Hur räddar man en Orkidé?

WhoIsItAgain

Trådstartare
Jag hade en jättefin som klarat 3 ensamma veckor i Innsbruck men som tyvärr inte klarade hemresa i bil lika bra....

Alla blommor utom en har skrumpnat ihop. Går den att rädda?

Ska jag knipsa bort de vissnade? Ska jag klippa ner den? Hjälp mig är ni snälla! Den har hållt mig sällskap mycket ensamma dagar där nere. :love:

Sv: Hur räddar man en Orkidé?

Alltså är det bara blommorna som har vissnat så är det ingen fara:D
De håller ändå inte i all evinnerlighet... du kan ta bort de vissna blommorna om du vill men låt stängeln sitta kvar, ställ sen krukan ljust men inte för varmt och tja... glöm bort den :D vattna en skvätt när du kommer ihåg det... om ett halv ett år så kommer det komma en eller flera nya stänglar med blommor:idea:

Är det en brudorkidé?

Blommorna är känsliga, så det är inte så konstigt att de inte klarat transporten.
Knipsa inte av stängeln, den kan skjuta nya blommor efter ett tag. Ibland vissnar den ner själv, då kan du klippa av den när den är helt nedvissnad.

Annars, sköt den som vanligt:
Vattna när krukan är helt torr (1-2 veckor mellan vattningarna), aldrig vatten på fatet eller i bladrosetten => ruttnar. Antingen kan du sänka krukan i vatten eller vattna igenom den på diskbänken och låt den rinna av innan du sätter tillbaka den i ytterkrukan, gärna med lite lecakulor i botten av ytterkrukan så att eventuellt vatten inte når botten av innerkrukan.
Sparsam med orkidégödning under vintern (var 3:e gng kanske).
Placera gärna i österfönster.

testa även sökfunktionen så får du upp ett flertal orkidé-trådar med massa bra tips :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 932
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har i hela mitt liv haft en önskan om att kunna rota mig. Jag har flyttat runt mycket och saknat att ha en egen plats. Men nu har...
2
Svar
31
· Visningar
6 061
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 599
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar