Hur rida i djupsnö? (Norrlänningar?)

pinky

Trådstartare
Vi har fått ett helt fantastiskt vinterväder här, med massor av snö och perfekt underlag på vägarna. I skogen, där det är orört, ligger det nog runt 40 cm skulle jag tro. :love:

Frågan är, hur man ska tänka när man ger sig ut i snön och pulsar?
Min häst är ganska otränad just nu av diverse anledningar, så på henne får jag tänka mig för så att jag inte ger mig för långt ut. Hon måste ju orka gå tillbaka utan att få dödlig träningsvärk dagen efter... :D
Min tanke är att det mest ideala vore att lägga upp det i intervaller, men då lär man ju ha en plogad väg att vika av på då och då, och så ser det ju inte riktigt ut i skogen.;)

Jag tänker även att det blir tungt för senorna i längden, så jag försöker vara lite återhållsam.

Ni som bor i "riktiga" norrland, hur gör ni? Ni måste ju ha bra erfarenhet av hur man lägger upp träningen på ett bra sätt.

Tyvärr kan jag bara rida ut på helgerna eftersom det blir för mörkt på vardagarna, men jag brukar jobba henne hemma i hagen någon dag/vecka (longering eller lösgalopp t.ex.), och där är ju samma djupa snö just nu. Blir det för mycket att pulsa 3-4 dagar i veckan?

Sv: Hur rida i djupsnö? (Norrlänningar?)

har egentligen inte svar på din fråga förutom att jag är väääldigt avundssjuk :angel:

Men kan det verkligen slita mycket på senorna? islaget blir ju mjukt av all snö däremot kommer nog hästen få rejält med mjölksyra efter en stund? :D

Jag har en fyraåring som jag pulsar i snö 2-3 ggr i veckan :) Bra motstånd för musklerna utan att bli lika tungt/mjukt som sand (frusen botten) Du får träna upp din känsla för hästens "trötthetsregister" så att säga, så att du känner på hästen när det är dags att vända hemåt. Svårt att ge ett generellt svar eftersom jag inte har en susning om vad din häst orkar eller inte :)

//Norrlänning

Djupsnö är underbart och jättebra träning för hästen! Men det är viktigt att tänka på att det är JÄTTEJOBBIGT! Redan 10 cm snö är MKT jobbigare än slät mark - det är ju bara att prova gå själv en liten stund så märker man skillnaden!

Alltså bör man ta det succesivt - inte rida en hel timme i djupsnön på en gång utan börja med att rida en liten bit, vända tillbaka och rida resten av ridturen på slät mark. Och sedan succesivt öka längden man rider i djupsnön. Särskilt som du skriver att din häst är relativt otränad just nu. Om det funkar med ridvägarna kan man ju efter att man pulsat i djupsnön skritta ett tag på plan mark och sedan ge sig ut i djupsnön igen. I så fall får man tänka som vid galoppintervaller - att om hästen återgått till normal andning så är den redo för en ny omgång djupsnö, men inte förr.

Att du inte kan rida på veckorna för att det blir mörkt förstår jag däremot inte... det är väl absolut inget hinder??!! På med en pannlampa så går det hur bra som helst - tack vare att snön reflekterar ljuset så bra! Jag kan förstå att man vill rida väldigt lugnt om man rider ut i mörker och inte riktigt ser underlaget. Men att skritta i djupsnö är ju faktiskt perfekt träning mörka kvällar! :idea:

Allt är relativt, mitt sto på 162 fastnar om vi kliver av vägen då vi har så jäkla mycket snö.. Den är ovanför bogarna. :D Men som sagt, ta det successivt, det är jobbigt att pulsa! Det känns ganska fort när det räcker, sen är det ju som sagt jobbigast att skritta.;)

Jag är då riktig norrlänning, men jag vill inte rida på ängarna (rädd för skaror), men däremot när det är snö på vägarna kör jag full galopp :D

Jag brukar rida likadant som vid barmark, dock bara ungefär hälften så länge.
Djupsnö tar en hel del extra på hästen, bla bakknäna.

Men kan det verkligen slita mycket på senorna? islaget blir ju mjukt av all snö däremot kommer nog hästen få rejält med mjölksyra efter en stund? :D

när musklerna blir trötta o stumma får senorna stå för all stötdämpning själva = risk för överansträngning, bristningar etc

När jag bodde i snöriket blev det som en invänjning vid snöjobb för hästen då vi red i skogen varje dag. All snö kommer ju inte på en gång, så att säga. Är hästen inte van att jobba i så tungt underlag bör man ta det lugnt och hålla sig till skritt en kort stund bara. Invänjningen går rätt långsamt som all uppbyggnad av hästen.

Sen är det skillnad på snö och snö. När det är kallt och nysnö är snön lätt och luftig men den lägger sig snabbt och blir tungjobbad efter några dagar. Skare måste man också se upp med för det skadar lätt huden på hästens ben.

Så, min rekommendation är...ta det lätt i snön!

Jag rider en unghäst, och vi är bara ute i snön - ägaren sköter resten.
Men vi är ute ca 3dagar i veckan och galopperar i djupsnön. När hon börjar kännas trött så uppsöker vi mer upptrampad mark för att söka oss hemmåt.

Men hej och hå vilket flås hon började få efter ett tag.
Nu är det bara att börja om igen då hon varit på semester ett par veckor och ska igång igen nu!

Aningens sidospår.. meeeen...
Måste bara få skryta med hur underbart det är här i "Norr" nu. Efter flera dagars oavbrutet snöande ligger nu ca.50cm pudersnö och bara väntar på oss - överallt!!:love:
Här kommer vi!!

Bor ju inte i Norrland, men Dalarna så nästan ;) Iaf har väldigt mkt snö här med nu, märker tydligt på min häst att hon tycker det är jobbigt med snön att pulsa i den, men att rida i skoterspår brukar funka ganska bra, iaf i skritten, för de kan sjunka ner så ojämt i spåren. Men kan även trava lite där beroende på hur mkt snö det är, annars blir det trav på en plogad grusväg och galopp på den vägen eller på en annan upptrampad grusväg. Travar och galopperar ibland nån kort stund ute i djupsnön, men hon börjar flåsa ganska fort då + att det sliter på senor så vill jag inte pulsa för mkt.

Men skoterspår kanske kan hjälpa?

Jag hatar snön.. okej om det är bara lite..
Jag försöker rida på skottade vägar så mkt det bara går. Skoterspår är värdelösa för man sjunker ner ungefrä vartannant steg = livsfarligt :S

Ursäkta att jag kapar tråden lite men jag har också en fråga angående snö :laugh:

Bor i Skåneland och imorse när man vaknade hade det lagt sig ungefär en decimeter vitt täcke på marken. Eftersom vi mer eller mindre aldrig får snö här nere vill man givetvis ut och rida i det :D Men hur ska man göra? Brodda pållen med isbroddar, går det bra att rida både skritt trav och galopp, blir det inte jättestyltor?

Så norrlänningarna som är snövana, help please :p

Brodd är att rekommendera. Alla gångarter går bra sålänge underlaget är ok, ingen skillnad med eller utan snö. Sunda förnuftet råder :)
Snöklampar blir det sällan om det är kallt nog, oftast är det "klappsnö" som orsakar styltorna...

storviksbo :d hur mkt snö har vi? (hälsar Torsåkersbo som flyttar hem igen och är i halmstad för tillfället)

Det är jättebra träning! Tränar de allra flesta muskelgrupper och ger en fruktansvärt bra flås! Men det man bör tänka på är hur jobbigt det egentligen är, man kan sätta sig själv i situationen, bara att kasta sig ut i djupsnön och ånga på lite så märker man ;)

Så att rida en häst i djupsnön med en jättetrött häst är helt vansinnigt onödigt. Lagom är bäst. Brukar rida tills hästen får upp ett bra flås i alla gångarter och sedan sluta för dagen men vill avsluta på ett fast underlag. För hästarnas muskler är det jättebra att de får "rensa" med ordentligt muskeljobb eller snabbjobb då och då, blir smidigare i kroppen. Våran valack som är 18 år gjorde ett ordentligt jobb ute i djupsnön igår, han var som en yster unghäst idag och lekte apa i hagen, så är han efter ordentligt jobb.

Vad våra har sysslat en dag vardera i veckan
26112827.jpg

26099381.jpg

Väl tänkt:bow:
det är ju som att gå över cavalletti- konstant.

Se skillnad på pudersnö o annan som ger motstånd.
Skritt i djupsnö kan vara nog så gott arbete.
Skare ovanpå är inget att ge sig ut på eller som ngn skrev- skoterspår- som bäddat för att få folk emot sig:mad:

Lyckans dig. Här är det bara is.:crazy:

Åh vad avunsdsjuk jag blir:cry::cry:

har idag varit ute på cirka 2 cm djup snö:angel: och is.......Hatar när vintrarna är som nu:mad:

kl

Vi får ju en gradvis invänjning här uppe, så då det till slut blivit en del snö, så är hästen redan van vid o pulsa. Men börja försiktigt, som andra sagt, skritta en bit i taget.

På vägar, rider jag fullt ut, både skritt trav och galopp, men i skogen eller på åkrar, där man inte vet så mycket om underlaget, kan vara knöligt, så skrittar vi alltid. Superbra träning för hästen.
Man märker om de blir trötta, då är det bara att vända, och så vet du ju då, att du skall ta en kortare runda nästa gång.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 289
Senast: Fetaost
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama