Hur räknar man valpens ålder?

M

millansnillan

I veckor eller i månader?

Enligt veckorna är valpen nu 6 ½ månad, Snart 6 månader och tre veckor. Enligt månaderna är han nyss fyllda 6 månader.

Jag har för mig att man räknade veckor till dom var 1 eller har jag helt fel då?

Sv: Hur räknar man valpens ålder?

Upp till 12 veckor så är det ju bekvämt att räkna veckor. För det är väl en vacinering somgörs då?

Jag räknar veckor upp till 12 veckor, därefter räknar jag månader..

Den frågan har jag också tänkt ställa. Blev fundersam när uppfödaren skrev på sin hemsida att valparna blev fyra månader den dagen och det datumet var inte än, hon räknade alltså i veckor d.v.s 16 veckor = 4 månader.

millansnillan skrev:
Enligt veckorna är valpen nu 6 ½ månad, Snart 6 månader och tre veckor. Enligt månaderna är han nyss fyllda 6 månader.

Det går bra vilket som, men blanda inte in månader om du egentligen räknar veckor. En månad är ju 28-31 dagar och en vecka alltid 7 dagar, så det blir snett om man mixar från den sidan. Andra vägen går bättre eftersom det faktiskt blir en precisering - 6 mån och 3 veckor t.ex jämfört med snart 7 mån. I ditt fall rekommenderar jag att du säger 27 veckor eller drygt 6mån. Personligen räknar jag veckor till runt 16 veckor, och sedan blir det månader från och med 4 månaders datumet. Enklast så tycker jag, men det är en smaksak.

Mvh,
Duvan

Hej! :)
Jag har nog som någon tidigare skrev räknat veckor fram till ca. 16 veckor och sedan gått över till månader. Om hunden ska deltaga på till exempel utställning så är det från datum till datum man ska räkna. Om hunden är född 20/5 så är den 4 månader 20/9, men enligt mina beräkningar 17 veckor och 2 dagar.
Mvh. Camilla

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 181
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 812
Senast: fixi
·
Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 356
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Här kommer en lite allmän fundering. Ni som har FL, hur var dom när dom var unga? Lugna.. eller fullkomligt hyperaktiva? Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 347
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama