Hur rida dag före tävling?

D

Dam

Hejsan!
Undrar lite hur alla rider dag före hopptävling? Eller dagarna före? Hur laddar man på rätt sätt?
:bow:

Sv: Hur rida dag före tävling?

Hur man laddar på rätt sätt beror på hur din häst vill bli riden.
Det är olika för alla.
Om jag ska tävla på lördagen så tar jag ett rejält dressyrpass på onsdagen, lite markarbets/lydnadshoppning på torsdagen, en uteritt på fredagen och packar sen.

Men det är som sagt olika från häst till häst.

Tackar för svaret!
Så klart att det är olika!
Om tävlingen är på lördagen hoppar jag bana på lagom höjd på onsdagen, dressyrpass med mycket galopp på torsdagen och "kravlös" (inte hejdlös) uteritt på fredagen. Allt beroende på hur resten av livet ser ut också, men på ett ungefär..
Kul att höra hur andra gör!
:)

Jag rider ofta på lite småhinder och trimmar dagen innan, alternativt markarbete beroende på hästen. Hellre hoppa lite smått än att inte hoppa alls.
Kontrollera att hästen är mjuk och följsam samt att gas och broms fungerar.

Cirka 3-5 dagar innan tävling hoppar jag gärna bana på den nivå som tävlingen ska vara på. Det är ju också lite beroende på hästen, min mest rutinerade häst hoppar inte särskilt mycket mellan tävlingar under intensiv tävlingssäsong. Med de andra två försöker jag alltid göra som ovan.

Jag rider inte annorlunda än vad jag brukar, finns ingen anledning till det ;)

Däremot så kan man göra ett annorlunda upplägg under längre tid om det är en större tävling tex när unghästarna skall gå Falsterbo etc. men då handlar det om något annat.

Inte mer annorlunda än till en vanlig hoppträning faktist, såvida det inte är meeting!

Sen beror det på hur hon har känts under veckan som gått. Har hon varit "svår" att lösgöra och verkat lite stel i överlinjen klättrar jag nära inpå tävling/träning. Inte ett stenhårt pass, men några vändor för att mjuka upp överlinjen och lösgöra henne. Fungerar skitbra!!! Ger en häst som hoppar runda fina språng.

Annars brukar det mest bli ett pass på ridbanan för att kolla av lösgjordheten, gas, broms och vändningar.

//Alice

Det är ju ganska individuellt från häst till häst vilken uppladdning de behöver. Vissa hästar behöver mest lite uppmjukande arbete 20-30 minuter medan andra hästar behöver göra sig av med energi för att inte vara överladdade på tävling.

Sedan tycker jag att det är viktigt att se till hurdan typ av tävling det är. Ska du rida en 1 dagars med kanske bara 1-2 klasser, eller är det ett meeting med tävlingar i 3 dagar.

Tävlar jag bara en dag rider jag ganska rejält dagen innan(utan att ge hästen träningsverk såklart då;)) och kanske till och med hoppar något språng för att checka av läget lite!

Handlar det om ett meeting tar det ju lite mera på krafterna och då kanske jag rider lite mer och lösgör hästen 2 dagar innan, ex ons om tävlingen börjar fredag. Så blir det bara väldigt lugnt skritt-trav på torsdagen för att laddad batterierna:D

Jag brukar nästan alltid rida ut lite lugnt barbacka dagen innan tävling.

antingen joggar jag runt en uteritt lugnt eller så får han stå helt, det beror på hur han är.

Det beror helt på. Är det ett meeting brukar jag bara skritta innan. Men ska jag iväg bara över dagen så blir det jogging och lite lösgörande arbete i 30 minuter kanske.
Veckan före brukar jag lägga upp ungefär såhär (om tävlingen är på lör):
mån - vila
tis - jogging
ons - hoppträning
tors - dressyrpass
fre - skritt om det är meeting annars jogging/lösgörande arbete

Dagen innan så brukar jag bara skritta och trava, antingen på en äng eller ut i skogen ;)

Jag rider nästan alltid 2 el 3 dagar så jag brukar ha vilodag dagen innan och dagen efter. Promenixar bara lite.

Hoppar igenom hästen några dagar innan på den höjd el lite högre än klasserna jag ska rida, annars rider jag som vanligt :laugh:

Är du inte rädd att hästen ska bli stel på tävlingen om den vilar dagen före?
Och den borde ju få träningsvärk om den bara vilar dagen efter? Bara några tankar..

Jag anpassar det efter den häst jag sitter på. Min ena häst behöver trimmas igenom rätt ordentligt dagen innan tävling för att hålla energin i schack. Jag kollar att han är mjuk, rund för skänkeln, att det går att länga och korta, att han är lagom pigg. Är han bra blir det ett lite lättare pass, annars ett lite längre. Han är en sån häst som blir bättre ju mer han jobbas.

Den andra hästen däremot tycker att det är skönt att få komma ut och sträcka lite på sig dagen innan tävling (iaf om det är ett meeting, före endagarstävlingar brukar hon också trimmas). Då brukar jag, i lugnt kontrollerat tempo, galoppera ute i skogen.

Dagen efter tävling jobbas mina hästar alltid, alltid. Inte krävande, antingen rids dom ut eller så går dom på lina. Ju tröttare dom är och ju mer träningsvärk desto mer får dom gå. Absolut inte så att musklerna blir trötta, men så att dom blir genomvarma och all slaggprodukt transporteras bort. Sen vilar dom två dagar efter tävlingen.

Jag brukar göra som du, låta dem vila en dag efter tävlingen. Ibland en dag, ibland två dagar. Beror helt på vad som ska göras den veckan, om de t.ex. ska tävla helgen därpå.

Aha! Tacksam för alla svar!

Vi var ute på vår första lokala i helgen, startade endast 90 cm, fungerade super! Då trimmade vi lite lagom på fredagen (tills det kändes okej med alla "knappar"), lång, kontrollerad skrittrunda på torsdagen, hoppade bana (80-90 cm) onsdagen, trimmade tisdagen, vilade måndagen.

Fungerade fint den här gången, får se till nästa helg hur det känns då!
Kanske tänker om ifall vi ska starta fler klasser...

:)

det beror på vad det är för häst, också även hur man är som ryttare ;) men jag tar det lugnt dagarna före tävling. försöker rida uteritter, kanske även ngt lugnare pass på banan.

Dagen innan trimmar jag lite lättare och ev hoppar ngt lite enklare hinder. :)

Brukar köra rejäl dressyrträning på torsdagen, fredag lugn ritt och sen lördag tävling.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under helgen avgörs Folksam SM i hoppning inomhus för senior, young rider och junior hos Runsten Equestrian.
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·
Mat Detta är INTE en tråd för smörälskare.... Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta...
Svar
2
· Visningar
657
Senast: Enya
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka