Sv: Hur påverkar DU din hund?
Jag lever i en familj på fyra personer & två hundar. Vinna är säker i sig själv och vill helst alltid ha något att göra. Maja är osäkrare och "hänger bara med" om man är lugn, men är både dragig och skällig (samt flippar halvt ur vid hundmöten på promenader) med människor som inte har koll/verkar osäkra.
De beter sig väldigt olika beroende på vem som går på promenad. Med mamma både dras det nästan konstant och båda skäller från att hon går ner till hallen tills de lämnat våran gata.
Mamma tillbringar mest tid med hundarna men är okonsekvent och inte bra på att läsa av dom.
Med pappa är de lugnare även om de inte lyssnar sådär jättebra.
Med min bror är det ungefär likadant som med pappa.
Båda har bra energi/inställning men är inte vidare intresserade eller inte så bra på att läsa av hundarna.
Med mig kan båda gå lösa hela promenaderna om jag vill, hundmöten går smärtfritt (även när de är lösa) och det är inget skällande.
Jag är konsekvent och har bra tajming, det är jag står för att lära dom det som behövs. Min energi och hur jag läser av kan jag inte uttala mig så mycket om, men det fungerar bra i alla fall.
Min pojkvän som i princip bor hos oss kan gå med Maja i slakt koppel konstant så länge vi inte möter någon hund, trots att han aldrig tränat med dom eller har någon hunderfarenhet. Vinna däremot går inte lika bra, men han är den enda som hon hälsar lika lugnt på som hon gör med mig.
Ingen hunderfarenhet men väldigt lugn/stabil och ganska bra på att läsa av med.
Sammanfattat så är hundarna lugnare och mer harmoniska bara man har en bra utstrålning/inställning/energi. Sen för att få kontakt och behålla kontakten i alla situationer behövs att man kan läsa av hundarna och är konsekvent (+tajming).
Jag kan både behålla de lugna och ha dom framåt och alerta beroende på vad jag vill. Precis så jag vill ha det och det jag försökt träna fram. Tycker både det är roligt och tragiskt när jag har mött folk ute som jag inte känner, som sagt "åh vad tysta dom är, de brukar ju alltid skälla", eller som någon liten unge "MAMMA
Hon har den där farliga hunden lös!
".
Kan tillägga att det är Japanska spetsar och de är inte ett dugg farliga, barnet har antagligen tyckt de sett läskiga ut när de dragit/skällt.