lbb
Trådstartare
Detta handlar om beskattning. sambeskattning visavi särbeskattning.Ni får jättegärna ta diskussionerna om kvinnofällor och kvinnors utbildningsfrihet i nya trådar, och låta den här handla om just beskattning!
/Mod
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Detta handlar om beskattning. sambeskattning visavi särbeskattning.Ni får jättegärna ta diskussionerna om kvinnofällor och kvinnors utbildningsfrihet i nya trådar, och låta den här handla om just beskattning!
/Mod
Den hopptränade pensionen kan naturligtvis bara gälla för den period som AB: familjen Svensson existerar. splittras familjen så behåller var part de kommande pensionspoängen man tjänar var för sig.
Men förbättringen jfm med idag är uppenbar, har paret varit gifta i 25 år så har han/hon lika delar av de ihoptjänade poängen oavsett vad den svagare parten betalat in. Så vari ligger nackdelen? ja, förutom den ideologiska förstås
Och ändå säger du det du säger? Märkligt.
Som jag sade, det handlar om ideologi, inte det fria valet..Det tar bort incitament för den svagare parten att skapa sig en egen, oberoende inkomst som genererar pension på egna meriter. Det är samma typ av systembugg som sambeskattning.
Jag är glad och stolt över att vi löste den buggen för många år sedan i vårt land.
Politik ska användas för att skapa mer jämställdhet, inte mer patriarkal makt.
Jag har inte försökt att förvirra. Har klart och tydligt talat om att motargumentet är och har varit ideologiskt. Att de som anser sig kunna bättre och har makten kör över individens fria vilja av..ideologiska skäl.Det här med att försöka förvirra motparten, är det något vinnande koncept? Du har egentligen ingenting att säga, men försöker ge sken av att du minsann har det. Är ej intresserad.
Som jag sade, det handlar om ideologi, inte det fria valet..
Suck, sambeskattning eller ej, vad spelar det för roll för den svagare parten vid en skilsmässa?
Med dagens system så behåller den starkare (ekonomiskt sett) parten sina pensionspoäng ograverade och har han eller hon skrivit ett äktenskapsförord så... Med mitt förslag så behåller ju den svagare parten i alla fall sin del av de ihoptjänade pensionspoängen..hur kan man se detta som en nackdel. NEJ, upprördheten handlar om en ideologisk fråga, den att den politiska eliten hellre ser ett vist vägval hos familjen, fråntar familjen dess valmöjlighet och så är det hela klart enligt dem.
Och om du jämför sambeskattning under samma villkor som de flesta lever under idag? dvs att båda arbetar, men den ene med betydligt lägre lön? Jag skrev ju om du mins, att man samtidigt skulle föra ihop de pensionspoäng som parterna tjänat ihop under den tiden de varit gifta och om möjligt sammanboende.Du pratar om två olika saker. Sambeskattning är negativt för den svagare parten för att familjen som helhet förlorar på om hen arbetar, därför stannar hen istället hemma och tar hand om barnen, vid en eventuell skilsmässan måste he sen ut på arbetsmarknaden efter att ha varit borta från den i tio år, det är negativt. Det finns en anledning till att reformen kring detta ses som så viktig för jämställdheten.
18781345, member: 6843"]Valet är alldeles fritt. Man kan gå emot incitamenten om man vill.
Och om du jämför sambeskattning under samma villkor som de flesta lever under idag? dvs att båda arbetar, men den ene med betydligt lägre lön? Jag skrev ju om du mins, att man samtidigt skulle föra ihop de pensionspoäng som parterna tjänat ihop under den tiden de varit gifta och om möjligt sammanboende.
För vem, av de båda stannar hemma, vem av de båda sackar efter i en ev. karriär när familjen har barn?
Vad är då bäst, att med piska bestraffa den part som tar hand om hemmet eller att erkänna det faktum att så ligger det till och i görligaste mån kompensera för detta. Samtidigt som man långsiktigt arbetar för att häva obalansen?
Det går att föra över pensionspoäng idag om man väljer ”hemmafru-lösningen”. Att samhället skapar ett system som gör (huvudsakligen) fruar ekonomiskt beroende av sina makar är dock kontraproduktivt om vi ska snacka fri vilja. Viljan känns nog inte så fri när skilsmässan är ett faktum och frun inte kan få jobb för att hon varit borta från arbetsmarknaden i 10 år. Ska vi införa the American way så att mannen blir underhållsskyldig? Annars faller det ju på samhället att försörja ex-frun.
Det är inte bara politiker som "fuskar".
Återigen ser jag andra problem än pensionen med sambeskattning även om pensionen är en del av det. Menar du att den som tjänar mest ska fortsättas bidra med pengar till den andras pension även efter skilsmässan? Annars är det ju fortfarande en ekonomifråga att skilja sig. Det är det redan idag, vi behöver inte göra det värre.
Det har som sagt inte med individens enskilda val att göra, utan med betydligt större samhällsstrukturer som påverkar våra val och formar oss in i normer och könsroller. Du tittar på mikronivå när du skulle behöva titta på makronivå. Du ser inte hela bilden. Nu går det här för OT så jag rapporterar inläggen.
Det verkar vara så att desto högre ekonomisk välfärd och frihet desto starkare uttrycker sig olika preferenser baserat på kön.
http://science.sciencemag.org/content/362/6412/eaas9899
![]()
Ja det har du ju rätt i, alltså ska heller inte fattigpensionärerna klaga...för valet är ju fritt att ta ett låglönejobb..ja, jp, så kan man ju också hantera ett problem![]()