Hur resonerar ni uppfödare?

Sv: Hur resonerar ni uppfödare?

Jag har en mycket bra dialog med min uppfödare och när jag köpte valp så ville jag ha en hane. Jag har haft både tik och hane, och klickar helt enkelt bättre med hanar. Så hon försökte väl övertyga mig om en tik men accepterade mitt val. Det fanns bara 2 hanar i kullen och efter vi gjort ett litet test så ville jag ha den svarta och hon tyckte också han var "bäst" på testet och mest social av hanarna, men den brune hade bättre kamp. Sedan utvecklades de helt olika ;). Min svarta kampar för kung och fosterland, men är klart sämst på det sociala. Den bruna hanen blev faktiskt ganska mycket bättre i många avseenden. Men detta syntes alltså inte när de var valpar. Kan också nämna att jag spanat in mammahunden sedan hon var valp och ville verkligen ha en valp efter henne, det blev kanske inte optimalt med tiden men; where there's a will, there's a way.

Så ska man blanda in önskemål om färg och annat känns det ännu svårare att få den valp som allra bäst passar ens person.

Jag tycker inte att man ska gnälla på uppfödare som är superpetiga. De har kanske sina anledningar att vara det, och passar det inte får man bara köpa någon annanstans. De är inte skyldiga att sälja till dig!

Jag tycker inte att man ska gnälla på uppfödare som är superpetiga. De har kanske sina anledningar att vara det, och passar det inte får man bara köpa någon annanstans. De är inte skyldiga att sälja till dig!

Och framförallt brukar det ju annars gnällas duktigt på alla oseriösa uppfödare som inte är noga med sin avel, inte är noga med valpköpare osv. Det är väl underbart att det finns några som är superpetiga istället!

Jag förstår att man kan haka upp sig på färger och vad man tycker är "fint" men då får man ju vara beredd att vänta ett tag samt få nej från uppfödare, men det har ni ju räknat med så då är det ju bara att ha lite is i magen och se vad som händer. :) I mina öron låter det lite sisådär att vara så bestämd på färgen om det nu inte har en särskild betydelse, men det finns ju säkert uppfödare som är helt okej med det.

Nu var inte svaret riktat till mig, men varför skulle man behöva bedöma en valpköpares personlighet snabbt? Förhoppningsvis säljer man valp till någon som man haft kontakt med en längre tid, pratat mycket(!) med och lärt känna ordentligt.

+ 1 på den!

Tar inte alls illa upp, varför skulle jag? Har haft många olika hundar genom åren; den senaste är en bruksschäfer. Jag räknar med att en bra uppfödare känner sina valpar väl och kan beskriva deras temperament; vilket då bekräftar det val jag gör. :)

Jag förstår. Har du någon gång upplevt att det inte riktigt blivit som du tänkt, eller att en uppfödare nekat? Jag frågar av ren nyfikenhet. :)

Jag har en mycket bra dialog med min uppfödare och när jag köpte valp så ville jag ha en hane. Jag har haft både tik och hane, och klickar helt enkelt bättre med hanar. Så hon försökte väl övertyga mig om en tik men accepterade mitt val. Det fanns bara 2 hanar i kullen och efter vi gjort ett litet test så ville jag ha den svarta och hon tyckte också han var "bäst" på testet och mest social av hanarna, men den brune hade bättre kamp. Sedan utvecklades de helt olika ;). Min svarta kampar för kung och fosterland, men är klart sämst på det sociala. Den bruna hanen blev faktiskt ganska mycket bättre i många avseenden. Men detta syntes alltså inte när de var valpar. Kan också nämna att jag spanat in mammahunden sedan hon var valp och ville verkligen ha en valp efter henne, det blev kanske inte optimalt med tiden men; where there's a will, there's a way.

Så ska man blanda in önskemål om färg och annat känns det ännu svårare att få den valp som allra bäst passar ens person.

Nu ska jag inte köpa någon valp utan blev bara fundersam över min bekant som är uppfödare hur den resonerar.

Jag är som du, jag har betydligt svårare att klicka med tikar än hanar och nu har jag dessutom 2 hanar hemma så om jag skulle få för mig att köpa en till hund så skulle det vara ett elände med en tik då jag inte kan dela av på något bra sett när den löper och dessutom blir min ena hund helt knäpp i huvet av att bara känna lukten av löptikar ute på promenaderna.
Det skulle minst sagt bli ett smärre helvete här hemma under löp perioderna och det är jag inte det minsta sugen på faktiskt.

Nu råkar ju jag veta vad jag vill ha för hund och vad som passar in i min familj.
Vi har Dvärg Schnauzrar och de finns bara i 4 färger, vit är ovanligt men svart, svart/silver och peppar/salt är de vanliga färgerna och finns alltid.
Jag har liksom himla svårt att förstå vad felet är att jag föredrar en svart eller svart/silver hanhund pga anledningarna ovan och jag föredrar om den är åt det större hållet.
Självklart vill jag att uppfödaren hjälper till att välja ut en som den tror är en lämplig individ och det är såklart viktigare än färg, men nu torde ju inte färgen vara något problem att välja förutsatt att inte alla andra är sålda då.
Min gamling har "fel" färg och jag älskar ju honom massor ändå så det är ju inte avgörande.
"Min" uppfödare avlar dessutom på de lite större dvärgarna vilket passar mig bra då jag inte vill ha en yttepytte hund.
Men om det skulle komma en kull med bara vita pyttesmå tikar så skulle ju jag hellre vänta på en annan kull.

Jag förstår såklart att uppfödaren bara vill sälja till bra köpare och att de som är aktiva och vill träna och tävla med sin hund har företräde och såklart ska ha de hundarna som är bäst lämpade för det.
Men att bli nästintill idiotförklarad och skulle vara en dålig köpare för att man föredrar ett visst kön och en viss färg tycker jag är fel.

Men nu har ju jag min uppfödare och jag kommer inte att byta uppfödare i första taget eftersom jag vet vad jag får därifrån vid det här laget och där anses jag inte vara ett pucko för att jag föredrar två färger.

Men om det nu är människor som man har haft mycket med att göra och som man öht vill sälja valp till - varför skulle man inte kunna låta dem välja hund själva? Kanske genom att styra lite - t.ex. låta dem umgås lite mer med den valp som man själv tror passar bäst? (Med undantag då för att lovande individer ska till de som kan förverkliga löftet)

Grana skrev att hennes valpköpare inte kände valparna och därför inte kunde bedömma deras personlighet utan att hon gjorde matchningen. Då bör ju hon ha kunskap om att utvärdera människor och deras personlighet. Om det är något hon lärt sig på ett speciellt ställe eller någon metod hon använder, då vill jag veta så att jag också kan lära mig.

Det är också viktigt att om man väljer åt folk, HUR man väljer åt folk. Bemöts hundköpare märkligt av seriösa uppfödare, så kommer vissa av dem att köpa hund genom andra kanaler.

Och om man befinner sig i en situation där man säljer valpar till människor vars omdömme man inte litar på - då kanske man ska fundera på andra hobbies/verksamheter. Det är ingen rättighet att få köpa hund men det är inte heller en rättighet eller ens en nödvändighet att sälja hundar.

Nu blir jag imponerad.

Du utgår ifrån att folk inte kan bedömma personligheten hos en valp, utan att det måste uppfödaren som känner hunden göra. MEN det måste ju innebära att du snabbt och korrekt bedömmer personligheten hos de människor som vill köpa valp av dig.

Var har du lärt dig det? Har du gått någon av försvarets kurser?

Vilket trevligt inlägg. Såna struntar jag helt enkelt i att svara på.

kl

Ras o kön väljer jag själv, individ i samförstånd av uppfödaren. Tid för leverans beror på när valpen föds, jag får anpassa ledighet efter det.

Vi har Dvärg Schnauzrar och de finns bara i 4 färger, vit är ovanligt men svart, svart/silver och peppar/salt är de vanliga färgerna och finns alltid.
Jag har liksom himla svårt att förstå vad felet är att jag föredrar en svart eller svart/silver hanhund pga anledningarna ovan och jag föredrar om den är åt det större hållet.
Självklart vill jag att uppfödaren hjälper till att välja ut en som den tror är en lämplig individ och det är såklart viktigare än färg, men nu torde ju inte färgen vara något problem att välja förutsatt att inte alla andra är sålda då.
Min gamling har "fel" färg och jag älskar ju honom massor ändå så det är ju inte avgörande.
"Min" uppfödare avlar dessutom på de lite större dvärgarna vilket passar mig bra då jag inte vill ha en yttepytte hund.
Men om det skulle komma en kull med bara vita pyttesmå tikar så skulle ju jag hellre vänta på en annan kull.

Jag förstår såklart att uppfödaren bara vill sälja till bra köpare och att de som är aktiva och vill träna och tävla med sin hund har företräde och såklart ska ha de hundarna som är bäst lämpade för det.
Men att bli nästintill idiotförklarad och skulle vara en dålig köpare för att man föredrar ett visst kön och en viss färg tycker jag är fel.

Men nu har ju jag min uppfödare och jag kommer inte att byta uppfödare i första taget eftersom jag vet vad jag får därifrån vid det här laget och där anses jag inte vara ett pucko för att jag föredrar två färger.

Nu tycker jag du tar i lite väl... Jag har väl inte kallat någon för varken idiot eller pucko?

Min ras finns i 7 färger men det är bara 2 som är vanliga (svart och brun). Brun är ganska mycket vanligare än svart. Men om jag var uppfödare och någon sa "jag vill ha en svart valp" så hade de nog fått köpa en annan valp. Av alla egenskaper en hund har, så är väl ändå färgen den mest oväsentliga? Om köparen däremot hade sagt att denne föredrog en viss färg så hamnar saken i ett annat läge. Har man två likvärdiga valpar där färgen är det enda som skiljer så är det ju bara att sälja den rätt färgade valpen till den köparen.

Köparen kan ju till skillnad från valpen faktiskt tala om vad denne är för typ av person...

Nu tycker jag du tar i lite väl... Jag har väl inte kallat någon för varken idiot eller pucko?

Min ras finns i 7 färger men det är bara 2 som är vanliga (svart och brun). Brun är ganska mycket vanligare än svart. Men om jag var uppfödare och någon sa "jag vill ha en svart valp" så hade de nog fått köpa en annan valp. Av alla egenskaper en hund har, så är väl ändå färgen den mest oväsentliga? Om köparen däremot hade sagt att denne föredrog en viss färg så hamnar saken i ett annat läge. Har man två likvärdiga valpar där färgen är det enda som skiljer så är det ju bara att sälja den rätt färgade valpen till den köparen.

Nej jag menade inte att du personligen gjort det.
Men jag känner mig lite idiotförklarad av en del i tråden + min bekant bara för att jag helst vill ha en (två) viss färg på hunden om det går att välja.
Det finns ju flera i tråden + min bekant som anser att man inte ska få köpa en valp = dålig köpare bara för att man vill ha en viss färg i första hand.

Senast ändrad:

Bara lite allmänt, men tar din knapp :)

I schnauzer finns två färger. Peppar & salt och svart. Men rasen är indelade som två raser och tävlar alltså inte mot varandra i utställning.
Så i min ras är det vanligt att man väljer färgen, en del vill ha svart en del peppar & salt.
I schnauzer kan man också märka en viss skillnad mellan färgerna. Peppar & salt är lite lugnare (även om de också är tokiga :) ) än de svarta.
Den svarta är lite mer krävande tycker jag.
En uppfödare blev sur på mig en gång när jag sa att jag säger så. Efter några månader kom hon och bad om ursäkt. Hon hade inte tittat så noga innan, men när hon började göra det så såg hon skillnad mellan färgerna.
Jag frågade en annan uppfödare vad hon tycker (hon har båda färgerna). Och hon sa att det känns nästan som två olika raser ibland, att de svarta är mer tuffare.
Jag pratar aldrig illa om den svarta färgen, skulle säkert kunna tänka mig en i framtiden.
Men jag säger vad jag tycker, sen får de som undrar ta ställning till vad de vill ha.

Jag ser det jag behöver. Ska jag leva med nån i femton år så måste det klicka. Skulle aldrig acceptera att bli tilldelad en valp. Jag väljer själv. :)

Det är inget tvång att köpa en valp man blir erbjuden. D.v.s. jag kan erbjuda dig den valpen jag tror är bäst men klickar det inte för dig så gör det inte det, ibland kan det hända. Det innebär bara att du får kolla i en annan kull eller hos en annan uppfödare. Jag skulle aldrig tillåta någon att välja fritt bara för att de går på en känsla av en valp de träffat i ett par timmar, när du kommer och hälsar på kan de bete sig helt annorlunda än vanligt beroende på när de ätit, sovit, lekt o.s.v. Och den mest aktiva valpen kanske beter sig som ett lamm just då.

Men har man en god dialog och förståelse emellan, d.v.s. har jag och du diskuterat mycket vad du söker och vilka kunskaper du har så tror jag att man är överens om vilken valp som passar bäst egentligen. Men då måste man ha en uppfödare som man litar på, som kan hund och som har helt uppfattat vad du vill ha. Den kullen som varit sämst placerad är just den där valpköparna fick välja för mycket själva, de väljer med hjärtat och inte med hjärnan. Efter den kullen valde vi att vara stenhårda med att vi väljer och de efterkommande valparna passade sina ägare betydligt bättre.

Nej jag menade inte att du personligen gjort det.
Men jag känner mig lite idiotförklarad av en del i tråden + min bekant bara för att jag helst vill ha en (två) viss färg på hunden om det går att välja.
Det finns ju flera i tråden + min bekant som anser att man inte ska få köpa en valp = dålig köpare bara för att man vill ha en viss färg i första hand.

Jag kan ju säga så här. Jag skulle vilja ha en tax, en merletax, helst dvärg men normaltax funkar. För mig är det inte ens intressant med något annat än en merletax. Så om en uppfödare säger till mig att jag inte får en merletax, då skiter jag i det.

Men jag vet ju då att jag begränsar mig väldigt mycket och kanske får stå ut med att antingen få ta en tax med annan färg eller klara mig utan tax.

*delvis kl*

Jag har egentligen ingen erfarenhet, men började fundera när jag läste tråden då jag och sambon pratar om att skaffa en valp så småningom.

Vi är fortfarande inte helt bestämda på ras, men just nu lutar det åt en staffe. Är det så att det blir en staffe, bara för att ha ett exempel nu, är vi båda bestämda på att vi vill ha en röd eller fawnfärgad tik. Färgen är helt enkelt för att vi tycker röda staffar är galet fina, och könet har egentligen ingen grund, men mina erfarenheter av hanhundsaggressivitet gör att jag vill testa en tik (oavsett ras).

Personligheten är såklart viktigast, men måste det vara det enda kravet som finns att hunden har en personlighet som passar?

När det nu blir dags har vi tänkt höra av oss till olika uppfödare och helt enkelt i slutändan köpa från den som kan erbjuda den valp som vi vill ha (och där vi får en bra känsla från uppfödaren såklart), vi har inga problem med att åka en bit för detta trots att det finns närmare uppfödare. Dvs. en röd tik med en personlighet som passar oss samt friska och mentalt stabila föräldrar. Dyker ingen sådan upp kan vi vänta tills det gör det :)

Angående personligheten är det självklart uppfödaren som känner valparna som får välja vilken h*n tror passar oss bäst, men vi vill ha en röd tik.

Resonerar vi konstigt? :crazy:

Det är ett ganska hårt jobb att föda upp hundar - de ska vara mentalt stabila, se ut som sin ras (och det är verkligen inte lätt), ha rätt storlek, fria på ögon, höfter, armbågar, låg inavel, fria från allergier och andra sjukdomar samt att föräldrardjuren och ett par led bakåt ska också vara det. I vissa raser finns det även önskemål på arbetande meriter och att valparna ska ha en del dådkraft, kamplust, skärpa, social förmåga etc. Och sen på detta ska ni också ha en viss färg. Ju mer krav man har på avelsdjuren ju mer komplicerat blir det och framförallt ju större uppoffringar får man göra. Vad är sannolikheten att ni hittar en tik av en icke så överdrivet vanlig färg som dessutom passar in i ert liv och era krav på hälsa och mentalitet? Som ska leva i kanske 15 år utan att kosta er massor i veterinärräkningar eller specialfoder. Som ska klara av att bli lämnad ensam eller gå ut på stan utan att skita knäck. Som ska umgås med grannens, kompisens, föräldrarnas hund utan att vilja slåss eller kissa ned halva huset. Som ska kunna arbeta så länge ni önskar och kunna varva ned så länge ni önskar.

Färgen avgör ju ingenting om hunden. Det är ju ren estetik. Det finns redan massor med krav på hundarna, färg bör inte vara en av dem.

Om jag erbjöd någon en valp som var precis det dem önskade men de tackar nej bara för att valpen är fel färg så skulle jag bli besviken. Varför liksom tacka nej till din förmodade bästa vän i många år framöver som ger dig ovillkorlig kärlek och glädje för att den föddes på ett visst vis som egentligen är helt oväsentligt för ert liv framöver. Jag säljer en livskamrat med en personlighet, inte en vara som ska vara fin att titta på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka