Hur rädda rabarberlandet?!

Kratus

Trådstartare
Det växer massa annat skit i mitt rabarberland förutom rabarber och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att det ska bli så bra som möjligt utan att jag förstör rabarberplantorna. :( Jag vill ju att de ska bli fler och ge mer skördar. Förra året räckte det till ett par pajer och 1L saft typ.

Bilder:

Längre fram på säsongen så kommer det brännässlor och sånt upp också. :crazy:
Tips och råd?

Sv: Hur rädda rabarberlandet?!

Jag rensar mitt rabarberland precis som vilket land som helst. Inget ogräs och rabarbern växer så det knakar

I min värld så kan man inte förstöra rabarber, jag har kört över mina med gräsklipparen och det innebar bara att dom blev mer livskraftiga. :meh:

Så rensa på, det dröjer innan du skadar/tar död på rabarber.

/B

Ser ut som runt mina vinbärsbuskar, massor med kirskål. Mina vänbärsbuskar är också lite taniga, och ger mindre och mindre bär. I år skall jag försöka att gräva upp lite runt om, rensa bort kirskål (även rötterna), gödsla och lägga gräsmatteklipp runt om så att förhoppningsvis bärbuskarna tar sig lite. Sen är det väl bara att rensa, rensa och rensa lite till för att hålla undan ogräs...

På ett ställa där det bara växte kirskål och inga växter jag ville behålla sprutade jag med ogräsmedel - där kommer nästen ingen kirskål i år (än så länge...)

Så där såg det ut runt mina också när vi flyttade hit, plus massa brännässlor och hallon. Jag har rensat runt om och grävt bort massa ogräsrötter, noga. Myllrade ner ordentligt med brunnen hästgödsel och gett hönsgödselgivor under säsongen, sen i juli när det inte plockas mer så har de fått en till hästgödselgiva.
Jag har även täckt runt om plantorna med gammalt hö eftersom det hjälper till att kväva ogräset. Vill man ha bättre kvävning kan man lägga Markduk runt om.
Skörda inte för mycket på varje planta heller, det försvagar rabarbern och inte sen t på säsongen utan låt den få kraft att växa sig starkare och större

*svarar alla*

Tack! Då ska jag ta och gräva upp det där äcklet som inte är rabarber och så får jag ta och gödsla lite. :D

Angua: Jaha! Då ska jag vara lite försiktigare när jag skördar, jag har alltid tagit allt och skördat ända in i augusti. :o Jag får helt enkelt ha lite tålamod med tillväxten. :p

En sista fråga, den korta pinnen som syns tydligast i bild 2. jag har förstått det som att det är en rabarberstjälk som man råkat bryta av? Jag har fått lära mig att en sån måste bort för den leder ner syre i rotsystemet och för stör det? Är det sant och hur tar jag i så fall bort den utan att döda resten av plantan? (Den var där när vi flyttade hit för två år sen.)

Korta pinnen är en blomstjälk, du behöver inte ta bort den om den inte är torr och "lös". Om man drar bort blomstjälkarna brukar man kunna få med massa vanliga stjälkar också.

Det är bra att kapa av blomstjälkarna så fort dom kommer, annars tar plantan massa kraft åt att göra den.

Om du har problem med rotogräs också så skulle jag fundera på att ta upp hela plantan. Gräv ordentligt stort kring så du får upp hela rotklumpen. Den har stora och långa, tjocka rötter. Ingen fara om du tar av någon, men inte allt. Plocka bort allt rotogräs inne i rotklumpen, man kan spola av den så du får bort allt. Grepa igenom jorden, gödsla upp och sätt tillbaka, samtidigt täcker du med tidningar, bark, gräsklipp, duk eller annat kring.

Kan vara enklare än att rensa den där djungeln....

En sån här typ av gångskyffel är väldigt praktisk om man ska rensa lite snabbt runt plantor. Man för den framåt och skär av ogräset strax under jordytan.
8835437002782_1166560_8461_jpg.jpg

Vinbär vill ha urin....
När jag var liten så kissade vi i en hink på natten. Den fylldes sedan med vatten som hälldes ur vid vinbären varje fm.
Massor med vinbär på stoooora buskar!

alltså, kirskål är ett heeeeeelvete att bli av med! Minsta rotbit kvar i jorden blir en ny planta :(
Jag hade faktiskt lagt ut svart plast/tät väv etc över hela området och gjort hål för enbart rabarberplantorna. Låtit det vara så i två säsonger - då dör kirskålen. Sedan hållt efter jorden noga runt om.

Jag skäms och har gjort våld på mig själv, men jag har köpt Round Up för att pensla bladen på kirskålen. Penslar för vattenfärg, gummihandskar och sen hälla upp skiten i locket och pensla blad för blad så får vi se var det leder, är för mycket ihop med växter jag fått och betyder för mycket för mig. Det gör fysiskt ont och jag har svårt att förlåta mig själv. :o

Framförallt måste du gödsla rabarbern. den behöver näring för att orka växa så mycket att du kan skörda

Jag hade faktiskt lagt ut svart plast/tät väv etc över hela området och gjort hål för enbart rabarberplantorna. Låtit det vara så i två säsonger - då dör kirskålen.

Nja, inte dog dom hos mig. De klarade sig fint och kom igen. Jag har provat allt mot kirskål och nu har jag gett upp. Dom är vackra när de blommar i alla fall.

Man behöver gräva runt marktäckningen också, rötterna kan vara långa och går de utanför det täckta området får delarna under marktäckningen näring ändå och allt är ogjort.

Späda blad är goda att äta och nyttiga :)

alltså, kirskål är ett heeeeeelvete att bli av med! Minsta rotbit kvar i jorden blir en ny planta :(
Jag hade faktiskt lagt ut svart plast/tät väv etc över hela området och gjort hål för enbart rabarberplantorna. Låtit det vara så i två säsonger - då dör kirskålen. Sedan hållt efter jorden noga runt om.

Plast är inte bra för rabarbern som behöver mycket vatten, men svart markduk som släpper igenom vatten går bra. Lite bökigare när man ska gödsla med fast gödsel bara.

Tips för grävandet är att använda en potatisgrep, den är tätare än grävgrep och man kan sikta jorden genom den. Gräva runt själva plantorna lär du behöva göra.
Hur ser jorden ut, ser ut att vara ett större område? Vi testade fräsa ett par vändor på ett område, satte potatis och täckte mellan raderna med tidningspapper och halm. Fungerade väldigt bra, det områden blev mycket bättre än delen jag grävde och nitiskt rensade flera omgångar. "Alla" säger fräs aldrig kirskål, men sätter man något som konkurrerar med den och täcker resten kan et fungera bra. Och som jag skrev ovan, man behöver gräva en kant runt om eftersom de har långa rötter, däremot är de rätt ytliga.

Åh, herregud, det känns som att detta bara blir större och större projekt! :crazy:
Men jag har ju märkt att kirskålen verkligen sprider ut sig, det är mkt mer i år än förra året, jag tror aldrig jag sett den blomma dock. Inte rabarbern heller för den delen!

Angående att rabarber behöver mkt vatten, det växer mkt björk här och en stor precis brevid landet kan det vara en bidragande orsak förrutom kriskålen att det växer lite dåligt?
Landet är inte så stort, kanske 1,5-2m x 0,5m, resten bakom ska föreställa gräsmatta, men det ligger rester efter en gammal carport där så ovanför kör vi inte med gräsklipparen.

Det kommer nog vara svårt att gräva upp rabarbern för att sen rensa. Och så stoppa tillbaka den. Jag får nog ta och gräva runt om och se hu det fungerar. Gödsla, vad för gödsel ska jag använda? Vi har ju hästgödsel i stallet, men det är ju väldigt mkt halm?

Vi vattnar vårt rabarberland i samband med att vi vattnar våra andra land och blommor.

Jag har ett rabarberstånd som växer mitt i gräsmattan, de får ingen som helst omsorg, gödslas aldrig, vattnas aldrig, helt enkelt missköts! Rabarbern växer som bara attan, blir ca 1,5 m hög och stjälkarna är riktigt grova. Grävde upp en del och slängde, för jag tyckte det blev för mycket rabarber och det jag slängde i en vildvuxen del längst bort i trädgården har också rotat sig och börjar växa. Har jag nån slags monsterrabarber? :nailbiting:

Vi vattnar vårt rabarberland i samband med att vi vattnar våra andra land och blommor.

Jag har inget annat att vattna! :D Men får väl försöka komma ihåg att vattna på dom lite då och då. Ska försöka ta hand om dom i morgon så får jag ta lite nya bilder sen. ;)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?