Hur påverkas ni av nya reseavdraget?

Skatteverkets beräkningsmall för nuvarande avdrag jämfört med en beräkning för 5 kr milen sett till samma antal dagar. Det blir enormt stor skillnad.
Förslaget är modifierat till 8 kr per mil, och avståndsmax till 12 mil. Dessutom är det skattereduktion och inte avdrag, vilket man måste hålla i huvudet.

Hela idén om att man ska belastas för en schablonmässigt tänkt kollektivtrafik i en hel region som jag aldrig ser i verkligheten är ganska skev.

För egen del handlar det om mer än en halvering i reda kronor så jag undrar lite om det verkligen kan vara så att det kostar 4,5 miljarder mer än nuvarande avdrag? Låter konstigt.
 
Senast ändrad:
Jag har inte kollat i detalj på det nya reseavdraget men jag antar att jag är en av vinnarna. Jag bor på landet i en av Sveriges 20-30 minsta kommuner folkmässigt, men har ändå möjlighet att ta mig till jobbet 50 km bort inom rimlig tid via cykel/bil + tåg + buss + gå.
 
Förslaget är modifierat till 8 kr per mil, och avståndsmax till 12 mil. Dessutom är det skattereduktion och inte avdrag, vilket man måste hålla i huvudet.

Hela idén om att man ska belastas för en schablonmässigt tänkt kollektivtrafik i en hel region som jag aldrig ser i verkligheten är ganska skev.

För egen del handlar det om mer än en halvering i reda kronor så jag undrar lite om det verkligen kan vara så att det kostar 4,5 miljarder mer än nuvarande avdrag? Låter konstigt.
Det måste då betyda att man flyttar stora medel från dem som saknar alternativ, till dem som redan idag har ganska låga resekostnader. Och det är ju en väg man kan välja, att göra det riktigt svårt att bosätta sig utanför farlederna.
 
Jag är en av förlorarna och kommer inte få en krona.
På nuvarande så hade jag rätt till avdrag för att jag har tidvinst och avståndet till närmaste hållplats. Nu förväntas jag gå i 1h och 40 min för att kunna ta västtrafik eller cykla 4,6 mil och ha fysiskt arbete på det. Undra hur länge jag orkar innan kroppen säger stopp.
 
Eftersom jag och sambon snart flyttar längre ut på obygden så började jag läsa på om reseavdrag för pendling till arbetet. Har alltid bott för nära jobbet för att kunna få det tidigare. Insåg att de nya reglerna verkligen är katastrof för de som måste ta bilen. För min del med tänkt pendlingsstrecka så tappar jag runt 3000 kr i månaden med den nya varianten av avdrag istället för som det är nu. Hoppas verkligen att det är någon som river upp det beslutet, annars lär många som är vana med nuvarande avdraget få en chock om de inte är medvetna om förändringen för det lär handla om stora belopp för många som arbetspendlar med bil. Har ni kollat hur det påverkar er?

Är det för att du har mer än 12 mil till jobbet, eller varför blir det så stor skillnad för dig?

Det är förstås tråkigt om det drabbar dig hårt, men många andra bilpendlare kommer att få det bättre i och med att man inte längre behöver spara någon tid på att ta bilen utan "bara" bo mer än 3 mil (storstad) eller 1,5 mil (utanför storstad) för att få göra reduktionen, samt att det inte längre finns någon nedre gräns.

Det låter lite på ditt inlägg som att det borde bli uppror eftersom det kommer att bli en katastrof för så många, men det är inte så jag har uppfattat det nya systemet.
 
Lite intressant är ju att när jag googlar för att hitta info om nya avdraget så har jag sätt bilder på kontorsfolk som cyklar i kostym och med hjälm och väska men ingen som cyklar i blåkläder. Förslaget är gjort av kontorsfolk med kontorsfolk i åtanke och som kan jobba hemifrån när det blåser 17 m/s och regnet öser ner (beskrivning av senaste dygnet och är inget ovanligt väder här på västkusten).
 
Det är väl framför allt bilpendlare i de kommuner som räknas till storstäder som förlorar, tänker jag? Och de som har mer än 12 mil till jobbet, men det är en betydligt mindre grupp sett till antal.
 
Är det för att du har mer än 12 mil till jobbet, eller varför blir det så stor skillnad för dig?

Det är förstås tråkigt om det drabbar dig hårt, men många andra bilpendlare kommer att få det bättre i och med att man inte längre behöver spara någon tid på att ta bilen utan "bara" bo mer än 3 mil (storstad) eller 1,5 mil (utanför storstad) för att få göra reduktionen, samt att det inte längre finns någon nedre gräns.

Det låter lite på ditt inlägg som att det borde bli uppror eftersom det kommer att bli en katastrof för så många, men det är inte så jag har uppfattat det nya systemet.
Jag tappar 700-800 kr i månaden. Det är mycket pengar. Om det då ändå blir dyrare för staten (?) så antar jag att det betyder att man flyttar pengar från dem med noll alternativ och därmed stora jobbresekostnader till de med betydligt lägre kostnader.

Det är exempelvis helt motsatt mot vad man sagt sig vilja göra för elpriserna.
 
Jag har inte räknat eller satt mig in i nya systemet än. Sen jag bytte jobb och fick längre pendling har det varit så mycket hemarbete så jag har inte kommit upp i 11 000 kr, eller precis hamnat där.

Men en sak jag undrar angående avståndet. Får man skattereduktion på det som överstiger 3 mil/1,5 mil? Om jag har 4,5 mil till jobbet så skulle jag få för 1,5 mil om jag tillhör storkommun? Jag bor i en kommun och jobbar i en annan men misstänker att båda hör till storkommuner, kan man hitta info om vad de olika kommunerna räknas som någonstans?
 
Jag har inte räknat eller satt mig in i nya systemet än. Sen jag bytte jobb och fick längre pendling har det varit så mycket hemarbete så jag har inte kommit upp i 11 000 kr, eller precis hamnat där.

Men en sak jag undrar angående avståndet. Får man skattereduktion på det som överstiger 3 mil/1,5 mil? Om jag har 4,5 mil till jobbet så skulle jag få för 1,5 mil om jag tillhör storkommun? Jag bor i en kommun och jobbar i en annan men misstänker att båda hör till storkommuner, kan man hitta info om vad de olika kommunerna räknas som någonstans?
Ja, du får ersättning för sträckan som överstiger 1.5/3 mil. Så har jag tolkat det.
 
Jag har inte räknat eller satt mig in i nya systemet än. Sen jag bytte jobb och fick längre pendling har det varit så mycket hemarbete så jag har inte kommit upp i 11 000 kr, eller precis hamnat där.

Men en sak jag undrar angående avståndet. Får man skattereduktion på det som överstiger 3 mil/1,5 mil? Om jag har 4,5 mil till jobbet så skulle jag få för 1,5 mil om jag tillhör storkommun? Jag bor i en kommun och jobbar i en annan men misstänker att båda hör till storkommuner, kan man hitta info om vad de olika kommunerna räknas som någonstans?
Finns info att hitta om vad som räknas som storstadskommuner. I Göteborgsregionen är det tillexempel "bara" Mölndal och Göteborg.
 
Jag tappar 700-800 kr i månaden. Det är mycket pengar. Om det då ändå blir dyrare för staten (?) så antar jag att det betyder att man flyttar pengar från dem med noll alternativ och därmed stora jobbresekostnader till de med betydligt lägre kostnader.

Det är exempelvis helt motsatt mot vad man sagt sig vilja göra för elpriserna.

Slutsatsen beror förstås på vad man tittar på, och jag har inte satt mig in i alla detaljer. Men i de artiklar jag har läst så innebär det nya systemet att de med låg lön får ökad milersättning medan höginkomsttagare får sänkt, eftersom det nuvarande systemet slår olika.

När man säger hur mycket mer det nya systemet kostar, hur förhåller man sig till fusket i nuvarande system? En stor förändring är ju att man gör mycket av det som många uppenbarligen tyckte de har rätt till, tillåtet. Och om 40% av nuvarande avdrag egentligen inte är tillåtet så är det intressant hur man räknar eller inte räknar med den summan i vad som blir billigare eller dyrare för staten.
 
Slutsatsen beror förstås på vad man tittar på, och jag har inte satt mig in i alla detaljer. Men i de artiklar jag har läst så innebär det nya systemet att de med låg lön får ökad milersättning medan höginkomsttagare får sänkt, eftersom det nuvarande systemet slår olika.

När man säger hur mycket mer det nya systemet kostar, hur förhåller man sig till fusket i nuvarande system? En stor förändring är ju att man gör mycket av det som många uppenbarligen tyckte de har rätt till, tillåtet. Och om 40% av nuvarande avdrag egentligen inte är tillåtet så är det intressant hur man räknar eller inte räknar med den summan i vad som blir billigare eller dyrare för staten.
Just den delen att byta från avdrag till skattereduktion tycker jag är en bra ändring.

Jag förstår fortfarande inte hur nya systemet kan bli dyrare för staten, när så många får en försämring. Saknar nog någon väsentlig information.
 
Angående 2 km. Jag tror att det är en fråga om symmetri och minsta sträcka som anses vara rimligt att inte behöva gå. Normen för reseavdragen har varit resor med bil och där är en av de alternativa villkorsgrunderna att man kan få avdrag för resa med bil om det saknas kollektivtrafik på minst 2 km av sträckan. På så sätt blir minsta sträckan som man kan få avdrag för kollektivtrafik 2 km.

Jaså! Då skulle jag nog kunna göra reseavdrag redan idag. I teorin alltså. Har en km promenad i varje ände när jag ska till jobbet. Knasigt! 🤪

Men tack för svaret!
 
Senast ändrad:
Finns info att hitta om vad som räknas som storstadskommuner. I Göteborgsregionen är det tillexempel "bara" Mölndal och Göteborg.
Tack! Det jag hittade var från Tillväxtverket och där räknas både kommunen jag bor i och den jag jobbar i som ”täta blandade kommuner”.
 
Enligt de artiklar jag läst nu ikväll verkar alla vara eniga om att det är just bilister där inga alternativ finns som är förlorarna. Och det stämmer i mitt fall iaf.
Samma här! Jag kan inte ens åka kollektivtrafik till mitt jobb och kommer få betydligt mindre (om äns något) med detta förslag. Tycker också att det är bra att det finns något mätbart men vet inte om jag tycker att det ska vara det enda alternativet.
 
Det är väl framför allt bilpendlare i de kommuner som räknas till storstäder som förlorar, tänker jag? Och de som har mer än 12 mil till jobbet, men det är en betydligt mindre grupp sett till antal.
Verkligen inte. Jag bor inte i storkommun.
Det är avståndet kontra mindre ersättning per mil som gör att jag förlorar. Har 3,5 mil enkel väg.
 
För egen del handlar det om mer än en halvering i reda kronor så jag undrar lite om det verkligen kan vara så att det kostar 4,5 miljarder mer än nuvarande avdrag? Låter konstigt.

Nej jag vet inte heller, läste bara vad som stod i pressmeddelandet.

Man kanske jämfört med vad nuvarande modell BORDE kosta, eftersom nästan hälften av vad som betalas ut idag är fusk :p
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp