridpasset? :)

Sv: hur rider jag med en stabilare hand?

Handen blir stadig när du lär dig absorbera hästens rörelser med bäckenet

I utbildningskalan kallas det ryggswing, men det borde heta kors swing - dvs rörelsen tas ut nedanför midjan

Det handlar egentligen om att lära sig balsnera på ett rörligt föremål så pass att man kan slappna av och låta kroppen (bäcken och länd dvs nedandför midjan) absorbera skumpet underifrån

för så fort du späner dig så kommer rörelsen underifrån (rumpan - eller din lättridning) fortplantas uppåt och även röra på handen

Även om det inte syns att den skumpar så komemr då kanske axeln vara spänd - eller armbågen - eller handen

ALLT börjar i din rumpa :D

Sally swift har i sin första bok många bra bidler på hur man får till det

Sv: hur rider jag med en stabilare hand?

du måste lära dig sitta, det var där mitt bekymmer var och troligtvis ditt också.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka