Hur reagerade era barn när dem fick tänder?

Mirre

Trådstartare
Isak kan börja gallskrika när som helst för -ur min synvinkel- ingenting.
Går från :banana: till :cry: bara sådär.
Har varit så ett tag nu och speciellt vid sovdags.
Vissa dagar vill han i princip bara äta välling och nappen har han helt själv slutat med. Han vill inte ha den.

Läste om glutenallergi men inga symptom stämde på honom. (tack och lov)
Magen har varit lös till och från. Dock är han ändå pigg och leker osv.

Växtvärk? Hur ser man om det är det?
Han är snart 9 mån.

Sv: Hur reagerade era barn när dem fick tänder?

Inget av mina tre barn har reagerat på något särskilt sätt när tänderna har tittat fram. Det har till och med hänt att jag plötsligt upptäckt att "OJ, där var det en tand"....

Alla mina 4 har reagerat med plötslig lös i magen, gråt utan anledning, mkt dregel, nappflaskan är jobbig att dricka ur och lite lätt feber i samband med tänder.
Vi har gett lite alvedon en halvtimme innan läggdags och det har hjälpt.

Inget speciellt, kanske hon fick gråtattacker lite mer än vanligt, dregglade mycket. Annars ingenting. Prova med alvedon, gnugga lite i tandköttet med. Slutar han så är det troligtvis tänder.

Lite gnälliga å MYCKET MYCKET dregglande annars inget

D reagerar väldigt olika, de första 4 kom utan att vi märkte det förren han bet oss med dem!

Nästa nästa 8 gav förkylningssymptom, ont i munnen, dålig aptit, gnällighet och dålig sömn.

De senaste två var bara där häromdagen, två kindtänder som borde ha känts har bara "poppat" upp i munnen, han biter gärna på saker med dem, men är som sitt vanliga jag utan allt det vi upplevde med de innan.

Nu har han fått 14 tänder och är helt livsfarlig i munnen,d e är som sylvassa kattklor :D

När har era barn fått tänder? Vår är snart 5 månader, är det dags då ?

Jonas, 1 år och ca 3 månader, har ännu bara fått 4 tänder.
Han fick den första tanden vid ca 7½ månad.
Vi tror att det är flera på G nu för han har de senaste två nätterna haft feber, han äter sämre än vanligt (han äter mer än sin 6-åriga syster annars), dregglar värre än en Sankt Bernhard, är mer lättstött - kan börja gråta för väldigt lite.
Visserligen är han även lös i magen, men det har han varit sen i november så vi tror det kanske kan vara något annat med det.

När har era barn fått tänder? Vår är snart 5 månader, är det dags då ?

På båda mina yngsta kom första tänderna vid 3 månader.
2-åringen hade munnen full vid 1.
1-åringen har börjat få några kindtänder så e väl snart nästan full i munnen han med =)
1-åringen ser ut som Tore Skogman, har världens sötaste glipa mellan framtänderna, som han ärvt efter mig :banana:

Vissa har tänder när de föds(!) och vissa är över året innan den första ploppar fram ... så det är omöjligt att säga. Jag vet inte HUR många gånger jag trott att Elina håller på att få tänder, men icke då! Imorse hade hon dock en liten liten vass bit som stack upp :love: Hon är 9 månader på fredag!

Hon har varit knölig på nätterna på sista tiden, vaknar och gråter, vi har tänkt att det varit mardrömmar, men kanske var det tanden som bråkade. Annars har hon snällt jollrat när hon vaknat på nätterna, men nu har det varit skrik och panik. Inte så länge, som tur är, men OFTA :crazy:.
Har inte märkt av magen eller dreglande, dock. Kanske kommer nu :)

Mina tjejer har haft mest besvär när kindtänderna har kommit. Då har det varit läge för alvedon faktiskt... De har gråtit o varit jättedåliga i magen... Trots att jag hört flera gånger från barnmorskor att det inte har med varandra att göra, har jag märkt många barn som blir just oförklarligt ledsna o blir dåliga i magen när tänder är på g.
(O med tanke på hur dålig jag var när mina visdomständer kom så...:eek:)

Vissa tänder har inte Ronja reagerat på alls.
Andra tänder har hon fått hög feber eller jätte diarré.

Dålig aptit, lös i magen, gnällig, feber och ont i munnen. Använder Bonjela (en gel som smärtlindrar och kyler), tror inte det finns att få tag på i Sverige men kanske går att beställa via nätet från Englad eller så, världens bästa grej i alla fall!

Det har väl abolut med varandra att göra? När tänderna kommer rinner det till mer saliv, som bebis sväljer, och det kommer ut i andra ändan liksom. Och det blir ett himla kladd. Det sa tom BVC till mig :confused: Hur kan informationen vara så olika? Och så gör det ju ont, det vet man ju själv med visdomständerna :crazy: Och jag hade feber när jag fick mina. Visdomständer alltså.

Min son har nu minst 11 tänder och är 15 mån. Han fick tänder när han var runt 3 månader.

Det sade de på bvc här också.

Isak är lös i magen till och från, gnäller och skriker för precis allting, och bara allmänt kinkig. Suck!

Det har väl abolut med varandra att göra? När tänderna kommer rinner det till mer saliv, som bebis sväljer, och det kommer ut i andra ändan liksom. Och det blir ett himla kladd. Det sa tom BVC till mig :confused: Hur kan informationen vara så olika? Och så gör det ju ont, det vet man ju själv med visdomständerna :crazy: Och jag hade feber när jag fick mina. Visdomständer alltså.

Om jag inte minns alldeles fel så har tänder och feber med varandra att göra så sätt att immunförsvaret är lite tokigt när tänderna ploppar fram så att de blir sjuka lättare. Det ska alltså inte vara tänderna som orsakar feber utan att barnet är mer mottaglig för tex förkylningar och så.

Om jag nu inte minns fel alltså...;)

Mina tjejer har haft mest besvär när kindtänderna har kommit. Då har det varit läge för alvedon faktiskt... De har gråtit o varit jättedåliga i magen... Trots att jag hört flera gånger från barnmorskor att det inte har med varandra att göra, har jag märkt många barn som blir just oförklarligt ledsna o blir dåliga i magen när tänder är på g.
(O med tanke på hur dålig jag var när mina visdomständer kom så...:eek:)

Verkar ju lustigt om det är slumpen när man har 4 barn som alla har haft kass mage när tänderna kommer, och aldrig e det annars..:grin:
sen som nån annan skrev att det inte har med själva tänderna i sig att göra kanske stämmer men i samband med tänderna.
Är kanske många som slipper oroa sig i onödan om bvc kunde informera om det istället

Men då är det ju fortfarande så att feber kan vara ett tecken på tänder ... ?
Jag vet inte, men lillsnorpan har känts lite varm ett tag nu innan den lilla vassa tittade fram. Eller, den tittar fran om man vippar på fliken som sitter över, hua!
Och igårkväll blev hon paniklessen, det var månader sen hon blev sån sist! Och sen kommer den upp på morgonen. Jaja, få se om det ploppar fram flera nu :bump:

Mirre : skitjobbigt när de är såna, Elina har också varit skitjobbig sista 2 veckorna.

Jag tror dessutom att de har en liten jobbig period i största allmänhet runt 9 månader, märker det på dottern oxå och kan inte koppla ihop det med tänder direkt. Hon är svår att lägga och verkar drömma otäckt. Det är ju mycket om händer, Tuva har både börjat krypa, "springkrypa" och resa sig nästan samtidigt!

Liknande trådar

Småbarn Emil vägrar nämnligen nappen nu sedan ca 4 dgr tbx. Inte för att det gör mig någonting, inte det minsta, men jag blir ju lite förvånad...
Svar
6
· Visningar
4 152
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 184
Senast: Björk
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 774
Senast: Disen
·
O
Övr. Hund Har nyligen tagit hand om en 3 årig Golden hanne, som har farit runt i sitt liv och vi är alltså hans 4:e hem enligt förra ägaren...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 396
Senast: Oasis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar