Hur rädda rabarberlandet?!

Sv: Hur rädda rabarberlandet?!

Nu har jag iaf börjat rensa. :D Men satan vad jorden var hård och packad, tror att maskarna uppskattade att jag var där och rörde runt. :p

Jag plockade lite av rabarbern också, de största så att de inte skuggar småttingarna. Fryser nog in så länge tills jag har så mkt att jag kan plocka fram saftmajan. :d

hästskit är kalasbra! Ta och mylla ner en del runt om, det gör absolut inget om det kommer ner halm också, det blir maskarna glada för och blir jordförbättring. Vore jag du skulle jag lägga ett tjockt lager begagnad halm med skit runt om plantorna och tryck till så det ligger ganska kompakt, så blir det jobbigare för kirskålen att ta sig upp, maskarna fortsätter vara glada och det bryts ner. Jag mockade ut mina halmbäddar och la direkt runt mina odlingar förra året, har kanonfin jord nu och så blir det mycket mindre att rensa ;)
Jag hade satsning på mina rabarber förra året, mdelade, grävde runt om som du gjort och tog bort kirskålsrötter och gödlsade, la sen gammal hö runt. Gödslade med hönsgödsel några givor och sedan en ordentlig dos hästskit i juli när jag inte tog något mera. Plockade lite sparsamt, blev några pajer. I år är de otroligt stora, växer så det knakar och det blir både pajer, lite i frysen och saft :)
Hästskit is da shit ;)
Angående björken så så länge den inte skuggar borde det gå bra. Du får väl kolla om jorden verkar torka ut snabbt, då kan det vara så att björken tar för mycket vatten.
Om ni ska ha området ovanför som gräsmatta så kommer kirsen inte orka med att bli klippt så ofta som man klipper gräset, så då försvagas den kraftigt.

Senast ändrad:

Jag har ett rabarberstånd som växer mitt i gräsmattan, de får ingen som helst omsorg, gödslas aldrig, vattnas aldrig, helt enkelt missköts! Rabarbern växer som bara attan, blir ca 1,5 m hög och stjälkarna är riktigt grova. Grävde upp en del och slängde, för jag tyckte det blev för mycket rabarber och det jag slängde i en vildvuxen del längst bort i trädgården har också rotat sig och börjar växa. Har jag nån slags monsterrabarber? :nailbiting:

Vi har nog samma monsterrabarber :D
För jag har aldrig vattnat, gödslat eller gett mina rabarber den minst lilla ansning eller kärlek, och lik förbannat går dom inte att utrota utan växer sig större och större för varje år.

/B

läste om en som på vintern sladdat ner med bilen i rabarberlandet och hade 100 nya plantor efter det :D
De är härdiga (säkert lite beroende på sort också) och lätta att föröka, men vill man skörda mycket behöver de lite extra omsorg.

KL

Kapar tråden lite eftersom det tycks finnas lite rabarberkunniga här. ;)

När jag var liten fanns det lite rabarber mellan två stora björkar i en liten backe på föräldragården. För kanske 10 år sedan försvann de dock, ett par år innan syntes det att de inte mådde så bra men vi hade inget intresse i rabarbern då så de fick försvinna helt enkelt.

Nu är jag sugen på att skörda lite rabarber på föräldragården igen, men vet inte riktigt vart det lämpar sig att sätta en planta. De förra stod ganska skuggigt, tror knappt de hade någon direkt sol alls, och på fattig jord (någon cm jord sedan sand). Men eftersom de förra dog ut lockar det inte att göra ett nytt försök på samma ställe. :cautious: Så hur är det, hur vill rabarbern ha det med tanke på sol/skugga, näring och skydd?

Kanske ska tillägga att rabarbern trivdes i den ganska torftiga backen i minst 10 år.

Som jag uppfattar det är rabarbern rätt anpassningsbar. Den överlever på de märkligaste ställen.

Björk däremot är ett träd som utarmar marken under sig. det blir torrt och ogästvänligt. Kanske planterades rabarbern när träden var ganska små? sedan när träden växte tog de över.

Rabarber vill ha det som de flesta växter. Lagom ljus, lagom bra jord - men gärna fett och inte torrt. Min far täckte runt rabarbern med stallgödsel om hösten. Krattades bort sedan.
De klarar ganska mycket ogräs också. På min öde granntomt växer ett fantastiskt rabarberstånd mitt i gräset.

Försökte flytta vår rabarber för kanske 10 år sedan, grävde upp halva och flyttade ca 5 meter, resultat den gamla växer och frodas men delen vi flyttade finns kvar men växer så dåligt att vi inte kunnat skörda något. Samma helt obefintliga skötsel på båda ställena. Förstår inte detta men är bara att gilla läget, rabarberna får vara kvar på ursprunglig plats

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
428
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?