Hur rida unghäst?

åke

Trådstartare
Hur rider ni unghästarna i trav? Sitter ni ner i traven eller rider ni lätt? Jag har hört både och. Vilket tycker ni är bäst? Jag menar just när ni börjar rida in dom.

Sv: Hur rida unghäst?

nu har jag bara ridit in 2äldre hästar, den första satt jag första gången några varv, sedan red jag lätt.
den andra jag håller på med nu har jag inte äns provat rida lätt på. men hon travar så mjukt att jag inte skumpar.. jag är lite obalanserad i lättridning så jag stör nog om jag skulle prova...

Endel säger ju att lättridning stör mer än att sitta ner. Andra säger motsattsen. Hmm, vilket ska man göra tro??

Jag gör olika från häst till häst, som ovan skriver... vissa är så lätta att sitta på så det stör mindre om man sitter ner, medans andra är jätte skumpiga och då kanske det är bättre att rida lätt..
Pröva dig fram, så ser du vad du och hästen tycker känns bäst... tills den har blivit lite stadigare..

Jag har suttit ned. Min tappar traven så fort jag rider lätt, så jag tolkar det som om han blir störd av det. Nu travar vi bara korta stunder, så när det blir längre skulle jag tro stt han kan hålla travet även i lätt sitts.

Senast ändrad av en moderator:

Jag brukar rida med lätt sits. Alltså inte rida lätt utan mer stå lite. Gäller att ha bra balans så man inte faller framåt utan bibehåller en god hållning över hästen för att inte störa.

*kl*

... och jag har suttit ner i traven på de allra flesta. Jag upplever det precis som Tender säger, att hästen gärna ökar på i traven om man rider lätt precis i början. Det är lättare att få den unga hästen (eller den vuxna som ska ridas till, utbildas eller läras om) att hänga med på noterna om man sitter ner i sadeln och använder sig av mycket vikthjälper med varierande nyanser. Senare, när hästen är mer van vid ryttaren i trav och börjar fatta poängen med mina viktförflyttningar och andra hjälper, brukar jag lägga till lättridningen.

Jag måste nog säga att jag rider lätt väldigt sällan oavsett vad jag sitter på för en kuse nu när jag tänker efter... :P Det skulle nog vara när man jobbar hästen lång och låååg i formen då jag gärna har lite längning i traven och "mer maximering" i rörelsefrihet för hästens rygg.

Senast ändrad:

Hej Gums...vi diskuterade ju det här häromdagen :D, men kan ju slänga in min åsikt/synpunkt så får vi se vad folk svarar på det ;).

Jag tycker man ska rida lätt på en unghäst alt. otränad häst.
Om man sitter ner så stör man hästens balans och rygg mera och är man själv i obalans så blir det ännu svårare.

Om man står upp så har du jämnvikt på båda sidor och får då bättre balans. Om hästen rusar/ökar så kan man reglera med sin egen takt i sadeln genom att resa sig och sätta sig ner saktare, funkar jättebra.

Om man sitter ner och det är en häst som inte hittat sin egen balans så är den vinglig och obalanserad i sig. Om hästen är obalanserad blir ryttaren det också och då är det två stycken som är i obalans vilket inte blir ett bra resultat.
Sitter man ner så kan hästen inte arbeta maximalt med sina ryggmuskler, om vi pratar omusklat.

För att få en häst balanserad så måste den ju först och främst orka bära upp sin egen vikt och för det behöver den ha ryggmuskler.
Ska den sedan bära upp både sig själv och en ryttare så krävs ännu mer.

För att hästen ska kunna jobba med ryggmusklerna rätt så är det lättare för den om de inte störs av vikt på dom så länge dom inte finns där i större utsträckning. Ju starkare hästen är desto mer orkar den bära och arbeta....och då orkar den bära upp både sig själv och ryttaren.

Det är som när du tränar styrketräning tex. man börjar med en mycket lätt vikt som man sedan ökar allteftersom. Sitter du ner redan från början så får ju hästen samma vikt hela tiden (om du själv inte ökar eller minskar i vikt under tiden vill säga).

men min vikt på hästens rygg är densamma!
oavsett om den är i stigbyglarna eller rumpan så är tyngden på bommen lika,
om man inte "skumpar" (vilket man kan göra både i nersittning och lättridning) men det hör inte till grundfrågan.

"För att hästen ska kunna jobba med ryggmusklerna rätt så är det lättare för den om de inte störs av vikt på dom så länge dom inte finns där i större utsträckning. Ju starkare hästen är desto mer orkar den bära och arbeta....och då orkar den bära upp både sig själv och ryttaren."

jag tycker det låter som du beskriver tömkörning här...

Jag är med hur du tänker helt klart. Men stör man inte mer när man rider lätt pga att den måste balansera upp ryttaren mera då? Vill man inte ha en så låg tyngdpunkt som möjligt?

Jag är med hur du tänker helt klart. Men stör man inte mer när man rider lätt pga att den måste balansera upp ryttaren mera då? Vill man inte ha en så låg tyngdpunkt som möjligt?

Jag sitter i princip alltid ner i början, jag upplever helt klart att man stör hästen mer med att rida lätt och den har svårt ändå att tänka framåt! Sedan lägger man ju naturligtvis så lite tyngd som möjligt i sätet, och det blir inte överdrivet mycket i stigbyglarna heller då man givetvis håller om hästen ordentligt med benen från första början.

Fortsättningsvis växlar jag mellan att rida lätt och sitta ner, beroende på vad jag vill åstadkomma och hur hästen fungerar.

*KL*

två och en halvpunkts sits på unghästar som inte är lätta i bakänden eller som gillar att bocka.. Ju mindre rörelse i sadeln desto bättre, har jag iaf blivit lärd.. och.. nej, jag lättar INTE helt ur sadeln förrän jag är iaf 80% säker på att hästen inte tänker explodera iväg åt något håll..

först och främst för min egen säkerhet faktiskt, min balans är som bäst om jag får sitta på arslet :angel:

styrkan i en unghäst lägger man ju grunden till under tömkörningen och all ridning.. knappast som om man rider en unghäst i ett superaktivt 45 minuters pass utan snarare tio minuters pass under ryttare till att börja med.. åtminstone där jag ridit in hästar.

*KL*

två och en halvpunkts sits på unghästar som inte är lätta i bakänden eller som gillar att bocka.. Ju mindre rörelse i sadeln desto bättre, har jag iaf blivit lärd.. och.. nej, jag lättar INTE helt ur sadeln förrän jag är iaf 80% säker på att hästen inte tänker explodera iväg åt något håll..

först och främst för min egen säkerhet faktiskt, min balans är som bäst om jag får sitta på arslet :angel:

styrkan i en unghäst lägger man ju grunden till under tömkörningen och all ridning.. knappast som om man rider en unghäst i ett superaktivt 45 minuters pass utan snarare tio minuters pass under ryttare till att börja med.. åtminstone där jag ridit in hästar.

Håller med! Det ligger helt klart en säkerhetsaspekt i det hela också. Jag vill ha kontakt med hästen hela tiden. Och jag travar aldrig så långa perioder i början på en unghäst.
Senare är en annan sak, då kan det hända att jag rider lätt men jag sitter ändå ner i korta perioder även då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 216
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 116
Senast: Tora
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 193
Senast: cewe
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 620
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V