Hur rida unghäst?

Sv: Hur rida unghäst?

Precis!

man får anpassa sig lite efter vilket humör man har under sadeln, och vilken vana med.. jag sätter mig gärna ned på äldre hästar med om jag känner att det finns spänningar i hästen som kan resultera i ett litet charmigt kaBlam.. :angel:

Säkerheten först.. så får "såhär ska man göra" komma sen... men jag räknar kallt med att den största muskelbyggarfasen på en unghäst - även viss "bärighetsskolning" sker vid töm först och främst - det är trotts allt mer än "höger-vänster" som ska läras in vid töm, för ryttarens säkerhet.

Lättridning har med ryttarens komfort att göra, har jag fått lära mig, inte hästens. Den vikt som hästen bär är densamma oavsett om den tas upp av stigbyglar eller av sadelns sits. Den fördelas av bommen över hästens rygg. Att rida lätt var ett sätt för kavalleristerna att klara av att rida långa sträckor lite bekvämare.

Så det spelar ingen roll hur man rider menar du?

sålänge man inte skumpar så borde inte hästens rygg/ryggmuskler ta skada? för det är ju ändå samma vikt!

hur kan "ryggen bli fri" i lättridning? sadeln är ju fortfarande där! :confused:

Jag är helt övertygad om att det spelar en stor roll. Precis som man kan vara 70 kilo "tung" eller 70 kilo "lätt" i sadeln. Det har mer med balans att göra, och när man rider lätt på en helt grön häst tappar den lätt balansen = går inte fram. Jag pratar om precis i början när man lär hästen trava under ryttare. Att man (el jag) senare anväbder lättridning är för att tex hjälpa hästen att öka steglängden, men det är omöjligt om inte hästen först tänker framåt -trav.

Det är ju bara att se på nybörjare som ska lära sig rida lätt.... det är inte så "lätt" att göra det på rätt sätt som det ser ut och på en unghäst är balans a och o, mer så ärn själva tyngden.

och självklart är tyngden densamma men det placeras/fördelas helt olika beroende på hur man står/sitter i sadeln!

Jag tycker med att det är lättare att sitta ner i traven på en helt ''grön'' häst.

Generellt kan man säga att belastningsmässigt är nedsittning alltid att föredra för hästens skull (undantaget om man har svårt själv med balansen). Dom krafter som hästen utsätts för i ben och rygg är sammantaget mindre vid nedsittning än vid lättridning. Hästens balans och liksidighet i trav avgörs mer av formen (inte samlingen) hästen rids i.

Nä, det menar jag inte, jag menar bara att vikten är densamma, hur den balanseras är en annan sak. Däremot så anser jag inte att "ryggen blir fri" vid lättridning eller lätt sits.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 216
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 116
Senast: Tora
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 193
Senast: cewe
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30