Hur resonerar ni uppfödare?

Sv: Hur resonerar ni uppfödare?

De blir enligt mig inte värre än en s/s, rosten är skägg just vid munnen och ögonen. (min är dock halvgul då jag inte rycker honom längre)
Är väl bara charmigt när de ser ut så här?

Hahahahaha........:D

Det där skulle aldrig hända Frasse för då blir man ju blöt och det går INTE för sig :crazy:

Jag dejtade ett tag en man som hade Dsar och den enda vita jag varit i kontakt med träffade jag där. Alla hundarna var jättetrevliga men den vita hade seröst lynnesfel så jag tror jag blev lite avogt inställd där.
Min har vit far....tyvärr får jag väl säga för han har massor med vita hårstrån i sitt svarta så han ser uråldrig ut.

Tur mina är grå, för här ser vi inte skiten :D De kommer in som blötdjur ibland, sen torkar dom och man kan borsta lite. Klart :D

Hmm, är det OK för den där uppfödaren att köparen i alla fall väljer ras själv? :)

Hmm, är det OK för den där uppfödaren att köparen i alla fall väljer ras själv? :)

Eller hur! Jag tycker hen resonerar knasigt.
Men jag har å andra sidan inte träffat så himla många uppfödare så jag blev liksom att fundera på om det är vanligt att uppfödare är sådär?

Den som har önskemål om färg utan ett riktigt skäl (t.ex. Att denne ska föda upp och vill kunna kombinera på olika vis) får inte köpa av mig och inte från flera av mina bekanta. Att valpköparen tycker den färgen är ful eller fin spelar knappast roll om hunden ska leva ett sällskapsliv och för mig är det inte seriöst att inte köpa en bra hund för att man upplever att färgen är ful. Ingen får själv välja valp från oss och vi väljer den hunden som passar bäst oavsett vilken valpköparen kärar ned sig i. Vi umgås med valparna dygnet runt och ser deras personligheter bättre än valpköparen som träffar dem totalt ett par timmar.

Huruvida valpköparen kan önska kön beror på varför de gör det. "Jag gillar tikar" räcker inte, däremot har man tikar sedan tidigare och inte kan separera vid löp, vill avla eller har riktigt goda skäl kan jag köpa det. Men då kan det innebära att det inte finns en hund som passar just den valpköparen i min kull. Det är ju fler saker än kön som ska passa in. Jag säljer inte en aktiv valp till sällskap bara för att det är rätt kön.

Om man kommer me önskemål om när man vill ha valp så beror det på hur man presenterar det. Som någon sa innan; kommer man med en radda om att man vill ha en blå tin för att de är finast och inte kan den och den tiden så är det otroligt avtändande. En bra kull kommer inte alltid i rätt tid, semestern kan flyttas om men löpen är svåra att ändra. Bättre är det att kontakta en uppfödare som redan planerar till sommaren, men då kan det hända att det redan är kö på valparna för de flesta vill ha under sommaren. Bekvämast då.

Det är inte lätt att sälja valp, alla gör olika men det är ingen rättighet att köpa valp. Minsta tvekan så får de inte köpa. Jag säger hellre nej till vad som kunnat vara ett bra hem än att riskera att sälja till ett dåligt hem.

Kön: Ja.
Men. Det är inte så stor skillnad på könen som "folk tror" (upplever jag.) men tex har man en tik hemma så kan det ju vara ok att vilja ha en till tik.

Färg: Nej.
Det finns ingen "dålig" hundfärg" den vackraste är sällan den bästa + Det viktiga är relationen mellan djuret och människan.
Dessutom vill jag inte uppmuntra till färgavel: Hälsa och mentalitet först
och ffa då hunden är av arbetande ras.

Den som har önskemål om färg utan ett riktigt skäl (t.ex. Att denne ska föda upp och vill kunna kombinera på olika vis) får inte köpa av mig och inte från flera av mina bekanta. Att valpköparen tycker den färgen är ful eller fin spelar knappast roll om hunden ska leva ett sällskapsliv och för mig är det inte seriöst att inte köpa en bra hund för att man upplever att färgen är ful. Ingen får själv välja valp från oss och vi väljer den hunden som passar bäst oavsett vilken valpköparen kärar ned sig i. Vi umgås med valparna dygnet runt och ser deras personligheter bättre än valpköparen som träffar dem totalt ett par timmar.

Huruvida valpköparen kan önska kön beror på varför de gör det. "Jag gillar tikar" räcker inte, däremot har man tikar sedan tidigare och inte kan separera vid löp, vill avla eller har riktigt goda skäl kan jag köpa det. Men då kan det innebära att det inte finns en hund som passar just den valpköparen i min kull. Det är ju fler saker än kön som ska passa in. Jag säljer inte en aktiv valp till sällskap bara för att det är rätt kön.

Om man kommer me önskemål om när man vill ha valp så beror det på hur man presenterar det. Som någon sa innan; kommer man med en radda om att man vill ha en blå tin för att de är finast och inte kan den och den tiden så är det otroligt avtändande. En bra kull kommer inte alltid i rätt tid, semestern kan flyttas om men löpen är svåra att ändra. Bättre är det att kontakta en uppfödare som redan planerar till sommaren, men då kan det hända att det redan är kö på valparna för de flesta vill ha under sommaren. Bekvämast då.

Det är inte lätt att sälja valp, alla gör olika men det är ingen rättighet att köpa valp. Minsta tvekan så får de inte köpa. Jag säger hellre nej till vad som kunnat vara ett bra hem än att riskera att sälja till ett dåligt hem.

Skriver under på detta!

Halvt KL

Jag planerar min första kull till hösten, och kan ju säga så att de som nämner färg som en av de första/största urvalspunkterna när de hör av sig med valpintresse tackar jag nej till. Visst att man kan ha favoritfärger, men det är inte färgen man ska välja valp på utan personligheten.

Mina valpköpare kommer inte heller att få välja valp, utan jag kommer att placera ut den jag tror passar bäst hos varje valpköpare. Detta jobb baseras ex på vilka egenskaper valpköparen vill ha i sin nya valp, vad den ska ha för inriktning och vilken erfarenhet som finns hos valpköparen. Detta har alla valpintressenter fått lämna önskemål/beskrivning på så att jag lättare ska kunna matcha rätt valp till rätt köpare. Sen får man givetvis säga om hjärtat börjat klappa lite mer för någon viss valp, det kan ju vara bra att veta om man som uppfödare ex står med två som man väljer mellan vilken som ska placeras var.

Gällande kön så frågar jag alltid valpintressenterna om det är något specifikt kön de önskar på valpen, för att få veta om de har en bra orsak som gör att de MÅSTE ha ett specifikt kön, eller om de är mer intresserade av individ över kön.

Som skrivet, det är inte en rättighet att få köpa valp, och som uppfödare tackar man hellre nej en gång för mycket än en gång för lite.

Som köpare så anpassar jag mig helt efter när valpen finns tillgänglig. Färg är sekundärt och bara en bonus. Vid val av valp så är det personlighet jag går efter och får jag inte välja själv så blir det inget.

Som köpare så anpassar jag mig helt efter när valpen finns tillgänglig. Färg är sekundärt och bara en bonus. Vid val av valp så är det personlighet jag går efter och får jag inte välja själv så blir det inget.

Men hur mycket av personligheten ser du på att kanske kommer till uppfödaren 1-2 ggr.
En valp kan ändra sin personlighet väldigt mycket under sina första 8 veckor. Ena dagen är den framåt, ska kolla allt. Nästa dag är en plåthink jättefarlig, fast den släpat på den dagen innan.

Jag sålde en valp en gång där köparen bodde nära mig. Nästan jämt när köparen var här så sov hennes valp. Hon sa flera ggr att vad är detta :D
Men jag som levde med valpen, visste att detta var en av de "galnaste" i kullen, vilket köparen hade svårt att tro på.
Men hon har sagt efteråt, att hon har fått äta upp dessa ord hon sa många många ggr :D

Jag ser det jag behöver. Ska jag leva med nån i femton år så måste det klicka. Skulle aldrig acceptera att bli tilldelad en valp. Jag väljer själv. :)

Jag går på känsla. Först ser jag på bilder på valparna. Uttryck i ögonen säger otroligt mkt. Kroppshållning. Attityd. Sen träffar jag dem och umgås och får det bekräftat. Funkar för mig. :) Naturligtvis har jag innan dess känt samma känsla för föräldrarna.

Ok :)

Kul du svarade, roligt läsa hur andra tänker. Även om du då aldrig kan köpa valp här :D :)

KL.

Jo jag kan låt folk få välja, om tex jag har valt vad jag ska ha kvar och om det inte finns någon mer av köparna som tänker jobba med sin hund/ställa ut osv..
Då kan man få välja av de som är kvar. Men jag kommer ändå säga hur jag tänker :)

Naturligtvis ska uppfödaren säga vad de tänker, hur de uppfattar valparnas temperament etc. Även vad de tror om mitt val. Hade de inga åsikter alls vore det konstigt.

Nu blir jag nyfiken, vad har du för ras?

För mig är det ett jättekonstigt resonemang (no offence) att man ska få välja själv, annars blir det inget. Visst, en sällskapsras där valparna i kullen är av en väldigt jämn medioker typ ser jag inte att det skulle spela någon roll, men jag skulle vilja påstå att de flesta uppfödare gärna ser att de bästa valparna går till de med ambition om att meritera sina hundar och kanske också själva bedriva avel.

Sen ser man ju långt ifrån allt när man bara träffar valparna kanske en eller två gånger. Dagsformen kan ju variera väldigt mycket när det gäller valpar och ska då valpköparen välja själv kan det ju bli jättefel. Uppfödaren lever ju med valparna i åtta veckor dag in och dag ut, så nog måste man kunna lita på att de kan välja en valp utifrån ens önskemål. Jag tror inte ens att min gamla bruksräv till morfar hade valt en valp på det sättet.

Hoppas att du inte tar illa upp, jag blir bara lite konfunderad på hur du resonerar. Sen beror det ju såklart på ras och vad man har för mål.

Sen menar jag såklart inte att man inte ska få välja alls, om det nu inte är någon/några valpar som står ut väldigt mycket från resten. När jag köpte hund senast så valde uppfödaren ut tre valpar efter vad jag hade för erfarenheter (lite tuffare ras) och mål som jag sedan fick välja mellan. Hon hade säkert inte varit omöjlig om jag hade fastnat totalt för någon annan så länge de inte redan var bokade.

Nu blir jag imponerad.

Du utgår ifrån att folk inte kan bedömma personligheten hos en valp, utan att det måste uppfödaren som känner hunden göra. MEN det måste ju innebära att du snabbt och korrekt bedömmer personligheten hos de människor som vill köpa valp av dig.

Var har du lärt dig det? Har du gått någon av försvarets kurser?

*delvis kl*

Jag har egentligen ingen erfarenhet, men började fundera när jag läste tråden då jag och sambon pratar om att skaffa en valp så småningom.

Vi är fortfarande inte helt bestämda på ras, men just nu lutar det åt en staffe. Är det så att det blir en staffe, bara för att ha ett exempel nu, är vi båda bestämda på att vi vill ha en röd eller fawnfärgad tik. Färgen är helt enkelt för att vi tycker röda staffar är galet fina, och könet har egentligen ingen grund, men mina erfarenheter av hanhundsaggressivitet gör att jag vill testa en tik (oavsett ras).

Personligheten är såklart viktigast, men måste det vara det enda kravet som finns att hunden har en personlighet som passar?

När det nu blir dags har vi tänkt höra av oss till olika uppfödare och helt enkelt i slutändan köpa från den som kan erbjuda den valp som vi vill ha (och där vi får en bra känsla från uppfödaren såklart), vi har inga problem med att åka en bit för detta trots att det finns närmare uppfödare. Dvs. en röd tik med en personlighet som passar oss samt friska och mentalt stabila föräldrar. Dyker ingen sådan upp kan vi vänta tills det gör det :)

Angående personligheten är det självklart uppfödaren som känner valparna som får välja vilken h*n tror passar oss bäst, men vi vill ha en röd tik.

Resonerar vi konstigt? :crazy:

Senast ändrad:

Nu blir jag imponerad.

Du utgår ifrån att folk inte kan bedömma personligheten hos en valp, utan att det måste uppfödaren som känner hunden göra. MEN det måste ju innebära att du snabbt och korrekt bedömmer personligheten hos de människor som vill köpa valp av dig.

Var har du lärt dig det? Har du gått någon av försvarets kurser?

Nu var inte svaret riktat till mig, men varför skulle man behöva bedöma en valpköpares personlighet snabbt? Förhoppningsvis säljer man valp till någon som man haft kontakt med en längre tid, pratat mycket(!) med och lärt känna ordentligt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka