Hur övar man bort en hård hand?

Sv: Hur övar man bort en hård hand?

några tips?

Jag fick ett recept en gång för botning av hård hand en gång för länge sedan.

Ingredienser:
1 stol.
2 hinkar med vatten.
2 stora svampar.

1. Placera pallen på lämplig plats med gott om utrymme.
2. Placera varsin hink på en sida vardera framför pallen.
3. Lägg i varsin stor svamp i hinkarna.
4. Sätt dig på pallen som du sitter till häst.
5. Plocka upp svamparna utan att krama ur något vatten.
6. Låtsas att svamparna är tyglar.
7. Krama om en av svamparna och gör låtsas tygeltag. Samtidigt som du gör detta ska det kramas ur en droppe vatten från varje låtsas tygeltag.
8. Upprepas några gånger i veckan för önskat resultat.

Jag är 100% seriös.:D
Övningen fungerar riktigt bra faktiskt.:)

Mvh Xoya.

några tips?

Ett bra tips jag fick var att hålla fast tygeln med tummen mot pekfingrets ovansida och sedan för övrigt slappna av i hand och arm. Blev en helt annan hand än om man kramar handen runt tygeln för att hålla kvar den.

Hälsning Maja

Ingredienser:
1 stol.
2 hinkar med vatten.
2 stora svampar.

7. Krama om en av svamparna och gör låtsas tygeltag. Samtidigt som du gör detta ska det kramas ur en droppe vatten från varje låtsas tygeltag.

Mvh Xoya.

Testade detta, och herregisses vad morsan skrattade åt mej när jag förklarade att det skulle droppa EN droppe på tygeltag:rofl::o

Ingredienser:
1 stol.
2 hinkar med vatten.
2 stora svampar.

Mvh Xoya.

Vilken jättebra övning, den ska jag spara och tipsa vidare vid behov om jag får?

Tips till TS: Om du dessutom (troligen?!) har dålig balans och bålstyrka så kan du öva upp det på en balansboll. Det är riktigt bra torr-träning för få rätt ridmuskler.

Om det vore så enkelt, då skulle väl ingen ryttare ha hård hand.

Hälsning Maja

Det är ju precis det som är problemet - att folk INTE är medvetna om att de är hårda i handen. Är man det och tänker på det när man rider så lär man sig av med det rel fort. Det gäller bara att pränta in det i huvudet så man lär om kroppen genom att hålla efter vartenda steg man rider. Det är faktiskt inte svårare än så. Behöver man påminnas är det bra med en tränare på marken.

Ingen jävel sitter ju på hästryggen och tänker "gud vad hård jag är i handen!" utan att göra något åt det hoppas jag :eek:

en stadig och korrekt sits är A och O i det här sammanhanget. Gör en knut på tyglarna, rid med säte och skänkel. Fäst tyglarna i en grimma istället för att rida med träns. Du kanske är spänd när du rider och sitter och försöker hålla balansen i handen istället för att ha det i mellangärdet.

Jag drar nog mest i munnen på hästar,när jag tycker att dom ökar(gillar inte hästar som vill ha lite snabbare tempo).
jag lättade på handen när jag red förra veckan.Och hästen blev lättad och inte lika "tung" och gick på fint i form.
men som sagt,jag ska testa era tips så fort jag får chansen att rida inför tränare :d
tack så jättemycket!

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
154
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 872
Kropp & Själ Visst finns här en del menskoppsanvändare? Har ni några värdefulla tips för en "nybörjare"? Jag undrar främst kring hur man väljer...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 916
Senast: Bufera
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama