Hur övar man bort en hård hand?

Sv: Hur övar man bort en hård hand?

I mitt fall - år av sitsträning. Och det återstår nog många år. :laugh:

Genom att vara medveten om det.

Tänk hela tiden på hur du använder din hand och hur mkt kontakt du har, lätta (totalt eftegift men i en tygel i taget) tio gånger per meter om så behövs för att du enbart ska ha den där lätta kontakten och inte inbjuda hästen till att hänga sig i din hårda hand.

Tänk hela tiden på att du vill ha FRAM hästens nos till tygeln, det får du inte genom att inte bjuda hästen fram till bettet. Är hästen för öppen i formen och tung i handen blir det sämre av att du håller mer i tygeln - ge många fler eftergifter och engagera bakdelen iställen, ex genom övergångar.

Tror inte att det går att öva bort direkt, oftast så är problemet att man är för spänd i nacke/axlar/armar osv. En bra sits och värma upp lite så att man är avspänd, det brukar funka.

"Tänk bort" tygeln och "känn" att du har direktkontakt med hästens mun.
Känn skillnaden i hur huvudet rör sig i de olika gångarterna.
Gör halterna genom att i första hand "stanna kroppen".

Okej,det måste jag testa.Detta har iallafall hänt på de pigga hästarna som går på starka bett.

Ett bra, enkelt och roligt sätt är att ta för vana att klappa hästen på halsen ofta, ofta, ofta, ofta, ofta, ofta... :p

kl
Till dom flesta, hård hand har väl inte så mycket att göra med om hästen är hård i munnen eller inte? En häst som hänger sej i handen gör ju även det med en mjuk hand om hästen inte är tillräckligt akiverad bak och arbetar rätt.

Att ge efter på tygeln då o då gör inte handen mjukare..väl? Eller har jag tokfel nu tro?

Att man ska fokusera mera på att ha en bra sits och vara tokigt avslappnad i axlar osv, sen får man givetvis tänka på vad man gör med händerna också så man inte blir stum i handen.

Senast ändrad av en moderator:

En hård hand är väl ofta en stel, styv och stum hand?! En hård hand har väl svårt att ge eftergift?!
För att börja lära den hårda handen (hjärnan) att kunna mjukna och ge eftergift så är klappar på halsen ett VÄLDIGT bra sätt att lära sig det på!

Man använder tunt trådgarn som tyglar. Tar man för hårt, går garnet av. Och man lär sig tillslut att vara mjuk i handen.

Men samtidigt så är det väl i princip omöjligt att få en mjuk hand om man inte är riktigt avslappnad själv? Då hjälper det ju inte med hur många klappar man än ger hästen, då blir det ju bara att man ger hästen en liten paus från den hårda/stumma handen.
Sånt funkar väl bra på hästar som är hårda i munnen och som gärna hänger sej i handen men det kan ju inte göra så man får en mjukare hand?

Man måste öva och lära sej känslan man ska ha helt enkelt, och är man rikigt avslappnad och sitter bra så är min erfarenhet iallafall att man på köpet får en mycket mjukare och följsammare hand, för min del hjälpte det iallafall.

kl
Till dom flesta, hård hand har väl inte så mycket att göra med om hästen är hård i munnen eller inte? En häst som hänger sej i handen gör ju även det med en mjuk hand om hästen inte är tillräckligt akiverad bak och arbetar rätt.

Att ge efter på tygeln då o då gör inte handen mjukare..väl? Eller har jag tokfel nu tro?

Att man ska fokusera mera på att ha en bra sits och vara tokigt avslappnad i axlar osv, sen får man givetvis tänka på vad man gör med händerna också så man inte blir stum i handen.

jag menar alltså att jag drar i munnen mest på dom med starka bett eftersom jag har en hård hand..

Låt bli att rida den typen av häst tills vidare :idea: Rid hästar som är lätta i munnen och lär dig hitta känslan. Rid med säte vikt och ben, och så lite som möjligt med handen.
Hästar som blir tunga i handen kräver ridning som INTE baseras på att man rider med handen!(gäller ju iofs alla hästar) Det hjälper inte att dra i tyglarna, men problemet avhjälps heller inte helt enkelt bara genom att sluta dra i tyglarna - men det är en bra början :) Men som sagt, försök rida hästar som inte inbjuder dig till att bli hård i handen, och få hjälp av en tränare!

Man trär ett rep som en ögla genom de två metallöglorna du har fram i sadeln.
Sen trär du tyglarna under öglan och greppar runt alltihopa när du rider.

Nu kan du dra bäst f*n du vill och under tiden kan du lära dig att använda säte och skänkel för att få hejd på hästen. I början är det skitläskigt, men om du inte fuskar, släpper öglan, så kan de bli hur bra som helst.

Jag har fått lära mig att dålig bålstabilitet ger en kass (hård) hand.

Man kompenserar för sin bristande grundstyrka i Mittelpositur med att dra med handen och ev använda hälarna vid skänkling - ist för att rida med mellandelen och låta häl och hand bara vara mjuka kroppsdelar.

Man trär ett rep som en ögla genom de två metallöglorna du har fram i sadeln.
Sen trär du tyglarna under öglan och greppar runt alltihopa när du rider.

Nu kan du dra bäst f*n du vill och under tiden kan du lära dig att använda säte och skänkel för att få hejd på hästen. I början är det skitläskigt, men om du inte fuskar, släpper öglan, så kan de bli hur bra som helst.

Jättebra tips :idea:
med tanke på att man tränar väl balansen lite också.och jag har jättedålig balans!!

Ett tips vi fick när jag envisades med att hålla för hårt (= hålla balansen) i en tygel var att rida med en hand. Ta tyglarna i den "svaga" handen och ha den andra hängande vid sidan och där ska den vara. För att kontrollera att den hängande armen är avslapnad skulle man emellanåt vinka, klappa sig på låret, klia på hjälmen etc. Svårare och svårare övningar och till slut i galopp på volter och annat.

Tror anledningen att man blir för hård i handen är att man spänner sig och att man kanske rider för mkt med handen. försök rida med sätet istället och bromsa på så vis, och ha bara kontakt i munnen. skulle kunna prova att bli longerad och bara få rida med sätet, och ha tyglarna knutna runt halsen på hästen tex.

Klappar man hästen på halsen måste man släppa handbromsen och "kontrollen där fram" Ju oftare man vågar göra det desto modigare blir man och vågar slappna av = snällare hand och arm...

Istället för att fästa tyglarna direkt i bettet, så fäst dem med en vanlig sytråd som du virar ett par varv. Då är du så illa tvungen att vara mjuk i handen så länge du inte vill att tråden ska gå av. Dock inte världens bästa metod, ska nog vara väldigt försiktig med vilken häst man gör det på. :angel::D

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
154
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 872
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 916
Senast: Bufera
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama