Sv: Hur resonerar ni uppfödare?
Exakt !
Vi har ju haft folk som säger att de gärna vill ha en trefärgad tik t. ex. Vi har då svarat att kullarna inte blir jättestora i vår ras och en trefärgad tik kan vara svår att få, blir det något bra så sparar vi oftast och inte säljer. Och vi säljer främst på personlighet. Så vi frågar kan de tänka sig ta en annan hund om det skulle visa sig att en blå eller sobel passar bättre. Svarar de att ja de kan tänka sig ändra sig framöver för det viktigaste är ju att valpen passar hemmet, då är de välkomna. Då tittar vi utefter deras önskemål om typ och färg och ser vad som blir vad. Vi hoppas såklart att det blir deras drömhund även i färg. Men svarar de nej vi ska ha en trefärgad tik punkt så kan de hitta någon annan. Då är färgen alltså viktigast.
Det är ju inte så att vi prackar på en färg och ett kön bara sådär. Man har en dialog och diskussion kring vad som passar bäst och hoppas på att köparen har vettiga anledningar till sina val. Men är valpköparen inte flexibel och resonabel så vill jag inte sälja. Det är klart man ska välja en del med hjärtat men hjärnan är jätteviktig när man köper hund. De har kontaktat mig av en orsak - de köper valp från välmeriterade, hälsotestade, friröntgade och mentalbeskrivna hundar. I min ras finns det knappast en uppsjö av dessa så att de kan hatta runt och välja vilken valp de vill.
Exakt !