Hur regerar en häst på nytt släp?

F

Fladde

Vet ej om jag lägger detta i rätt tråd.
Men provar här.

Jag undrar lite hur hästar brukar regera på ett frambriksnytt släp som det aldrig åkt en häst i?
Jag har själv en Värmlandsvagn 01 men ska nu byta till ett Böckmann.
Jag förstår att det är väldigt olika från häst till häst hur dom regerar men vad har ni för erfarenheter.
Min häst har tyvärr blivit svårlastad med :crazy:
Pga alla reser till Djursjukhuset.

Tacksam för svar :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur regerar en häst på nytt släp?

Som du själv skrev, det är olika från häst till häst.Men jag skulle tro att de kommer sniffas mkt och kontrolleras en del :D men sen tror jag inte det blir mer

Antagligen kommer hon "skita in sig" så alla vet att det är hennes transport sen ;)

Jag får hoppas på att hon tgodkäner släpet då ;)

Min häst är extremt lättlastad, men har åkt i sitt släp i 9 år.
När jag köpte ett helt nytt släp så totalvägrade han de första gångerna han skulle åka, men gick in med övertalning ganska fort.

Ställ in en korg med hennes eget bajs i några dagar och ströa i transporten med lite av ströet från boxen så kommer släpet kännas mer "hemma"

Unghästen som bara åkt i mitt gamla släp ett par gånger kliver rätt in i det nya,likaså tinkern, de tvekade inte ens.

Min pålle bryr sig inte så mycket om det är ett nytt släp.
Kanske luktar lite extra på rampen bara.

Jag har två hästar som var väldigt svårlastade förut, under den tiden jag lånade släp. Sen köpte vi eget, helt nytt, aldrig nån annan häst som åkt det och vips så blev det lättare att lasta. :D Ena hästen, mitt stora halvblod, avgudar SITT släp och lastar sig själv nu. Den andra, stoet, är dock fortfarande lite tveksam mot släp, men klart lättare att lasta. :banana: :D

Mina två har inte brytt sig ett dugg.
Enda reaktionen jag sett är när min gammelpålle klev in i sin spritt nya Kylingekärra och såg att det fanns fönster på sidorna, vilket han aldrig sett förut.
Han liksom hajade till, sedan tittade han nyfiket ut genom dem båda i tur och ordning.

Ngn extra sniffning har jag aldrig sett. Däremot har jag sett extra sniffning när ngn annan häst tex lånat ngn av mina hästars boxar. Då sniffas det intresserat runt ett tag.

Ett tips är att du tar lite strö från boxen och lägger in i transporten så att hon känner igen sin egen lukt!

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 968
Senast: super
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 616
Senast: sorbifolia
·
Gnägg Hej! Tyvärr så är det så att älskade hästen måste fortsätta vidare till ett annat hem pga att vi kommer att flytta hem från Dubai till...
Svar
8
· Visningar
2 359
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter