Hur resonerar ni uppfödare?

Sv: Hur resonerar ni uppfödare?

Nej jag menade inte att du personligen gjort det.
Men jag känner mig lite idiotförklarad av en del i tråden + min bekant bara för att jag helst vill ha en (två) viss färg på hunden om det går att välja.
Det finns ju flera i tråden + min bekant som anser att man inte ska få köpa en valp = dålig köpare bara för att man vill ha en viss färg i första hand.

Jag tycker att trefärgat kan vara fult men min trefärgade pojk är den bästa hunden mentalt som jag har. Jag hade inte valt bort honom för alla sobelfärgade hundar i världen. Varför skulle jag gå miste om honom bara för att jag tyckte (och fortfarande tycker ibland) färgen är ful? Jag tycker han är jättefin för det är han, jag ser på hans nackdelar och förtjänster lika mycket som hos mina sobla som jag älskar uttrycket på.

Det är för dig bara att acceptera att det finns uppfödare som inte gillar att man väljer på färg helt enkelt. Varför har flera förklarat i tråden, det är absolut ingen idiotförklaring för att vi ser annorlunda på saker och ting. Sen finns det dem som absolut skulle sälja fast man har krav på färg och de uppfödarna är absolut inte oseriösa för det. Men det är inte vad jag söker hos mina valpköpare.

KL

Jag ser det som såhär.....i 4 år planerade jag mitt valpköp och kollade runt, läste på, planerade ras som skulle passa vårat liv, inväntade rätt tid, sparade pengar och sakta växte min nästa drömhund fram. Tik ville jag inte ha igen. Har haft både tikar och hane innan och jag har haft en hel del tråkiga och riktigt jobbiga och dyra erfarenheter av löp, skendräktighet, livmodersinflamation och andra komplikationer så nej....min ultimata hund som jag ska leva med i kanske 15 år är inte tik. När rasen växt fram och efter att ha träffat en hel del individer så råkade jag också bli förälskad i en färg av de fyra som fanns, de andra är också fina men denna färgen älskar jag verkligen. Min ultimata hund har den färgen. Eftersom uppfödarna i min ras oftast håller sig till en el två färger så valde jag ut ett antal uppfödare med den färgen. Sen gällde det att hitta rätt uppfödare med rätt individer. Första uppfödaren ratade jag på telefon. Hon kändes inte seriös för mig. Uppfödare nummer två tyckte jag inte hade rätt mentalitet på hundarna. Numer tre stämde allt på. 2 tikar 3 hanar i kullen, alla i "min" färg. Kön fick jag välja. Beroende av det jag berättat att jag sökte för individ, ville ha hunden till och hur vår vardag skulle se ut och vad jag kunde erbjuda fick jag välja mellan två av hanarna. De var så snarlika så uppfödaren trodde att båda skulle passa mig lika bra. Jag litade helt på hennes omdöme och la därmed ingen tanke alls på hane nr 3. Hade hon endast låtit mig köpa en tik hade jag tackat för mig. Hade jag känt att ingen av de två hanarna inte riktigt fångade mig hade jag också tackat för mig och letat vidare. För den summan av många års sparade pengar så vill jag både ha rätt personlighet på individen, rätt kön och om det går min drömfärg. Mitt hundköp var inget hastköp och mycket välplanerat. Jag hade absolut accepterat ett nej från en uppfödare om den ansåg att jag inte var rätt köpare. Men jag som köpare har krav också som jag inte tycker ska ses ner på. Mina önskemål på kön, färg och tidpunkt gör inte att jag är en sämre valpköpare som prutar på att individen för övrigt också ska vara perfekt för mig och att vi ska passa varandra :)
Jag förstår att färg kan låta kräset. I just dvärgschnauzer är det inte så himla komplicerat men jag har givetvis full förståelse att man inte kan tänka så i alla raser. I mina svar utgår jag bara från mitt eget köp i min egna ras. Hade det kommit alla möjliga färger i kullarna så hade nog inte jag heller fäst särskilt stor vikt vid färgen :)

Kl

Vilken tråd? Jag är hästmänniska och drar såklart paralleller till hästvärlden. I denna tråden låter det ju helt stört att ens vara intresserad av en specifik hundras, alla vet ju att mentaliteten kan skilja enormt även inom en hundras (och tydligen beroende på färg oxå, intressant! :-))

Ingen hästuppföddare hade dumförklarat mig om jag sa att jag letade efter en valack/ett sto, helt utan att ange skäl. Det känns helt normalt att ange kön eller att säga att man inte bryr sig utan vill ha en viss typ av individ. Att leta efter en hingst däremot hade nog väckt en hel del frågor.

Dessutom finns det knappast EN hund eller EN häst i hela världen som passar, om man nu inte är extremt kräsen eller extremt begränsad. Och klickar det med en individ så inser man direkt att då spelar kanske varken färg eller kön någon roll. Men ändå får man inte uttrycka önskan från första början?

Jag vet precis vilken typ av häst jag vill ha nästa gång (en kopia av min nuvarande såklart :love:) och det har aldrig bemöts med något annat än "men det är väl klart!" och mina högst personliga bortval har inte heller bemöts med något annat än förståelse. Även om det jag valt bort mycket väl (och mycket troligt) passat mig som handen i handsken. Men det finns
MÄNGDER med hästar som skulle passa mig som handen i handsken utifrån de premisserna jag redan "bestämt".

Visst kanske jag står där om tjugo år (gud hjälpe mig när nuvarande går bort) med ett litet brunt newförreststo som är alldeles underbart men varför skulle jag inte få lov att leta efter en senskimlande överhöjdare med rötter i min nuvarande valacks stam? Jag får tydligen lov att ha önskemål om (hund)ras men inget mer?

Kl

Vilken tråd? Jag är hästmänniska och drar såklart paralleller till hästvärlden. I denna tråden låter det ju helt stört att ens vara intresserad av en specifik hundras, alla vet ju att mentaliteten kan skilja enormt även inom en hundras (och tydligen beroende på färg oxå, intressant! :-))

Ingen hästuppföddare hade dumförklarat mig om jag sa att jag letade efter en valack/ett sto, helt utan att ange skäl. Det känns helt normalt att ange kön eller att säga att man inte bryr sig utan vill ha en viss typ av individ. Att leta efter en hingst däremot hade nog väckt en hel del frågor.

Dessutom finns det knappast EN hund eller EN häst i hela världen som passar, om man nu inte är extremt kräsen eller extremt begränsad. Och klickar det med en individ så inser man direkt att då spelar kanske varken färg eller kön någon roll. Men ändå får man inte uttrycka önskan från första början?

Jag vet precis vilken typ av häst jag vill ha nästa gång (en kopia av min nuvarande såklart :love:) och det har aldrig bemöts med något annat än "men det är väl klart!" och mina högst personliga bortval har inte heller bemöts med något annat än förståelse. Även om det jag valt bort mycket väl (och mycket troligt) passat mig som handen i handsken. Men det finns
MÄNGDER med hästar som skulle passa mig som handen i handsken utifrån de premisserna jag redan "bestämt".

Visst kanske jag står där om tjugo år (gud hjälpe mig när nuvarande går bort) med ett litet brunt newförreststo som är alldeles underbart men varför skulle jag inte få lov att leta efter en senskimlande överhöjdare med rötter i min nuvarande valacks stam? Jag får tydligen lov att ha önskemål om (hund)ras men inget mer?

Jag tänkte också lite i hästbanorna ju mer denna diskussionen fortsatte.
För jag har två små ponnys, båda är fuxar med ljus man och svans och har bläs. Skulle jag köpa en tredje, skulle jag vilja att den såg ut som de två. Alltså, fux, ljus man och svans och bläs :)

Ang små ponnys eller allmänt körhästar snarare. Det finns ju par och fyrspann också. De köper ju självklart inte häst bara efter färg (jag har en mycket liten men ändock inblick i vad som krävs av en körhäst, långt fler går att rida än att köra) men helt klart är det ju ett av kraven som sällan (vad jag sett?) tummas på.

kl

Här får man välja både ras,kön,färg och tecken om man vill,både på häst och hund.
Jag är själv färg väljare :o Och hundarna är alla tikar och hästarna ston.

Nu har visserligen en av mina raser massor med olika färger och teckningar,medans mina mopsar bara är svarta.
Och för mig är det självklart att dobbisar och dvärg pinschern är black and tan.
Precis som att det inte står några bruna hästar utan tecken i mitt stall ;)
Fast ska den tävlas så har min häst ingen färg om jag inte kan välja på 2 lika men olika färg.

Så hur resonerar ni som är uppfödare, är dessa potentiella valpköpare puckade som resonerar så?
Hos mig får man absolut välja både kön och färg helt själv. Vilken valp det blir kommer vi fram till tillsammans, men jag skulle faktiskt unna en person som mest ville ha en sällskapshund att få köpa den mest lovande valpen om det var den som köparen fastnade för mest. Alla kan vi ändra oss och många blir ju utställningsintresserade när de har någonting att ställa ut!!

Själv hade jag tyckt att jag blivit dumförklarad ifall jag inte fick välja valp själv. Att uppfödaren skulle välja en valp åt mig och att jag inte skulle ha någonting att säga till om är enormt främmande för mig. Så vill jag inte ha det, hade aldrig köpt en valp av en sådan uppfödare.

Och den mest aktiva valpen kanske beter sig som ett lamm just då.
Det spelar ingen roll om valpen är pigg eller trött; personligheten är densamma.

måste man ha en uppfödare som man litar på, som kan hund och som har helt uppfattat vad du vill ha.
Eller en köpare som man litar på, som kan hund och som har en klar uppfattning om vad de vill ha? ;)

Känner du att det blivit fel tidigare med valpvalen, så är det ju jättebra att du styr upp det lite. Alla kan kanske inte välja helt själva. Men den dan jag kommer och köper valp av dig (vet inte ens vad du har för ras :D) så kommer du att inse att mitt val är rätt. :)

Kl

I min ras så finns en del färgvarianter och jag har lite svårt för en av dom :o

Så när jag väl hade bestämt mig för en uppfödare (letade noggrant då mentaliteten och hälsan gick i första hand) så var jag ändå tvungen att nämna detta för denna ang färg.
Inga problem alls.

Vi diskuterade även kön och jag var öppen för förslag. Berättade hur vi lever, vad vi ville göra med hunden osv. Uppfödaren föreslog en hanne och jag följde rådet. Har bara haft tikar förr fast i helt annan ras.

När vi väl fick komma och titta så fanns tre hannar. En stack ut färgmässigt, så vacker. En var helt ointresserad av oss och den tredje dök på dottern och la sig tillrätta i hennes knä och somnade <3. Både min man och jag gillade väl egentligen den som stack ut färgmässigt.....Uppfödaren berättade om dom tre hannarnas olika temperament och då var det inte svårt längre. Den som sov sött i dotterns knä blev det. När han vaknade gick han glatt fram och hälsade på oss allihopa. Höll sig nära oss medans dom andra for omkring och gjorde bus.

Så vi valde inte den som egentligen föll oss bäst i smaken i färg utan kom hem med en som hade ganska mycket av den färg jag egentligen inte ville ha.

Ångrat oss? Nä inte en chans. Han har varit den lättaste valp vi haft. Otroligt social, trevlig, lättlärd. Han är nu 14 månader och han visade sig ha A höfter samt att vi tagit några ck samt ett reservcert i utställningsringen. Vi letade inte utställngshund men har fått blodad tand då det går så bra :)

Har även fått förfrågan om framtida avel på honom då temperamentet är fantastiskt och han verkligen kan tillföra rasen något

:)

Senast ändrad:

kl

Ras o kön väljer jag själv, individ i samförstånd av uppfödaren. Tid för leverans beror på när valpen föds, jag får anpassa ledighet efter det.

Samförstånd är nyckelordet. Jag har träffat småvalpar som inte tilltalat mig, ur kullar som annars är kanon. Om uppfödaren inte låtit mig välja bort den individen till förmån för en som jag gillar bättre, så avstår jag hellre köp. Likaså finns det vissa utseenden som jag aktivt väljer bort av hälso- eller funktionella skäl.

KL

Jag skulle vilja fråga uppfödarna hur de agerar om de får en valp med skönhetsfel? Dvs att valpen har ett icke godkänt utseende pga tex missbildning av svanen, fel på öronställningen, överbett eller annat.
Skulle en sån valp ändå vara lika självklar att rekommendera till en köpare som en valp av "fel kön" för att den passar köparen bäst? Vad tycker ni om köparen om den tackar nej pga skönhetsfelet och vill ha en korrekt valp?
Om köparen inte är avelsintresserad.......

KL

Jag skulle vilja fråga uppfödarna hur de agerar om de får en valp med skönhetsfel? Dvs att valpen har ett icke godkänt utseende pga tex missbildning av svanen, fel på öronställningen, överbett eller annat.
Skulle en sån valp ändå vara lika självklar att rekommendera till en köpare som en valp av "fel kön" för att den passar köparen bäst? Vad tycker ni om köparen om den tackar nej pga skönhetsfelet och vill ha en korrekt valp?

Det är brukligt att sälja valpar med skönhetsfel till ett reducerat pris. Men är inte köparen intresserad av att ställa ut, och felet inte är allt för stort så varför inte rekommendera den valpen om den har den för ägaren bästa personligheten?

Det spelar ingen roll om valpen är pigg eller trött; personligheten är densamma.

Eller en köpare som man litar på, som kan hund och som har en klar uppfattning om vad de vill ha? ;)

Känner du att det blivit fel tidigare med valpvalen, så är det ju jättebra att du styr upp det lite. Alla kan kanske inte välja helt själva. Men den dan jag kommer och köper valp av dig (vet inte ens vad du har för ras :D) så kommer du att inse att mitt val är rätt. :)

Oj... Vi har nog väldigt olika syn på det där med personlighet... Jag gillar spralliga hundar och hade absolut inte sagt att den lugn och en superpigg valp hade samma personlighet. Att sälja en lugn och sävlig valp till mig hade verkligen varit helfel.

Ang små ponnys eller allmänt körhästar snarare. Det finns ju par och fyrspann också. De köper ju självklart inte häst bara efter färg (jag har en mycket liten men ändock inblick i vad som krävs av en körhäst, långt fler går att rida än att köra) men helt klart är det ju ett av kraven som sällan (vad jag sett?) tummas på.

Det är ju flera i tråden som sagt att det är OK att välja färg om man har ett skäl. Avel eller t. ex. utställning så kan jag inte köpa en hund som har en dålig svärta eller brunt i sitt blåa. Jag söker t. ex. inte att spara en sobelhane efter mina linjer för att trefärgat ger fler kombinationsmöjligheter. Men att säga den här färgen är finast och jag vägrar ta något annat är i mina ögon konstigt om man bara ska ha en kompis. Det smakar illa i min mun att diskriminera bland bra hundar för att de har fel färg.

Hundvärlden är ju inte likadan som hästvärlden. Kraven på hundarna är betydligt större i flera generationer bak. Jag förstår inte hur jag som uppfödare ska lyckas hitta en tik med precis den färgen ni önskar, kombinera med en hane med precis den färgen ni önskar där båda ska vara friska i höfter, ögon, armbågar, knän som är fria från alla möjliga sjukdomar och allergier, vara riktigt bra mentalt, passa inom rasstandarden och meriterade inom valfri gren + att detsamma ska gälla några generationer bakåt. Sen ska tiken föda en massa tikar (för det är vad majoriteten vill ha) med just den rätta färgen och lynnet och hälsan som passar er. Det ska även klicka för er. Annars vägrar ni köpa för det är fel färg.

Det är ju redan svårt som det är att hitta hundar som är friska och goda representanter för sin ras, att haka upp sig på färg bara för att man tycker det är fint är ju absurt då. Jag avlar ju inte för att folk ska få välja och vraka fritt vilka färger de vill ha; jag avlar för rasens framtid, mina linjer och för att folk ska få friska och stabila hundar som passar i deras vardag. Om den är brun, svart eller turkos spelar ingen roll.

KL

Folk brukar faktiskt inte tacka nej för sådant om inte de är avelsintresserade. De bryr sig sällan om sådant, är t. ex. den felfärgad så brukar de tycka det är kul att den är annorlunda.

Jag skulle nog inte sagt bu eller bä om de sa nej till en sådan valp, det kan hända att man vill ha möjligheterna öppna för framtida avel eller utställning. Men det hade inte varit självklart då att de fick köpa en "korrekt" valp. Det beror på om jag hade andra köpare som genuint är utställningsintresserade eller avelsintresserade och om de passade ihop med någon annan valp.

Jag gillar spralliga hundar och hade absolut inte sagt att den lugn och en superpigg valp hade samma personlighet.
Jag gillar också grabbar med klös i. ;) Vad jag syftade på var det som pratades om, att jag som köpare inte skulle se valpens "rätta" personlighet om den råkade vara pigg eller trött just då jag kom och hälsade på. Min åsikt är att jag ser attityden och personligheten ändå. Det handlar ju inte bara om pigg eller lugn.

Det håller jag inte alls med om. En trött, mätt valp vill inte kampa, vill inte vara social, kanske är ovanligt hanterbar och trevlig när den egentligen är en vilde. Har de busat av sig som galningar precis innan folk kommer har valparna verkat så himla lugna och trevliga när de i själva verket är fullt ös medvetslös för det mesta. Hur ska man liksom se något om valpen är så trött att den ser i kors?

Men om den korrekta valpen passar köparen som inte är utställningsintresserad bättre som individ då? Då går ju inte individen före längre utan då går alltså finaste valpen till den som är utställningsintresserad? Då låter det ju som att utseendet på valpen styr över valpens personlighet iaf. För uppfödaren.......
Även en avels och utställningsintresserad ska ju leva med hunden som familjemedlem i 15 år.

Sen kan ju kön och färg spela roll för även en vanlig sällskapsköpare för även den kanske vill ha "dörrarna öppna" precis som den som tackade nej till valpen med skönhetsfel.

Ligger de och sover i en hög så är det ju som det är. ;) Men att de är i olika grader av aktivitetsläge gör inget. Jag ser ändå det jag behöver.

Men om den korrekta valpen passar köparen som inte är utställningsintresserad bättre som individ då? Då går ju inte individen före längre utan då går alltså finaste valpen till den som är utställningsintresserad? Då låter det ju som att utseendet på valpen styr över valpens personlighet iaf. För uppfödaren.......
Även en avels och utställningsintresserad ska ju leva med hunden som familjemedlem i 15 år.

Sen kan ju kön och färg spela roll för även en vanlig sällskapsköpare för även den kanske vill ha "dörrarna öppna" precis som den som tackade nej till valpen med skönhetsfel.

Nej det har jag inte sagt någonstans? Fick jag en valp som är snygg men mycket i temperament och aktivitet skulle den inte säljas till en oerfaren människa som inte är intresserad av att aktivera med annat än utställning och normala promenader. Även om hunden hade blivit utställningschampion. Det ena utesluter inte det andra. Allt beror ju på vad valpköparen passar med.

Hade jag haft en familj som passat kanon med en valp men inte är intresserade av utställning så hade jag försökt engagera dem. Ta med dem på valpträffar, visat hur man ställer ut och bett dem prova. Vem vet de kanske får blodad tand och fortsätter om det går bra. Eller så kan jag be om att få låna hunden för att ställa ut ibland, det brukar uppskattas om det är vettiga köpare. Eller så hade jag väntat tills en annan köpare dykt upp som passat bättre. Min ras är knappast svår att behålla ett par valpar tills rätt köpare kommer och de är absolut inte svåra att sälja som vuxna eller äldre valpar. Jag behåller hellre lite längre än att sälja för fort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka