Hur påverkar DU din hund?

makarontanten

Trådstartare
Hittar egentligen ingen bra rubrik, men jag älskar att fundera och analysera saker och ting.

Jag har haft ganska många djur genom åren, och sett att de oftast har präglats ganska mycket av mig som djurägare.

Har bla vid ett tillfälle tex haft en katt, levde lite "slarvigt" på den tiden, och då har även katten blivit "slarvig" i sitt sätt.

En annan katt jag hade, levde jag ett lugnt och harmoniskt liv med, och denne katt var så oerhört lugn, trygg och kelig i hela sitt liv:love:.

Sist nu så hade jag ju min älskade hund. En blandras med ganska aktiva raser i sig, men som var hur kolugn som helst i mitt sällskap. Hon var däremot mer "stressad" när min fd sambo var hemma, som inte var lika lugn i sättet som jag är. Det märktes stor skillnad.

Märker ni att er hund/ar präglas av dig/din sambo. Är du en lugn person som fått en alltför aktiv hund, eller har du en "latmask" trots att du själv är väldigt aktiv? Präglas de mer än vi tror av oss, eller är det bara fantasier i min värld?:angel::D

Sv: Hur påverkar DU din hund?

Har samma erfarenheter som du.
Mina djur blir lugna och snälla men fulla i fan. Mina barn också. Dom får visa humör men när det räcker så räcker det.

Funderade just på det då min man och jag nu uppfostrar valpar tillsammans. Barnen gick ju bra :D men det har varit krockar ibland mellan våra olika sätt att hantera stress på.
Får väl se hur det blir nu.

Förra hunden var ju en stressad omplacering där det bara inte fungerade - han stressade mig istället och så blev det en ond cirkel.
Jag tror att hade jag haft honom från början hade det varit en helt annan jycke.

Jag tycker det är intressant, och jag funderar lite på det här med olika hundraser bla.

Jag tog bort min älskade hund nu i påskas, och har nu helt andra planer på en ny hund. Som alla andra har jag funderat fram och tillbaka på olika raser en tid (har nu bestämt mig och vet vad jag ska ha), men jag undrar egentligen hur mycket vårt egna sätt påverkar rasen/ hunden.

Den hund jag hade innan, var av tre ganska aktiva raser. Idag hade jag ryggat tillbaka för aktivitetsbehovet, men utan att vara speciellt insatt i hundar, så fick jag världens kolugnaste och mildaste hund i mitt hem. Aldrig några problem, och hur ovan jag än var med hundar egentligen (det var min första) så har jag funderat på om det var jag som gjorde henne lugn, eller om jag bara hade en enorm tur som fick en så otroligt go hund som första hund..

Den ras jag valt idag är betydligt mer genomtänkt, men ska enligt rasstandard vara ganska envis och egensinning. Är jag galen som hoppas och tror att jag kan uppfostra en sådan individ med lugnet och tålamodet jag besitter:angel:?

Jag påverkar mina hundar mycket!

Jag är en väldigt lugn person som inte hetsar upp mig för så mkt, inga extrema känsloyttringar och så (förutom när jag blir redigt förbannad, men det brukar inte gå ut över hundarna, och det sker inte så många gånger om året). Min hundträning är väldigt genomtänkt och metodisk, och jag blir lätt mekanisk.

Jappen kör nog mycket sitt eget rejs, han är inte så påverkad av mig.

Kelpien däremot är väldigt känslig, vilket gör att jag har problem med att "gasa upp" honom. Han har väldigt lätt att koncentrera sig, är lugn och fokuserad i allt jobb, bra stadga osv, men jag har svårt att få honom att lägga i den där extra växeln som jag vet finns där.

I vardagen är det dock behändigt då mina hundar i regel är lugna och trygga i sig själva :)

Jag fortsätter att undra....

Är DU en lugn, aktiv eller stressad person i sig? Har du märkt av att din/dina djur (hundar) blir som du är? :)

Tänker inte träning/tävling, utan hur din hund är i allmänhet...

Jag är en lugn och samlad person och jag får ofta höra att jag har en "lugn och samlad" eller "välpaketerad" kelpie, så ja det tror jag :)

Alla hundar jag tagit hand om har alltid varit väldigt lugna och trygga i alla möjliga miljöer, lätthanterade, positiva och de lyckas alltid vara mer sociala mot främlingar än vad rasen "ska" vara.

Jag själv har ett väldigt tålamod med hundarna och tycker det är kul att prata med folk på stan m.m. Nu ligger ju orädsla m.m. mycket i generna också, men OM de väl blir skrämda av något så gör jag aldrig någon stor sak av det och det påverkar ju hundarna positivt.

Att min ena hund är väldigt känslig för hur jag är märks tydligt. Framförallt märktes det när hon var valp. Om jag blev stressad så började hon direkt fara runt hemma och leka, förstöra eller bara vara allmänt vild. Jag behövde inte ens titta på henne då, utan bara fokusera på att andas, slappna av och varva ner. Gjorde jag det, då tog det inte många sekunder innan hon suckade och rullade ihop sig för att vila.

Dessutom lyckas jag alltid få alla hundar till matvrak, även de där som ska vara "riktiga matvägrare". Jag gillar också att äta :D

Men ja, jag dras ju till en ras som är rätt lik mig mentalt, och jag anpassar mig hysteriskt mycket efter dem, så jag vet egentligen inte vem som påverkar vem mest. Vi påverkar nog varandra väldigt mycket, sådär utan att man riktigt tänker på det alla gånger.

Tror vi påverkar dem mer än vi tror. Mina djur känner av mig direkt hur jag mår. Det går inte att luras. Har i regel positiva och friska djur. Just nu mår inte hunden bra. Han äter dåligt och eftersom jag inte kan se nån förbättring blir det nog till att åka till vet, rädd för följdsjukdomar. Och det kanske är nått jag missat? Men märkligt i vilket fall som helst. Han är pigg för övrigt. Helt ok pigg iaf. Och jag har oxå haft problem med magen en tid och svårt att äta. Nu i helgen när alla andra festade satt vi hemma med magknip och jag tvingar i mig hälsofil och hunden kokta morötter och ris. Jättekul helg verkligen...

Väldigt intressant tråd eftersom jag tänkt mycket på detta! Min första hund var en jättestressad omplacering som påverkade mig negativt. Där insåg jag tillslut att bara jag kan få slut på den onda cirkeln och jobba med min stress även om den delvis kom från hunden. Då började saker och ting lossna. Hade jag haft honom från början tror jag nog han hade varit iallafall 50% lugnare. Men sedan tänkte jag till när jag skaffade nästa hund då jag insåg att jag inte alltid är stabil själv och behöver någon som kan hjälpa mig och pudeln/cockern bli lugn så jag valde en vinthund som var vuxen och beskrevs som undergiven och mjuk. Problemet med pudeln är att han är full i fan ofta och envis, precis som jag och visst älskar jag hur mycket potential han har om jag bara hade haft tiden och orken men ibland blir man trött på en kopia av sig själv eftersom jag själv är rätt jobbig ibland :devil: Vinthunden tar fram det bästa i mig och jag känner inte heller att jag måste lära honom något om jag inte vill eftersom han av sig själv uppför sig bra i alla situationer. Visst skäller han på hundar ibland men han talar ju bara om vad han känner vilket är bättre än en tyst lömsk hund tycker jag.

KL

Men visst är det intressant:) Jag har tänkt på folk i min omgivning och även där verkar det "stämma" med hur folk är= deras hund är likadan.

Har en kompis som hade en stor Bernersenner (stavas?). De var om man får uttrycka sig så, båda lata:D

En ennan kompis hade en Jack russel som var helt galen. Kompisen är egentligen en väldigt lugn person, men har inget tålamod alls= jobbig hund?

Min fd sambo hade en överaktiv hund som aldrig någonsin kunde koppla av. Även här var sambon utan tålamod och jag tror att hunden inte kunde slappna av då husse alltid var upprörd över att hunden var aktiv...

En annan hund jag träffat mycket nu det sista, är en unghund. Hunden är hur go och snäll som helst. Jag är förvånad över att den är så väluppfostarad trots sin ålder, men har sett att ägaren bara tar det som en självklarhet att den ska vara sådan. Ja, och hunden är sådan:-)

Jag måste absolut påverka mina djur för alla är oerhört sociala och har inga problem med miljöombyten osv. Inte ens mina katter.
Dom tar allt med en klackspark och hundarna ÄLSKAR allt och alla.
Däremot hemma så är vi som döa sillar allihop i en hög i soffan.

Och det är väl sådan jag är med, framåt, social, orädd men hemma trivs jag bäst på rygg i soffan :D

Jag var sa lugn nar jag forst fick Mandy att jag fick lara mig att bli "roligare" for att fa hennes uppmarksamhet. Hon ar lugn hemma men ovanligt 'hyper' for en rottis nar vi tranar.
Om jag blir riktigt radd eller nervos (som nar man blir stoppad av polisen nar man VET att man maste ha kort rejalt for fort:eek:) da tycker Miss Mandy att hon maste hjalpa till:angel: och skaller och lever om sa hela bilen gungar galet och polisen blir inte ett dugg snallare for det.:grin:

Jag far passa mig lite och om hon ar los och det finns nagon hon inte kanner ... eller om det ar en annan hund som morrar och "tjafsar" med henne ... maste jag komma ihag att forst saga till henne att jag inte vill ha hjalp utan klarar mig utmarkt sjalv innan jag sager nagot till den andra hunden, sager till dess matte, eller personen som gjorde mig arg.:p
Ar det en person gar hon bara in emellan och star mellan mig och den som gjort mig arg/nervos ... jag litar dock inte pa att hon inte skulle bita om personen fortsatter fram mot mig och jag inte sager till henne. En annan hund ... suck ... biter hon i rumpan eller ger en "boddy slam" for att tala om for det att uppfora sig som jag/dess agare har sagt.:angel:

Jag var och halsade pa en kompis i Colorado for ett tag sedan. Hon tog med mig och Mandy till sitt stall. Dar fanns en great pyrenees som "ar snallast i varlden":crazy: Vi lat dom halsa i koppel och det sag bra ut, men for sakerhets skull tog jag Mandy lite at sidan nar vi kopplade los bada. Pyreneen kom mot oss och jag sag pa langt hall att han inte alls ville ha henne dar.
Jag kallade in och kopplade Mandy igen och sag till att hon var bakom mina ben. Pyreneen kom fram och morrade och visade tander medan jag flyttade mig sa jag var emellan hundarna (i shorts ... mellan en great pyrenee och en rottweiler:crazy:) tills jag insag att min kompis inte tankte komma och koppla honom och att han blev mer och mer insistent.
Med sa neutral ton jag kunde komma up med borjade jag saga "Katie, can ..." jag kom formodligen inte ens sa langt innan Mandy for fram bakom mina ben med ett ryt.
Jag holl kopplet i vanster hand, hon kom farande till hoger om mina ben ... man kan saga att hon snurrade upp mig valdigt fort, innan jag foll som en fura. Jag hann ropa "leave IT" innan jag foll och hon tvarnitade medan jag nastan ramlade over Pyreneen som vi skramde halvt slag pa och Katie kom rusande for att satta pa koppel pa honom ... pust ...
Mandy hade inget alls emot att vara bakom mina ben och lata mig styra det hela ... tills jag hojde rosten. Hon visste naturligtvis att jag var stressad och ansag att hon behovde stotta mig nar hon uppfattade att jag bad om hjalp.

Mina blir morgontrötta och väldigt lugna inomhus. Kan bero på att jag själv vill ha lång sovmorgon när jag är ledig och att jag avskyr hundar som tassar runt inne.

Jag har alltid haft en lugnande inverkan på alla djur.

Förmodligen som en följd av det har jag alltid gillat hyperlivliga individer, både när det gäller hundar och hästar. När jag var aktiv med hästar som ung, var det oftast jag som fick "sätta igång" konvalescenter, som skulle skrittas efter att ha stått still i stallet en längre tid p.g.a hälta. De kunde då vara väldigt explosiva efter att ha tvingats till overksamhet i flera veckor, men det var ju särskilt viktigt att de höll sig lugna den första tiden och inte flög i luften ideligen. Jag var bra på det.

Däremot hade jag svårare att sätta fart på en trög häst, och de av mina egna hästar jag tyckt bäst om var alla ursprungligen någon typ av problembarn eller bråkmakare.

Samma sak med hundar, tröga hundar är inget som passar mig. Jag gillar livliga raser med mycket energi. Just nu har jag en WSS som är som en duracellkanin utomhus och i princip kan springa hur länge och hur fort som helst. Fast alltid i cirklar runt mig, hon håller kontakten jättebra när hon är lös. Men inomhus kan hon koppla av totalt, och kan ligga lugnt och avslappat bredvid mig i timmar medan jag sitter vid datorn.

Jag är ganska bra på att få hundarna coola och lugna i alla möjliga miljöer, det är superviktigt för mig att hundarna är anpassningsbara, så då blir de det.

Annars tycker jag att jag jobbar ganska mycket med mina negativa sidor och lär mig av mina misstag. Min äldre är en värdelös apportör för att jag tränade henne fel som ung, min unga är en väldigt bra apportör eftersom jag gjorde helt tvärtom i träning. Sånt känns bra.

Jag har hundvänner som ständigt överför samma problem på sina hundar, vilket vi kanske alla gör delvis iofs. Som exempel, Hund 1 ville inte simma och inte ta kanin. Hund 2 köps in, totalt skilda linjer och en helt annan hund, plötsligt vill inte Hund 2 heller simma eller bära kanin. Det är väl vid såna situationer man måste rannsaka sig själv.

Jag har ganska kort tålamod och blir lite korkad när jag är stressad och mina djur är likadana :D

men de är väldigt snälla också, lite omhändertagande liksom, och brukar bli älskade av alla så jag hoppas att jag kanske gör något rätt :angel:

Det är helt klart så att man påverkar sina djur och blir påverkad av dem, jag vet att om jag är lugn blir mina djur det också, dock har jag svårt att planera min tid så det blir ofta rätt stressigt när man ska iväg och så...

Jag har inte tänkt på det så, och jag tror inte att hunden påverkats allt för mycket av mig då han är en riktig drömhund (enligt många andra också, jag är alltså inte helt partisk! :D) och jag är verkligen ingen dröm ;)

Men vissa likheter har vi faktiskt, nu när jag tänker efter. Vi är anpassningsbara på så vis att vi ena dagen kan mest ligga och slappa, och nästa dagen ta långpromenader och joggingturer på löpande band. Det är inget vi jagar upp oss för. Vi är också bra på att ta det lugnt, men kan bli lite stressade bland mycket folk. Någon gång ibland är det också som att vi har en inombords rastlöshet, att vad vi än hittar på så vill vi göra nåt annat. Och så älskar vi att brottas och leka!

Vi tappar koncentrationen om vi ska träna för länge, så flera några-minuters-pass är bättre för oss än ett eller två längre. Vi är båda väldigt envisa och ingen av oss gillar att ge efter för den andres önskemål :D Istället står vi envist och försöker vänta ut den andre eller eventuellt dra med den, om vi är på promenad och vill gå åt olika håll.

Vi är ganska petiga med maten och tycker om att småplocka med den hellre än att kasta i oss hela portionen på några minuter. Och vi älskar banan! Det är sällan vi ligger kvar i sängen och drar oss på morgonen när vi vaknat, även om tiden finns, för då är det upp-och-sätta-igång som gäller! Morgonmys har vi någon gång i månaden max, och det passar oss båda bra.
Som de flesta andra älskar vi att få beröm, vi tycker inte om att få skäll, ogillar höga röster (vare sig det är höga människoröster eller höga hundröster) och tycker om att stå i centrum.

Så jo, vid närmare eftertanke, vi är rätt lika :D

Jag fortsätter att undra....

Är DU en lugn, aktiv eller stressad person i sig? Har du märkt av att din/dina djur (hundar) blir som du är? :)

Tänker inte träning/tävling, utan hur din hund är i allmänhet...

Jag är lugn och kontrollerad - blir sällan emotionell oavsett om det är ilska, gråt, eller översvallande glädje. Har hunnit igenom en rad hundar nu, och vanligen så hittar vi någonslags samförstånd. :D

Överlag har jag haft hundar med mkt eget driv, mitt jobb har varit att rikta energin. Sedan är de ju egna individer, väldigt tydligt. En av labbarna hade en hel del rädslor, och det märktes ju även till vardags, hon behövde mkt stöd. En annan labbe tog direkt på sig spaningsrollen och "skvallrade" om allting. Gammelschäfer hade en del tråkigt i bagaget men när vi hittat varandra så blev han väldigt beskyddande.

Jag vet inte om de har haft så mycket gemensamt, men de blir vanligen väldigt mammiga, och de blir väldigt fysiska - vill vara nääära, och vill att man tar i dem. Men det hänger ju lite ihop med raserna också, schäfer, labbe, och rotta. Fast även bc:n blev sådan, skulle ligga i soffan och mysa. De har också alla haft en tydlig av- och på-knapp. Jobba eller slappa i soffan. Inget direkt mellanting.

Får kanske fundera på detta ett varv till. Givetvis påverkar du som hundägare din hund enormt mycket i vardagen.

Kom på en sak till. Kanske har det inte med personlighet att göra... men jag tar har alltid tagit med mina hundar överallt. Så de blir väldigt vana vid...allt. De har åkt alla former av kollektiva färdmedel på land och vatten, två av dem har flugit skidlift, de flesta har flugit flygplan. De har alla varit väldigt enkla att ha med i sociala och offentliga sammanhang. Bara den rädda labben fick skyddas lite extra. Väldigt bekvämt med hundar som är lugna även i tuffa miljöer.

De hästar jag hanterar mycket brukar bli lugna och lyhörda utan att vara tråkiga.

Men hundeländet har jag bara lyckats locka fram ur sitt skal, han var totalt ointresserad av ALLT när han kom (utom andra hundar) och nu är han en allmänt glad och social liten skit.

Men stressen ute rår jag inte riktigt på men det beror nog mest på min oerfarenhet med vovvar, jag stressar själv inte upp mig. Det är inga problem att ta med honom överallt men han blir så otålig, ska ha koll på allt och alla hela tiden (och det har nog jag också men på en annan nivå).

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 567
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 577
Senast: Elektron
·
Hundavel & Ras Inspirerad av såväl retriever- som vinthundstråden känner jag att vi också borde ha en spetstråd! Hur många här är det som har spetsar...
2
Svar
21
· Visningar
2 249
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18