HUR?? permanentbädd med torv istället för halm.

bigganl

Trådstartare
Nu behöver jag råd och erfarenheter.
Jag fick inte tag på tillräckligt med halm så därför tänkte jag prova med torv i undre lagret på permanentbädden. Har sett att många använder torv till det nuförtiden så jag tänkte, varför inte. Nu till problemet. Hur 17 lyckas ni få torven pressad? Jag har gått och trampat i som tokig i 3 dagar nu, men jag får inte torven att bli fast ändå. Det undre lagret blandar sig med det övre lagret (som är spån) och det ser ut som en vanlig växelströbädd efter varje natt. (Min häst är inte stökig i boxen.) Jag trampar om på nytt varje dag, men vitsen med bädd är ju att det undre lagret ska vara pressat och att det inte ska röras alls. Ja, jag har vattnat på torven också för att den skulle bli lättare att trampa till, men det har alltså inte hjälpt ett dugg. Vad jag förstår och har läst är det många som använder torv till bädd nuförtiden. Hur gör ni?:confused:
 
Sv: HUR?? permanentbädd med torv istället för halm.

När jag läst här annars verkar det vara många som gjort bädd med torv i botten. Vart är ni? och hur gör ni??
 
Sv: HUR?? permanentbädd med torv istället för halm.

Jag har bädd med bara torv och det tog iaf en till två veckor innan hela botten blev fast. Det är ju kisset som ska bränna ihop torven och hästen kissar ju inte så jättemkt på tre dagar.

Jag lät hästen stå på bottenlagret i några veckor och fyllde på med torv han fick trampa ner. Nu har jag en hård botten och lös torv ovanpå. Där han kissar blir d ibland lite kladdigt annars funkar d super.
 
Sv: HUR?? permanentbädd med torv istället för halm.

Mina hästar har stått på torvbädd i ett par år nu, både gamla och unga hästar och jag har inte stött problem alls med att få bädden fast och fin. Det underlättas en hel del om du har kalk i botten, då binder sig torven fortare.

Sen vet jag inte om vi menar samma sak med permanentbädd, jag tömmer mina boxar 2-3 ggr om året, oftare vid behov (alltså om hästen är en gris eller trampar upp bädden mycket). Det kanske inte ses som permanentbädd då?
 
Sv: HUR?? permanentbädd med torv istället för halm.

Jag har bädd med bara torv och det tog iaf en till två veckor innan hela botten blev fast. Det är ju kisset som ska bränna ihop torven och hästen kissar ju inte så jättemkt på tre dagar.

Jag lät hästen stå på bottenlagret i några veckor och fyllde på med torv han fick trampa ner. Nu har jag en hård botten och lös torv ovanpå. Där han kissar blir d ibland lite kladdigt annars funkar d super.

Jag gör precis lika med min permanentbädd av torv.
Den är väldigt fin och bra så den blir nog kvar ända till hästarna börjar gå ute dygnet runt. :)
 
Sv: HUR?? permanentbädd med torv istället för halm.

Jag ska ha bädder över vintern bara. Hästen har haft den i en vecka nu, men jag får fortfarande inte torven att bli packad. Den är helt lös trots att jag trampar till den så gott jag kan varje dag. Halm är ju pressat från början och ligger där det ligger så att säga, men i år fick jag inte tag på halm så det räcker. (Jag har Stalosan i botten av bädden.)
 
Sv: HUR?? permanentbädd med torv istället för halm.

Jag hade torvbädd förut.. Upplevde aldrig problemet med att den inte packade sig... brydde mig inte om att trampa eller vattna ens.. bara fortsatte att mockabajs och jämna till det översta.
Sen efter någon vecka eller kanske två så vart det packat underst..
Jag lade också på spån över för jag tyckte det vart luftigare och fräschare.
Jag tänkte lixom aldrig på det.. det bara blev bädd :D
 
Sv: HUR?? permanentbädd med torv istället för halm.

Kan ju bero på vad man har för torv också.. Kan ju vara olika fuktighetsgrad.. Vi har dom gröna balarna med en dressyrhäst på (kommer inte ihåg namnet). Eller så har du har för lite torv i boxen...

Ett tips är att passa på när hästen precis har kissat och sprida ut det i hela boxen.
 
Sv: HUR?? permanentbädd med torv istället för halm.

Samma sorts torv som jag har också. Grön bal med dressyrhäst. (men inte katten vill den packa sig än i alla fall)
 

Liknande trådar

Hästvård Hur sköter ni era permanentbäddar av halm? Hur har ni byggt upp dem? När min häst flyttade in för snart 6 veckor sedan bestämde jag...
Svar
5
· Visningar
2 153
Senast: bigganl
·
Anläggning Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering. Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina...
2
Svar
30
· Visningar
6 111
Senast: Pancakes
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
1 008
Senast: bigganl
·
Hästvård Nu kommer nyförvärvet hem snart o det ska fixa en del innan. Tänkte ha djupströbädd/permanentbädd i boxen. Dels för isoleringens skull o...
2
Svar
32
· Visningar
8 127
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp