Hur påverkar fång priset

Användare86

Trådstartare
Går i tankarna att sälja ena ponnyn men han hade fång I februari. 1 grad säkning fram, är idag igång fullt ut igen och rids utan restriktioner.
Gick i somras på bete om än begränsat.
Hur mycket skulle ni säga att detta påverkar prissättningen?

Är en maxad c-ponny av grövre modell.

Ja han är testad och det visade negativ så ingen PPID.
Övervikt, inte riden på ett tag ihop med att vädret pendlade frå -20 till plusgrader på ett par dygn för att sedan bli riktigt kalt igen. Tror vi var de utlösande faktorerna. De fick även i den vevan det var kallt även fri tillgång på hösilage (han har tidigare år alltid gått på fri tillgång).
Han var inte smällfet men inte slimmad heller.

Ja det är så svårt. För ett lågt pris kan locka fel typ av köpare. Men jag kommer att vara noga med vem som får köpa. Hade egentligen inte velat sälja men jag har varken tid eller ork att hålla igång honom å barnen har sina egna att rida så han har blivit lite över och så måste han hållas igång för att hålla vikten å må bra.

De som har mycket kunskap är nog inte så benägna att köpa en häst som har/har haft fång. De som är ute efter en billig häst kanske inte har kunskapen.

Givetvis kan man lyckas hitta rätt.

Jag personligen skulle aldrig köpa en häst som haft fång. Jag har haft kolikhäst och ångesten och den ständiga oron är både överhängande och energikrävande. Det finns så många hästar som är både friska och billiga istället.

Så svaret är att priset påverkas väldigt mycket.

Jag skulle kunna tänka mig en fånghäst till för att ha sällskap till min fånghäst, speciellt på sommaren. Men det svåra är att det är så individuellt vad de tål i form av gräs etc. Det bästa hade ju varit om någon velat betalat för helinackodering för detta :D

Går i tankarna att sälja ena ponnyn men han hade fång I februari. 1 grad säkning fram, är idag igång fullt ut igen och rids utan restriktioner.
Gick i somras på bete om än begränsat.
Hur mycket skulle ni säga att detta påverkar prissättningen?

Är en maxad c-ponny av grövre modell.
Min kompis sålde sitt PRE-sto för en rejäl summa pengar. Den hästen hade också haft fång en gång, men det var absolut inga problem att sälja henne, det var flera intresserade spekulanter.

Personligen skulle jag inte betala mycket för en häst med fång, eftersom jag haft fånghäst tidigare och vet hur mycket jag kommer oroa mig och hur dyrt det kan bli.

Samtidigt har jag just nu en häst som inte klarar av att gå på bete av andra anledningar så mina förutsättningar att ha en frisk fånghäst är helt okej. Så skulle jag leta efter häst och en frisk fånghäst skulle uppfylla alla andra kriterier skulle den kunna vara av intresse förutsatt att priset speglar fånghistoriken.

Min kompis sålde sitt PRE-sto för en rejäl summa pengar. Den hästen hade också haft fång en gång, men det var absolut inga problem att sälja henne, det var flera intresserade spekulanter.
Med så nylig fång, eller längre tillbaka i tiden?
Låter som en häst som var mer än ordinär ifall man fick en rejäl summa också.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 296
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 602
Senast: Stereo
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 103
Senast: lillamy73
·
Ekonomi & Juridik Önskar lite feedback från er hästkunniga människor. Vi är spekulanter på en ponny som är tänkt att bli min dotters första egna ponny...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
13 770
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar