Hur övertala?

Meibla

Trådstartare
Hur övertalar man nån att ge sin hund en abortspruta?

Tiken i fråga är en 7-årig schäfer/labbe/golden/collie/r.schnauzer/gråhund/smålandsstövare korsning som blivit tjuvparad (sa dom iaf) med en golden.

har dragit upp riskerna med att hon får valpar när hon är så gammal, men dom vill inte lyssna.

Förhoppningsvis så blir det inga valpar, men om det blir så kommer dom behålla en och sen skjuta/avliva resten när dom är nyfödda om ingen annan vill ha dom.
Men jag tycker synd om tiken som f ö är väldigt fet och i dålig kondition att få valpar öht.

Nån som har nåt tips på hur man kan försöka få dom att ge henne en spruta? :crazy:

Sv: Hur övertala?

"Låna" hunden och åk och gör det själv! Tror inte man kan överatala någon till något de inte vill själva. Skulle inte förvåna mig om det INTE är nån tjuvparning...suck. Bryr de sig inte mer om sin gamla hund så borde de inte ha någon alls!

Tradigt läge. Är det nära vänner till dig? Förstår om du är frustrerad och vill göra något! Synd att man inte kan anmäla såna här situationer till någon (typ Polisen) som sen tar hand om det. Hoppas det löser sig! Det händer ju att valpar resorberas/spontanaborteras, man kan ju alltid hålla tummarna för det.

om man inte kan övertala så borde de väl gå o ringa nån djurskyddsförening el nå sånt liknande,man kan juh alltid vara anonym ifl det är en bekant. kompisen ringde om en granne som misskötte sin hund o dom kom juh o hämtade den.

tror knappast djurskyddsföreningar gör nåt åt en dräktig hund som inte blir misskött.

jo dom är relativt nära vänner. Ja jag hoppas oxå att det inte blir några valpar, dom frågade om jag ville ha en, men nje.. den korsningen kan inte bli annat än koko :crazy:

Fråga om de är beredda på att förlora tiken bara för att få denna valp. Som kanske inte ens överlever.

Fråga om de är beredda på att betala ett ev. kejsarsnitt som kostar xxx- pengar.

Förklara att det är ett oerhört slit och jobb för tiken under förlossningen och för både hund och ägare under de följande 8 veckorna. En tik som ska klara en förlossning, speciellt i den ålder, bör vara i toppkondition.

Hoppas Du kan övertala dem!

Jag har dragit upp riskerna och att hon ev lär får göra kejsarsnitt osv, och kanske inte överlever en valpning, men svaret jag fick var:

"hennes mamma klarade ju av det" (tikens mamma var 9 år gammal när hon fick sina valpar) och även om jag sa att det inte betyder att deras hund klarar det, så ville dom inte lyssna. Ett ev kejsarsnitt skulle bli väldigt dyrt för dom oxå.. dom har henne inte ens försäkrad :crazy:

Fast min kompis hade en hund (död nu)...Hundens mamma ( Finsk spets) var nästan 10 år när hon tjyvparades (Engelsk Setter). Hon födde 1 valp. Det var lilla *Limpan som han döptes till för han var så tjock när han föddes*. Den Limpan hade min kompis i 16 år och jagade älg i alla år med, förutom sista årena. Hans mamma fixade sin valpning hur bra som helst..inga problem där inte.

Jo visst kan det gå bra, men det kan ju lika gärna gå helt å h-vete :crazy: Riskerna blir ju större ju äldre dom blir. Det är ju tiken jag oroar mej för. Och skulle hellre se att hon fick en abortspruta istället för att dom chansar med att låta henne få valpar och att det går åt skogen så dom måste avliva henne

Ja ser man inte riskerna så *himlar med ögonen* så tror jag inte att det finns nått att göra :(

ne d finns väl inte mkt annat o göra än och hoppas på det bästa.. att hon inte får några valpar alls... eller att hon klarar valpningen utan komplikationer :crazy:

Ja precis... Det folk glömmer bort är de där sköna tusenlapparna om det blir ett snitt. Skulle folk tänka på det innan så skulle de nog tveka mer.

Tippan skrev:
Ja precis... Det folk glömmer bort är de där sköna tusenlapparna om det blir ett snitt. Skulle folk tänka på det innan så skulle de nog tveka mer.

Dom gör ju det.. men dom ångrar sej nog om dom väl står där hos vet sen..

Kan dock bli intressant o se hur resultatet blir av den saliga blandningen :angel:
Mamman ser ut som korsning mellan hyena och råtta och sen en golden på det.. Psyket ska jag nog inte ens nämna hur jag tror det blir. :crazy:

ne nu ska jag hoppas på det bästa, att hon går tom
:D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 958
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Vad finns det för risker med att ge abortspruta till tik? Hundskrället här hemma verkar ha haft ett tyst löp och ingen av oss här...
2
Svar
34
· Visningar
18 001
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar