Hur reagerar hästen nästa gång?

NightShade

Trådstartare
Hejsan!
Har precis kommit hem från den jobbigaste ridturen någonsin. Min häst har alltid varit trafiksäker eller så trafiksäker som man kan bli förutom när det gäller lastbilar... Han gör ingenting dumt men kan vara lite avvaktande. Jag brukar klia honom just när de kör förbi och det brukar aldrig vara något problem (han känner sig då säker och gårfram precis som vanligt) då de flesta lastbilar visar hänsyn.

Idag har vi mött 1 lastbil och blivit omkörda 2 ggr...(vilket sällan händer då det inte är mkt trafik där vi bor). Av dessa lastbilar så betedde sig 2 som idioter. Lastbil nr 1 saktade ned när den skulle köra om oss, men gasade på allt han hade medan vi låg jämsides. Hästen blev lite stressad men lugnade ned sig snabbt. Lastbil nr 2 som mötte oss stannade av och då vägrar verkligen min häst att gå förbi. Bad han starta den och köra förbi oss, vilket gick hyfsat. Just precis när hästen börjar lugna ned sig så kommer den 3:e lastbilen med ett släp som hoppar och låter enormt mkt. Lastbilen saktar inte ens ned och viker inte åt sidan. Min häst blir tokrädd och kastar sig åt sidan. Efter det så lugnade han inte ned sig på hela vägen hem. Reagerade på minsta lilla i omgivningen.

Nu till frågorna:
Hur kommer han att reagera nästa gång vi möter en lastbil? Förstår hästen att det här var mkt ovanliga situationer eller uppfattar han nu alla lastbilar som elaka? Har ni något tips hur man lugnar ned sin häst efter en sådan här extremsituation?

Behövde verkligen skriva av mig. Tack för att ni orkat läsa!

Sv: Hur reagerar hästen nästa gång?

Jag skulle inte tro att det kommer sätta några större spår, en gång är ingen gång, däremot kan det påverka dig som ryttare betydligt mer, och det gäller att du inte börjar stressa upp dig och spänna dig nästa gång!

Vänd på alla frågorna till hur det påverkar dig istället för hästen, det är du som ryttare och ledare som avgör vad som är obehagligt och inte, och förmedlar detta till hästen

Visst kan det hända att han blir "på tårna" nästa gång om han tyckte detta var otroligt obehagligt, men bara du håller dig lugn och låtsas som om det aldrig hänt så kommer det säkert gå över rätt snabbt :)

Min häst är inte särskilt lastbil-säker, men jag brukar tänka på att rida som jag alltid gör annars, i trafiken med. Alltså börjar jag inte korta upp tyglarna och rama ut henne mot väg-grenen när det väl kommer trafik, utan hellre rider jag ut en bit i vägen så bilarna måste sakta ned, ser alltid till att hålla mig på bra avstånd, så om hästen blir rädd så får hon bli det, medans jag bara fortsätter på som om ingenting hänt..
Känslan av att bli trängd sådär är ju lika obehaglig för oss ryttare som för hästarna, så det bästa man kan göra för att trafik-träna är att se till att man inte hamnar i den situationen från första början, om möjligt:)

Lycka till, och grubbla inte för mycket på det som redan inträffat ;)

Jag gissar att din häst kommer att komma över dagens händelser ganska så snabbt så länge den mår bra i övrigt. :) Det var synd att ni hade otur, men en stabil häst brukar coola ned utan problem. Så länge den inte blev skadad. Gör ingen stor sak av det. Är Du lite nervös så rid med någon annan nästa gång - det är viktigt för hästen att ryttaren utstrålar självsäkerhet och lugn.

Klappa din duktiga häst! :)

Jag tror att det viktigaste är att du kommer över det och kan slappna av och inte påverka hästen nästa gång ni hamnar i samma situation.

Det är lättare sagt än gjort, vet av egen erfarenhet:)

Det är nog olika beroende på individen. Min häst är relativt lugn och nyfiken på det mesta nu förtiden, men händer det någonting han tycker är jobbigt eller otäckt vill han absolut inte gå tillbaka dit igen. Eftersom han varit mycket osäker och avvaktande tidigare går han då tillbaka till sin gamla "bubbla", vilket kräver mycket lugn och känsla från min sida för att han ska återfå tilliten och förtroendet.

Hade jag varit du hade jag nog gått med honom istället för att rida (eller haft med mig sällskap av annan ryttare+häst) de närmsta gångerna jag skulle ge mig ut i trafiken. Då slipper du överföra eventuella och omedvetna spänningar genom din kropp till hans. Oftast har man föregående händelse i tankarna när liknande scenarion dyker upp, vilket hästen känner av direkt. Då kan det vara det som gör honom osäker istället för fordonet i sig.

Hoppas det går bra för er!

Tack för era svar! Ska försöka ta mig ut en sväng i veckan när det blir bättre väder. -30grader idag och då vill varken häst eller matte fara ut.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 235
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar