Sv: Hur rädda är ni för det som händer i världen just nu?
Till dig och övriga som svarat.
Jätteintressant att läsa era tankegångar, verkar som om även "någon högre upp" börjat fundera i banorna kring om vi vill behålla Gotland eller inte (gp.se)
För mig som uppenbarligen är en naiv pacifist känns termer som "det ska kosta att invadera" helt sjukt. Kostnaden är i realiteten människoliv och jag förstår helt enkelt inte hur någon sida kan komma på idén att skicka sina söner och döttrar att dö för en bit mark mest känt för sina får och raukar. Varken för att behålla eller inta.
I alla fall har jag noterat att de krig vi sett senaste tiden, särskilt de där USA är inblandade, handlar i första hand om att sitta långt bort och skjuta prick. Flygbombningar, långdistansrobotar och drones som mha satelliter kan välja ut specifika offer.
Det är inte helt nytt, men väldigt effektivt, hur ska Sverige försvara sig där? Vi har väl knappt skyddsrum kvar i våra stora städer. Då hjälper varken allmänn värnplikt eller gerillakrigföring. Det försvar vi hade var säkert bra för sin tid, men är det den typen vi bör satsa på om vi upprustar? Stridsflyg känns vettigare i så fall, men då måste vi väl köpa JAS, är det det bästa som finns?
Jag skulle vilja beskriva mig som en realistisk pacifist. Jag tycker att krig i alla dess former är det sämsta valet för alla inblandade parter. Det betyder dock inte att jag bara ser på vad som händer om min storebror slår min lillebror för att storebror vill ha lillebrors godispåse, med motivering att storebrors redan är slut.
Ty alla problem går att lösa med diplomati.
Det handlar bara om att följa redan givna regler, regler som alla kommit överens om tidigare. Och uppstår nya behov om regler, får man förhandla om dessa - samt addera dem i färdigt skick till samlingen.
Det Putin nu har gjort att han brytit mot dessa givna regler. Och dessutom är han stolt över att han gjort det. "All agreements signed during Russia’s period of weakness in the 90’s are null and void."
Det som skulle behövts i det här läget är ett starkt FN, som rättade till vad som blivit fel.
Ett starkt FN är något som framför allt USA sett till att vi inte har - men även Ryssland har hjälp till. Och Kina. Problemet är hur säkerhetsrådet är utformat, med sina vetorätter för de fem ständiga deltagarna.
Vilken lättnad det hade varit för världen, om denna demokratiska avart försvann. Jag menar; 190 av världens länder tycker det som hänt är fel folkrättsligt. 1 land tycker att det är rätt. Detta land har veto. Resultatet av omröstningen blir att det tycks vara ok ändå, på nåt krångligt sätt.
Utan vetorätten hade Palestinafrågan varit löst på 70-talet.
Oj, nu lämnade jag visst din frågeställning, och förlorade mig i tyckande som jag inte får utlopp av. Jag gör ett nytt försök.