Hur resonerar ni ang. avlivning?

S

Stallkatten

Lite funderingar som jag har efter att ha läst en annan tråd här på Buke.. :confused:

*En del här verkar tycka det är grymt att avliva hästen på slakteri..
Har ni någonsin funderat på avlivning med bult och avblodning hemma med kadavertransport till närmaste slakteri istället för destruktion?

*Är det var avlivningen sker som är det viktiga eller/och var kadavret tar vägen?

*Ser ni hellre att hästen transporteras i en kontainer med flera kadaver från olika djurslag för att någon dag senare eldas upp (destruktion)
eller att kroppen tas om hand direkt i en steril miljö (slakteri)?
Alternativt gräva ner kadavret hemma på gården och låta den förmultna/bli uppäten av smådjur. (vet egentligen inte vad som händer där..)

Vad anser ni är ett värdigt slut för er kompis?

Ps. Vet att jag dubbelpostat detta inlägget nu men jag tyckte diskussionen började gå från ursprungsämnet och startade därför en egen tråd istället.
Hoppas det var ok..

Sv: Hur resonerar ni ang. avlivning?

Jag anser att det är upp till var och en att besluta om slakt. Därav inte sagt att jag stödjer ett beslut att avliva en frisk häst. Det är bara lathet eller snålhet.

Tycker att man ska avliva på gården om det gäller en så pass allvarlig skada att hästen inte kan transporteras av olika skäl.
Tror inte att det framkallar alltför mycket stress av en häst som är väl hanterad och litar på sin ägare att åka till ett slakteri.
Det finns ju sk "gårdsslakterier". Skulle personligen inte skicka iväg min häst någonstans för slakt utan att jag följde med.

Men huvudsaken att man gör det som är mest humant för hästen det gäller.

Najtan Tabac skrev:
Därav inte sagt att jag stödjer ett beslut att avliva en frisk häst.
I mina funderingar tar jag för givet att hästar som avlivas är sjuka/obrukbara.
Det är dock inte det vi ska diskutera i denna tråden..

Tack för dina åsikter! :smirk:

Om hästen är allvarligt skadad eller sjuk, skall den naturligtvis inte behöva åka iväg för att avlivas då kan det ske hemma på gårdsplanen vilket jag anser vara en självklarhet.

Men om hästen klarar av en transport anser jag att valet måste vara helt och hållet personligt, förmodligen skulle jag själv välja hemma. Jag är säker på att inte hästen blir skräckslagen av just detta, hon litar fullständigt på mig och följer med precis dit jag vill. Däremot litar jag inte på mig själv i just det avseendet, och jag är antagligen inte lika balanserad som normalt och det påverkar hästen i allra högsta grad vilket jag vill bespara henne.

Jag tror jag skulle föredra bult, men det beror mest på att jag sett en dålig avlivning i ett fall med spruta. (Jag vet att tekniken gått framåt sen dess, men det sitter ändå)

Jag skulle inte vilja gräva ner min häst, tanken gör mig illamående att en massa smådjur skall gnaga på dem i tid och otid. Då får de tas iväg, sen hur man hanterar kroppen får komma an på vad som har skett tidigare.

Hej!jag tror heller inte att det spelar så stor roll för hästen hur man gör, det viktiga är att det känns bra för ägaren.
man kan ju tycka att det blir för jobbigt känslomässigt att själv köra hästen till ett slakteri.
självklart kan det bli stressande för en häst som inte varit från gården på 10 år att behöva stuvas in i en transport, man vill ju inte att hästen ska vara uppjagad i avlivningsögonblicket även om
den sen aldrig mer vet nåt.
Man gör vad man själv känner är bäst och hur mycket pengar man anser att man vill lägga ut.

Jag har tagit bort på lokalt gårdsslakteri och köttet togs tillvara (går att läsa om HÄR: http://hem.passagen.se/xyplex/slakt.html )

Jag har också tagit bort hemma på gården och kroppen gick till destruktion.

Och så har jag tagit bort hemma och begravt på egen mark.

Jag anser att HUR och VAR man tar bort hästen är irrelevant så länge hästen är lugn och trygg in i det sista. Personligen så vill jag helst att kroppen grävs ned hemmavid, går inte det så föredrar jag att köttet tas tillvara framför att de åker kadaverbil.

Men, för mig är det som egentligen spelar roll vad som sker fram tills hästen fallit. Då är min häst borta och kvar är ett kadaver och det bryr sig inte om om det blir kött, grävs ner och äts upp av maskarna eller åker kadaverbil land och rike runt. Och nuförtiden så har jag inte så många val om jag ska vara en laglydig hästägare, båda mina nuvarande hästar har livstids slaktkarens. Förra hästen hade slakkarens (både livstid och korttids) och var dessutom för dålig för att transporteras annat än i djurambulans. Hästen innan det var karensfri och fullt i skick att transporteras, det var hon som jag åkte med till lokala gårdsslakteriet. Hästarna innan det är de som ligger begravda hemma.

För mig är inte VAR avlivningen görs eller vad som händer med kadavret det viktiga alltså, utan hur hästen upplever tiden närmast fram till den faller och är 'borta'.

Jag skulle aldrig någonsin åka in till ett slakteri utan jag har tagit bort hästen hemma (endast en än sålänge). Mina andra hästar kommer att tas bort hemma. Jag känner ingen som skulle åka in med sina hästar till ett slakteri, några har gjort det på veterinärstationen men majoriteten jag känner tar bort dom hemma.

Det kommer en vanlig lastbil med en vinsch och hämtar här.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker precis som någon annan att detta är upp till var och en, hur man väljer att göra.
Till viss del måste det ju också bero på hästen.

Har tagit bort två hästar hemmavid, med spruta, och båda är begravda hemmavid på ridbanan.

Min gamle hade jag lovat att han aldrig skulle behöva lämna gården, och för mej var det viktigt att omständigheterna runt avlivningen skulle vara lugnt och tryggt - han såg väldigt dåligt (enögd och dålig syn på det öga han hade), hade svårt att lita på nya människor och - därtill var han i mina ögon en mycket värdig gammal skolhäst som förtjänade att få avsluta sitt liv på ett för honom fint sätt.
Veterinären som gav honom sprutan var en av få veterinärer som han var helt nöjd med, han hade träffat henne många gånger. Jag höll i honom ända till slutet.
Nu tror jag ju att han visste redan långt innan vad som skulle hända och var nöjd -och glad, över det. Stona verkade också ha förstått, vi tog bort honom utanför hagen så de fick "se" honom när han föll.

Att han skulle få bli begravd på ridbanan kändes mycket naturligt. Det känns som en trygghet för mej att ha en "grav" - det känns på nåt vis skönt att veta att han ligger där och "blir jord". Och så var det ju det där löftet att han aldrig skulle behöva lämna gården...

Tyckte omständigheterna runt den avlivningen var så lugna och fina så därför gjordes likadant med märren nu.
Visserligen var det inte alls lika lugnt ändå med henne, men något annat hade jag inte väntat mej - hon var ju sån. Avlivade även henne med spruta och tyckte väl det var lite obehagligt - till skillnad mot valackens avlivning då han "försvann" omedelbart, redan innan han hade landat. Jag var inte riktigt beredd på att hon skulle ha reflexer kvar såpass "länge" (jag lovar, det kändes som minuter), blinkade och rörde öronen även fast hjärtat stannat innan hon ramlade. Hon ville inte riktigt släppa taget... Just det har stannat kvar på min näthinna, men det var ju "skönt" då att få sitta där och smeka hennes hals tills alla reflexer var borta och det sas bara var ett "skal" kvar, hinna säga några sista ord (hörseln är det sista som försvinner) - SE med egna ögon att "Stella är borta"...
Att hon skulle begravas bredvid Bandit på ridbanan, var väl inget måste - en kropp är ju bara en kropp, men - jag vill gärna ha en grav att "gå till". Den här hästen har en mycket speciell plats i hjärtat.

Ta bort på slakteri tror jag aldrig jag kommer göra, det skulle jag nog inte klara av. Därmed inte sagt att det vore fel.
Däremot är jag som sagt inte främmande för att på ett eller annat sätt "lämna bort" kroppen.
Jag tror ju faktiskt att kroppen bara är en manifestation för själen och i samband med döden lämnar själen kroppen...
Jag har varit med vid några avlivningar tidigare där man vinchat in kroppen efteråt och visst ser det obehagligt ut, men - det är bara en kropp. Den hästen man kände - är inte kvar i den...

Mina hästar skall avlivas hemma vid stallet och begravas på en fridfull plats. Dom betyder mer för mig än nån människa, att skicka dom till slakt känns som att skicka min farmor till slakt!!! Hon har ju också lite dåliga ben... :smirk: Med det tycker ni inte är okej väl?? Om argumentet är att "den är död, det spelar ingen roll vad som händer sen" så skulle det inte spela nån roll vad som händer med gammla farmors kropp heller... Älskar man någon vill man ge dom ett värdigt slut på livet. Tyvärr ser ju alltfor många ryttare sina hästar som ridmaskiner och inte individer...

Alla är vi ju olika...
JAG vill helst undvika att avliva hästar på hemmaplan, av rent egoistiska skäl. Jag vill nämligen slippa gå förbi fläcken där hästen avblodades varje dag...
Dessutom har jag varit in på vårt lokala slakteri vid ett flertal tillfällen, med andras hästar (både tävlingshästar som varit vana att åka och ridskolehästar), och det har gått så himla bra till att jag GÄRNA skulle göra detsamma med mina hästar, när den dagen väl kommer. Men tyvärr tar vårt slakteri inte emot hästar längre, för det är tydligen inte kostnadseffektivt... :smirk:
Så den dag det blir aktuellt tvingas jag välja mellan att köra iväg dem till ett, för mig, okänt slakteri närmare 15 mil bort eller att ändå ta dem hemma. HUR jag gör då vet jag inte...

Jag resonerar så att jag vill inte ta bort hästen från dess hemmamiljö vid avskedet, utan den får somna in hemma vid stallet där den är lugn och trygg.
Sedan att hon grävdes ner med andra hästar och säkert kor med gör inte mig något. Hon har ju en grav ändå på så sätt. Och en död häst bryr sig inte.
Jag är dock glad att hon slapp vinschas upp i en lastbilscontainer. Lite värdighet tack. Hon lades med hjälp av en skopa på en släpkärra. Det kändes inte fullt så otrevligt att veta.

De hästar vi har tagit bort har avlivats hemma och så kommer det även att bli fortsättningsvis. Är hästen lugn på ett slakteri antar jag att det väl är ok också, men det är inget jag skulle vilja chansa på.
Vad som händer efter att hästen är död kvittar mig.

Ojoj jag måste vara blödigast! Nästan så jag gråter när jag läser era inlägg... :cry: :cry: :cry:
Har aldrig varit med vid själva avlivningen. Har tackålov sluppit.
Däremot har jag varit med och lastat hästar som hämtats med slaktbil.(ca.1km resa) Även om bilen är rengjord finns dofter ifrån andra djur kvar.
De kan göra hästarna skärrade och stressade + jag tror att dom vet. Vad som händer med kroppen när hästen är död är helt upp till ägaren, hästen bryr sig knappast..

Läste om dessa slakttransporter till Italien och Polen, det är ju helt enkelt fruktansvärt. Slaktar man hemma vet man ju iaf att hästen sluppit det.

På en ridklubb där jag tidigare var aktiv brukade slakteriet ställa upp o köra hästarna till sommarbete, inga problem.
PL

Jag har varit med på ett antal avlivningar/slakter (hmm, om ett av drömyrkena är obducent så kanske ni förstår varför). De flesta har varit bultning med avblodning hemma på stallplan, inga konstigheter där förrutom att det kanske kan kännas obehagligt att se hästen vinchas in i bilen efteråt.

Har varit med en häst in till slakteri. Den hästen hade inte åkt transport på 20 år eller varit borta från stallet således på lika många, men gick glatt på transporten (stallets egen) och var glad och nyfiken ända till slutet. Han såg ut som att han tänkte "ÄNTLIGEN är det min tur att få åka nånstans".

Sen var det så dax för min egen häst, dessutom en jag fött upp själv och han var bara 5½ år när det var dax (bruten patella). Tack vare att jag varit med så mycket så kände jag mig säker på mitt val. Min häst var huvudskygg sen han gjorde illa sig så bultning var inget alternativ, så jag valde att ta ut favoritveterinären som sprutade och sen hade jag en dryg timma på mig att vänja mig vid att han var borta, han låg kvar (ej avblodad men alltså död) på platsen tills kadaverbilen kom. Han fick en filt över sig och jag kunde klappa på honom. Ett värdigt slut för honom och markägaren slapp blodfläcken. Vad som hände med honom efteråt spelar inte så stor roll för mig.

Jag har bara tagit bort en häst. Den körde jag till slakteriet. Då gick vi ut på baksidan av slaketeriet på en gräsplätt bredvid skogen. Inget otäckt där. Hade planerat att stanna med honom, men klarade det inte. Blev bara värre för hästen med en gråtande matte, så jag åkta och lät den kunniga personalen sköta det. Med huvudet i en havrehink fick han sluta sina dagar med en bultpistol. Snabbt och smärtfritt. Vad sedan görs med kroppen efter avblodningen anser jag saknar betydelse. Denna häst kunde inte gå till mat då han fått butta, men annars tycker jag det är helt ok. Fastän jag själv aldrig äter kött. Man kan väl likaväl äta hästar som man äter grisar och kor. Alla har de samma djup i sina ögon och samma varma skinn.

Hälsning Maja

Har bara avlivat en (hittills). Det blev "trotjänaravlivning" med bult hemma och destruktion. För mig är det viktigast att det går bra fram till dödsögonblicket - därefter så är det "bara" en kropp och vad som händer med den är inte lika viktigt. Avblodningen gick bra och fläcken försvann snabbt, faktiskt.

Denna häst hade en historia som gjorde att vi inte ville frakta till slakteri och det hela gick så bra så jag kan tänka mig att använda samma metod en gång till om det skulle behövas. För mig är det absolut viktigast att hästen mår bra och inte stressas av miljö eller mig, det är det minsta vi kan göra innan vi släcker ett liv.

I övrigt så tycker jag ändå att det är bättre att avliva en frisk häst och på så sätt ta ansvar, än att göra en tvivelaktig försäljning mot en oviss framtid.

Fast avlivar du med spruta och begraver hemma (kräver ju tillstånd men för oss har det inte varit nåt knussel) så behöver du ju inte avbloda.

Känner som du att det skulle vara jobbigt med att ha den där blodfläcken...

Centaur skrev:
Mina hästar skall avlivas hemma vid stallet och begravas på en fridfull plats. Dom betyder mer för mig än nån människa, att skicka dom till slakt känns som att skicka min farmor till slakt!!! Hon har ju också lite dåliga ben... :smirk: Med det tycker ni inte är okej väl?? Om argumentet är att "den är död, det spelar ingen roll vad som händer sen" så skulle det inte spela nån roll vad som händer med gammla farmors kropp heller... Älskar man någon vill man ge dom ett värdigt slut på livet. Tyvärr ser ju alltfor många ryttare sina hästar som ridmaskiner och inte individer...

Jag har tagit bort min häst på slakeri. Se ovan. Och jag kan lova dig att mina hästar verkligen är mina bästa vänner. Och att jämföra det med att skicka sin farmor till slakt är ju befängt och otroligt omoget. Jag haft minst 20 st hästar som jag räddat från slakt och gett en andra chans här i livet men det kanske inte rättfärdigar det faktum att jag åkte med en häst till slakt. Han var oförsäkrad och jag hade lagt ner minst 20000:- på honom innan jag tog beslutet att köra iväg honom. Han upplevde ingen stress, det kan jag lova. För så mycket hästkännedom har jag att jag anser mig kapabel till att läsa av vad min häst har för sinnestämning iaf.

Som sagt, alla gör ju som man vill.
Men att "se ner" på andra bara för att dom väljer att avliva sin häst på slakteri, skickar med kadaverbil och/eller låter den bli kött, det tycker jag är dåligt. :mad:

Långt ifrån alla har möjligheten att gräva ner sin häst, har man hästen inhyrd och själv bor i lgh så är det inte så lätt. Och så är det ju för väldigt många. Sedan får man inte gräva ner hästar "hur som helst" heller, det krävs tillstånd för det.

Själv skulle jag välja att avliva hemma, men hur jag skulle göra sedan vet jag inte. Gräva ner el skicka iväg?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka