Hur resonerar ni uppfödare?

Sv: Hur resonerar ni uppfödare?

Det är brukligt att sälja valpar med skönhetsfel till ett reducerat pris. Men är inte köparen intresserad av att ställa ut, och felet inte är allt för stort så varför inte rekommendera den valpen om den har den för ägaren bästa personligheten?

Tycker också att man absolut kan rekommendera en valp med skönhetsfel.
Skulle själv kunna tänka mig en hund med visst skönhetsfel...beror på vilket. Och att det inte är en missbildning som kan ge hunden problem i framtiden :)

Min har skönhetsfel, utvecklade icke godkänd färgsättning när valppälsen föll så det kom i efterhand och jag har betalat fullpris. Han är värd varje krona ändå för han är rätt hund på rätt plats :)

Däremot hade det varit kul med en korrekt hund nästa gång ifall jag får ett ryck och vill testa och ställa ut. Intresset har liksom växt sig större under hundägandets gång ;)

Jag tolkade det så när du skrev att det inte var en självklarhet att de fick köpa en korrekt valp om du hade en utställningsintresserad köpare.

Hos mig får man absolut välja både kön och färg helt själv. Vilken valp det blir kommer vi fram till tillsammans, men jag skulle faktiskt unna en person som mest ville ha en sällskapshund att få köpa den mest lovande valpen om det var den som köparen fastnade för mest. Alla kan vi ändra oss och många blir ju utställningsintresserade när de har någonting att ställa ut!!

Själv hade jag tyckt att jag blivit dumförklarad ifall jag inte fick välja valp själv. Att uppfödaren skulle välja en valp åt mig och att jag inte skulle ha någonting att säga till om är enormt främmande för mig. Så vill jag inte ha det, hade aldrig köpt en valp av en sådan uppfödare.

Varför måste folk använda dumförklarade för de inte får som de vill :) Kommer det förstagångsköpare och knappt vet vad de ska titta/gå efter, så tycker jag de ska vara glada att uppfödaren hjälper dom att komma med förslag på valp.
Är man en van hundägare, så tror jag uppfödaren är medveten om att köparen har vissa krav och kan hjälpa till med det och säga hur man tycker valparna är. Och att man kan titta ut en valp tillsammans.

Och varför ska jag som lägger ner massor av pengar, tid och planering sälja den bästa valpen till någon bara för den så gärna vill ha den... Unna, allvarligt, varför ska jag unna en person när det kanske finns så många anda att välja mellan, men de inte behöver just ta den bästa.
Jag har så många ggr "lurats" av att de ska göra både det och det, och sen sitter de där med en skitbra hund som aldrig får komma ut och visa att den finns.
Jag blir faktiskt besviken på såna köpare, som gärna säger de ska göra så mycket och de får en av de bästa, sen blir det inget av det alls.
Tror det hänt i nästan alla kullar jag haft. Så nästa kull kommer jag säga rent ut hur jag känner när folk säger så, att jag inte går på det längre. Jag kommer självklart säga det med glimten i ögat och förklara varför jag säger som jag gör.

Jag tror ingen blivit missnöjd med sin valp från mig. Jag försöker alltid vara tillaggs med önskemålen. Jag brukar säga att de kan ge förslag på 2-3 valpar de fastnar för, sen utgår jag från det i slutändan.

Och kan de inte ta detta, ja då finns det ju andra uppfödare :D

KL.

Det gnälls på uppfödare och hur de gör.
Men sen finns det köpare som tingar valpar överallt, men inget säger.
När jag väntade en kull sist (nja hon gick tom), så var det en kvinna här. Hon var verkligen engagerad, och tingade en valp här, ringde flera ggr, mailade mm.
Sen får man höra av andra uppfödare att hon varit där också, tingat valp osv..
När jag ringde denna kvinnan och sa min tik gått tom, så rekommenderade jag några andra kennlar. Åh, hon tackade och var så tacksam. Sen visade det sig hon redan varit hos dessa och tingat..
Om jag inte minns helt fel så tror jag inte hon fick valp i slutändan. En uppfödare sa till henne att nu får hon bestämma sig om hon ska ha valp eller inte...

Ja det är inte lätt hur man än gör, folk hittar fel på allt..

KL

Jag skulle vilja fråga uppfödarna hur de agerar om de får en valp med skönhetsfel? Dvs att valpen har ett icke godkänt utseende pga tex missbildning av svanen, fel på öronställningen, överbett eller annat.
Skulle en sån valp ändå vara lika självklar att rekommendera till en köpare som en valp av "fel kön" för att den passar köparen bäst? Vad tycker ni om köparen om den tackar nej pga skönhetsfelet och vill ha en korrekt valp?
Om köparen inte är avelsintresserad.......

Först, jag rekommenderar aldrig en valp av fel kön. När folk tingar så frågar jag om det är tik eller hane de vill ha, sen utgår jag efter det.
De som kan tänka sig vilket som brukar säga det direkt.
Sen när valparna föds och det kanske inte finns en tik till en köpare som vill ha en tik, så säger jag (om det finns) att finns en hane om de kan tänka sig det. Kan de inte det, så får de ju leta vidare. För då har jag inte vad de vill ha.

Men skulle det sen bli en med ett skönhetsfel, så säger jag det finns en sån. Sen får köpare ta ställning till om de vill ha en sån valp eller inte.
Vissa saker går ju inte se direkt heller. Tex om det är överbett..
Hade en sån valp sist. De som skulle ha valpen hade tankar på utställning. Så jag sa att de får självklart backa ur, men jag sa också att jag är övertygad om att bettet kommer bli bra. För var så lite och bett kan ju ändra sig mycket i början.
De valde att ta valpen. Och jag skrev ett tillägg att skulle bettet inte bli bra, så får de köpa en ny valp för halva priset om de skulle vilja det eller så skulle de få tillbaka halva summan när hunden uppkommit en viss ålder.
Nu blev bettet perfekt, så de är nöjda och glada :)

Och varför ska jag som lägger ner massor av pengar, tid och planering sälja den bästa valpen till någon bara för den så gärna vill ha den... Unna, allvarligt, varför ska jag unna en person när det kanske finns så många anda att välja mellan, men de inte behöver just ta den bästa.

Hur vet du vilken valp som är den bästa? Vad jag vet så förändras hundarna ganska mycket under sin uppväxt och en bra förare bygger upp och skapar "den bästa" valpen.

Fast det är klart, menar man bara färg/exteriör så blir det ju lättare...

Hur vet du vilken valp som är den bästa? Vad jag vet så förändras hundarna ganska mycket under sin uppväxt och en bra förare bygger upp och skapar "den bästa" valpen.

Fast det är klart, menar man bara färg/exteriör så blir det ju lättare...

Nja, jag får ju gå efter vad man kan se på valpen vid 7-8 veckor, och hur jag tycker den varit under uppväxttiden. Kanske ska skriva bra förutsättning istället. Bra förutsättning för det valpen ska användas till :)

Då är jag med! Då kan ju faktiskt de flesta valparna vara den bästa - för just sitt blivande hem.

Frodo var inte den bästa för sin köpare. Men han är klart den bästa i sin kull, om man tittar till hans medfödda egenskaper. Svår att träna och styra upp ja, men bra!

Jag tror som sagt att uppfödaren bör vägleda i valet, speciellt till oerfarna köpare, men tycker ändå att det är viktigt att som köpare få ha ett ord med i spelet. Det är ju ändå jag som ska älska kräket i 15 år ;)

Varför måste folk använda dumförklarade för de inte får som de vill :)

Fast skulle inte du känna dig dumförklarad om den enda anledningen till att du inte fick köpa en hund var för att du föredrar en grå framför en svart?

Jag skulle iaf ta mycket illa vid mig om en uppfödare skulle säga att nej du får inte köpa en valp av mig för att du har en favoritfärg på hunden.
Trots att jag sköter hunden och tar hand om den enligt konstens alla regler och det finns en hund som passar mig och min familj.

Finns det ingen svart eller svart/silver hane som passar mig och familjen så är det ju som det är, då får man vänta eller välja en annan färg.

Men om hunden finns med mina önskemål och som passar och ngn väljer att inte sälja den för att jag har en favoritfärg skulle jag ta mkt illa vid mig.

Då är jag med! Då kan ju faktiskt de flesta valparna vara den bästa - för just sitt blivande hem.

Frodo var inte den bästa för sin köpare. Men han är klart den bästa i sin kull, om man tittar till hans medfödda egenskaper. Svår att träna och styra upp ja, men bra!

Jag tror som sagt att uppfödaren bör vägleda i valet, speciellt till oerfarna köpare, men tycker ändå att det är viktigt att som köpare få ha ett ord med i spelet. Det är ju ändå jag som ska älska kräket i 15 år ;)

Ja jag tror också valpköpare måste få vara med i valet. Men ingen idé de säger att de vill ha den som jag själv bestämt att behålla :D

Ordet samförstånd nämndes väl förut i tråden, och det ihop med det du skrev här Migo är väl det som är summan av kardemumman (för mig iaf ;) ).

Halvt KL

Jag vill varken som valpköpare eller uppfödare hamna i någon statisk roll, där det endast är att tacka och ta emot eller att peka med hela handen som gäller. Man vill ju (förhoppningsvis) ha en god kontakt med sina valpköpare och att ens valpar ska kunna få det allra bästa och mest passande hemmet. Det är ju en levande och rörlig diskussion mellan uppfödare och valpköpare under de veckor man tar för att lära känna de olika valparnas personligheter, styrkor och svagheter.

Som jag skrivit så ska ju givetvis valpköparen komma med önskemål, idéer, berätta om de fastnat för någon speciell valp osv. Klaffar allt som det ska så kan det ju vara så fantastiskt att alla de som får köpa valp fastnat för just den valpen man som uppfödare tror skulle passa dem allra bäst!

Gällande detta med färger, som blivande uppfödare av en ras som kan komma i MÄNGDER av olika färgvarianter så har jag inga som helst synpunkter på om någon skulle säga att de föredrog den ena färgen framför de andra. Men som jag skrivit ovan, om det är det VIKTIGASTE för valpköparen, det som de nämner först i första kontakten med mig, då är inte det en valpköpare som passar mig.

På min nuvarande valplista så har inte en enda av de som står där ens nämnt något om färg vad jag kan minnas. Däremot har alla tydligt och klart förklarat vad de är ute efter för typ av hund, vilka inriktningar de ska satsa på med sin hund, vilket kön på valp de söker osv. Riktigt bra hjälp och riktlinjer som jag kommer ha som utgångspunkt när jag sen ska försöka placera rätt valp i rätt hem :).

Fast skulle inte du känna dig dumförklarad om den enda anledningen till att du inte fick köpa en hund var för att du föredrar en grå framför en svart?

.

Nä, det tror jag inte. Jag skulle nog bara tacka för mig :)

Men lite svårt att tänka just schnauzer grå eller svart, eftersom de går som egna raser.
Men om jag tex skulle vilja köpa en ras som får olika färger, tecken mm. Så skulle jag säkert ha önskemål om färg. Tar inte uppfödaren det, då skulle jag backa tror jag.
För jag tycker faktiskt man måste få ha sin favoritfärg.

Men sen skulle jag säkert kunna ändra mig när valparna föds och tänka att jag skiter i färgen för blev fina valpar ändå :) Men det är klart, har då uppfödaren redan sagt nej för jag haft önskemål, ja då får han/hon skippa mig då.

Du måste vara proffs som kan se så mycket på en valp som sover ;) :D
Vad jag sa eller i alla fall menade, var tvärtom; ligger de i en hög och sover så ser man ju inte så mkt. Men om de är högaktiva för stunden eller precis har busat och är lite mer dämpade gör ingen skillnad. För mig iaf.

Lite halvt KL..

En kompis till mig föder upp Tollare. Skulle jag köpa den rasen skulle jag helst vilja ha med tecken. Och vet att hon får valpköpare som säger samma sak. Men att det är ett önskemål.
Men hon skulle aldrig skippa en väldigt bra köpare för den har en önskan. Bra köpare är guld värda och självklart måste de ju ändå få säga att de gillar en tollare med tecken.

Så ingen slipper kommentera :D Självklart vill man bara sälja till bra valpköpare, men det jag menar med bra ang just tollare är om hon tex skulle få en köpare som hon vet kommer träna den i det den är till för osv..

Vad jag sa eller i alla fall menade, var tvärtom; ligger de i en hög och sover så ser man ju inte så mkt. Men om de är högaktiva för stunden eller precis har busat och är lite mer dämpade gör ingen skillnad. För mig iaf.

Jag såg sen att jag missuppfattat, men var försent att ändra :D

Vi har ju haft folk som säger att de gärna vill ha en trefärgad tik t. ex. Vi har då svarat att kullarna inte blir jättestora i vår ras och en trefärgad tik kan vara svår att få, blir det något bra så sparar vi oftast och inte säljer. Och vi säljer främst på personlighet. Så vi frågar kan de tänka sig ta en annan hund om det skulle visa sig att en blå eller sobel passar bättre. Svarar de att ja de kan tänka sig ändra sig framöver för det viktigaste är ju att valpen passar hemmet, då är de välkomna. Då tittar vi utefter deras önskemål om typ och färg och ser vad som blir vad. Vi hoppas såklart att det blir deras drömhund även i färg. Men svarar de nej vi ska ha en trefärgad tik punkt så kan de hitta någon annan. Då är färgen alltså viktigast.

Det är ju inte så att vi prackar på en färg och ett kön bara sådär. Man har en dialog och diskussion kring vad som passar bäst och hoppas på att köparen har vettiga anledningar till sina val. Men är valpköparen inte flexibel och resonabel så vill jag inte sälja. Det är klart man ska välja en del med hjärtat men hjärnan är jätteviktig när man köper hund. De har kontaktat mig av en orsak - de köper valp från välmeriterade, hälsotestade, friröntgade och mentalbeskrivna hundar. I min ras finns det knappast en uppsjö av dessa så att de kan hatta runt och välja vilken valp de vill.

Ordet önskemål uppfattar jag kanske annorlunda. Men det låter mer som "om det blir en med tecken som passar oss vill vi gärna ha den" inte "om det inte blir en enda valp med tecken så tackar vi för oss och tittar hos en annan uppfödare".

Ordet önskemål uppfattar jag kanske annorlunda. Men det låter mer som "om det blir en med tecken som passar oss vill vi gärna ha den" inte "om det inte blir en enda valp med tecken så tackar vi för oss och tittar hos en annan uppfödare".

Så sant :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka