Eftersom jag och sambon snart flyttar längre ut på obygden så började jag läsa på om reseavdrag för pendling till arbetet. Har alltid bott för nära jobbet för att kunna få det tidigare. Insåg att de nya reglerna verkligen är katastrof för de som måste ta bilen. För min del med tänkt pendlingsstrecka så tappar jag runt 3000 kr i månaden med den nya varianten av avdrag istället för som det är nu. Hoppas verkligen att det är någon som river upp det beslutet, annars lär många som är vana med nuvarande avdraget få en chock om de inte är medvetna om förändringen för det lär handla om stora belopp för många som arbetspendlar med bil. Har ni kollat hur det påverkar er?
Jag är nog en av vinnarna här - åker kollektivtrafik till jobbet, men bor på landet, 4 km från tågstation.
Idag får jag dra av för bil+tåg eftersom jag har mer än 2 km utan kollektivtrafik. Det blir 1199*11 månader för periodkort + 3200 för bilersättning, minus 11000, kvar 5389 kr som min beskattningsbara inkomst minskar, dvs vid 30% skatt får jag behålla 1600 kr, vid 50% skatt får jag behålla 2700 kr (jag ligger på gränsen till att betala statlig skatt så vet inte exakt vad jag får behålla).
Med nya förslaget (om jag förstått och räknat rätt, och läst på rätt ställe), så får jag minska skatten med 10560 kr - så för mig blir det bättre. 4,5 mil till jobbet, dra av 1,5 mil, 8 kr per mil, jobbar 220 dagar per år på arbetsplatsen.
Om jag hade kört bil till jobbet (vilket jag får göra avdrag för även idag), hade jag fått 7689 kr i skattereduktion (30% skatt), så även där tjänar jag på det nya beräkningssättet (Förlorar dock om jag betalar statlig skatt). Jag undrar om jag missar något/räknar fel eftersom så många verkar förlora på det? Eller det är storstadsregionerna som ställer till det - måste bilpendla inom storstadsregion, vilket gör att man bara får betalt för sträcka över 3 mil? Jag bor ju utanför storstadsregion men arbetar i storstadsregion så jag får ersättning för allt över 1,5 mil (enkel resa).
Min man som idag har ett högt avdrag (kör bil ca 3 mil till jobbet) verkar också vinna på det - men bara ca 1000 kr bättre med nytt förslag än gammalt. Hade han haft marginalskatt på 50% hade han förlorat på det nya.