Hur resonerar ni uppfödare?

Sv: Hur resonerar ni uppfödare?

Vi har ju haft folk som säger att de gärna vill ha en trefärgad tik t. ex. Vi har då svarat att kullarna inte blir jättestora i vår ras och en trefärgad tik kan vara svår att få, blir det något bra så sparar vi oftast och inte säljer. Och vi säljer främst på personlighet. Så vi frågar kan de tänka sig ta en annan hund om det skulle visa sig att en blå eller sobel passar bättre. Svarar de att ja de kan tänka sig ändra sig framöver för det viktigaste är ju att valpen passar hemmet, då är de välkomna. Då tittar vi utefter deras önskemål om typ och färg och ser vad som blir vad. Vi hoppas såklart att det blir deras drömhund även i färg. Men svarar de nej vi ska ha en trefärgad tik punkt så kan de hitta någon annan. Då är färgen alltså viktigast.

Det är ju inte så att vi prackar på en färg och ett kön bara sådär. Man har en dialog och diskussion kring vad som passar bäst och hoppas på att köparen har vettiga anledningar till sina val. Men är valpköparen inte flexibel och resonabel så vill jag inte sälja. Det är klart man ska välja en del med hjärtat men hjärnan är jätteviktig när man köper hund. De har kontaktat mig av en orsak - de köper valp från välmeriterade, hälsotestade, friröntgade och mentalbeskrivna hundar. I min ras finns det knappast en uppsjö av dessa så att de kan hatta runt och välja vilken valp de vill.

Exakt :up:!

KL

Jag kommer att få problem den dagen det blir dags att utöka vår familj med en hund till om jag håller mig till min nuvarande ras, Aussie.
Jag kommer att ha önskemål gällande valpens personlighet för att få en tävlingshund som passar mig, på det sättet tror jag att det skulle fungera utmärkt om uppfödaren gjorde valet åt mig.

MEN....
Hunden blir ju inte bara min. Den kommer även att vara husses, som inte har några tävlingsambitioner alls, utan bara har önskemål om utseende.
Och med krav från husse på Inte merle-färgad, absolut ALDRIG något blått öga och måste ha full längd på svans, så inser jag att jag aldrig kommer att bli godkänd av någon uppfödare....

Jag hade tippat tvärt om. Är inte stubbsvans och blått med blått öga svårare att få än andra färger med normal svanslängd?

Jag tänkte nog mest på att ha de "kraven".
Många uppfödare hade nog aldrig gett mig en chans om jag kom med de kraven.
Sen är chansen att en icke merle, fullsvans, brunögd valp, har den personlighet som passar mig bäst ganska liten.
Fast kön skulle faktiskt kvitta, det är väl det jag har till min fördel ;)

KL

Jag kommer att få problem den dagen det blir dags att utöka vår familj med en hund till om jag håller mig till min nuvarande ras, Aussie.
Jag kommer att ha önskemål gällande valpens personlighet för att få en tävlingshund som passar mig, på det sättet tror jag att det skulle fungera utmärkt om uppfödaren gjorde valet åt mig.

MEN....
Hunden blir ju inte bara min. Den kommer även att vara husses, som inte har några tävlingsambitioner alls, utan bara har önskemål om utseende.
Och med krav från husse på Inte merle-färgad, absolut ALDRIG något blått öga och måste ha full längd på svans, så inser jag att jag aldrig kommer att bli godkänd av någon uppfödare....

Vet du, det tror jag. För jag blev lite full-i-skratt när jag läser vad du skriver :D

Tror uppfödaren kommer förstå ditt problem med en husse som har många önskningar :D

KL

MEN....

Och jag har en man som alltid frågar om jag tex kollar på valp från en viss kennel..
Den har väl inga stora öron :D
En uppfödare från ett annat land har så stora öron på sina hundar. Och min man tycker det ser ut som de snart ska börja flaxa med dom och flyga iväg :rofl:
Jo, det går en liten skit här nu, med sina öron. Fast inte så himla stora ändå :D

Och jag har en man som alltid frågar om jag tex kollar på valp från en viss kennel..
En uppfödare från ett annat land har så stora öron på sina hundar. Och min man tycker det ser ut som de snart ska börja flaxa med dom och flyga iväg :rofl:
Jo, det går en liten skit här nu, med sina öron. Fast inte så himla stora ändå :D

Haha stackarn har Dumbo öron :D

Bara för att jag läst det här så kom den här bilden upp.. :o

643870_402301086492408_1235690262_n.jpg

Jag lider av samma skada som du ;)

Varför måste folk använda dumförklarade för de inte får som de vill :) Kommer det förstagångsköpare och knappt vet vad de ska titta/gå efter, så tycker jag de ska vara glada att uppfödaren hjälper dom att komma med förslag på valp.
Är man en van hundägare, så tror jag uppfödaren är medveten om att köparen har vissa krav och kan hjälpa till med det och säga hur man tycker valparna är. Och att man kan titta ut en valp tillsammans.
Fast det är jättestor skillnad på att välja en valp till köparna och titta ut en valp tillsammans. Att titta ut en valp tillsammans ser jag som en självklarhet, men jag hade aldrig visat en valp och sagt att det är denna ni får köpa.

Jag har så många ggr "lurats" av att de ska göra både det och det, och sen sitter de där med en skitbra hund som aldrig får komma ut och visa att den finns.
Ja, men sådär är det ju alltid. Men någonstans så börjar ju också ens intresse. Alla har vi ju ändrats genom åren vad gäller våra hundar. Man börjar på ett ställe och några år senare är man på ett helt annat. Någon som aldrig varit utställningsintresserad kan ju bli det när den får en fin hund.

Men visst, jag säljer inte den finaste valpen till en person som aldrig tänker ställa. Men sånt vet man ju aldrig riktigt innan. Och man kan ha fel ibland.

Jag säger som någon annan i tråden skrev, ska man välja valp åt köparna ska man banne mig ha en personkännedom utan dess like! Men att i samråd med köparna välja valp är ju en helt annan grej. Självklart måste jag som uppfödare berätta om valparna och vem som är vad i kullen.

Jag fick kopa den valp som skulle ga till en som tavlade IPO, men som han inte kunde ta. ... Jag hade aldrig haft hund forut (till uppfodaren kan jag mojligtvis ha antytt att makens medelalders, och extremely 'layed back', golden retriever han hade nar vi traffades var betydligt piggare och min.:o)
Uppfodarens storsta problem var att han sparade en valp for sig ... hade kvar tva valpar som skulle till Europa (kunde inte skicka innan rabies titer var klart, vid ca: 7 manader) och sa var det Miss Mandy. Alla hans rottisar har svans ... i ett land dar kennelklubben's dommare ofta valjer att "excuse" hundar med svans.
Han var livradd for att den som kopte Mandy skulle ta av svansen vid 9 veckors alder ... Jag kom fran Sverige och var den som var mest trovardig i att lata henne behalla svansen. Det enda han kravde av mig var att "love the dog". Utav 8 valpkopare ar jag en av tre som jobbar med hunden ... trots att flera av de andra hade krav pa vissa grejer de skulle gora. Han kan inte saga nog bra saker om mig som valpkopare :D och gav mig Diva "just because". Atminstone vet han att jag kommer att gora nagot med henne. (Just nu har "the Princess Diva" ett underbett sa hans drommar om nasta utstallnings champion (Hennes mamma, Mandy's kull syster, var USA's sieger champion tva ar i rad) ar nog inte att rakna med. Allt JAG vill ar att ha en hund att jobba med sa det spelar ingen roll alls for mig.:)

Det KAN bli bra fast valpkoparen ar en novis och inte har en aning om vad hon ger sig in i.:p

Om du nu fick en kull där en sällskapsmänniska önskar köpa valp och alla valparna verkar vara energiknippen utan dess like förutom en som verkar passa perfekt - låter du människan välja valp ändå och riskera få ett energiknippe som de inte klarar av eller erbjuder du den valpen som du tror passar bäst?

I ena kullen hade vi det precis så. Och sålde fel valp till fel person. Ingen bra idé såhär i efterhand.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka