Vad tycker ni?
Är det ok att sitta med mobilen när man har främmande/hälsar på hos någon?
Sitta med mobil och hörlurar när man har främmande?
Gå och sätta sig vid dator/tv, oavsett om man är hemma och har främmande eller är och hälsar på hos någon?
(Ja jag har tagit exempel ur min omgivning, men syftet med tråden är en allmän diskussion om ämnet.) Kort sagt, vad anser ni är ok att göra när ni umgås med folk?
Tycker ovanstående exempel är väldigt osocialt och otrevligt. Det är skittråkigt att umgås med folk som bara sitter och glor på en skärm och inte visar något intresse för folk runtomkring.
Mor o far var för ett par år sen ganska griniga, när jag satt vid min laptop eller deras dator, för att buka eller spela spel... när jag var där för att hälsa på o umgås. Men om jag satt med dem i vardagsrummet, pratade, och åt chips, hette det att jag vräkte i mig av deras chips (jag köpte ofta med egna som de åt glatt av också) och att de inte hörde vad som sas på TV om jag sa något.
I dag när jag är hos mor och far, sitter mamma med ryggen mot oss och TV'n med en rakspegel på en hylla framför sig, för att se vad som händer på TV'n när hon spelar bejeweled Blitz och andra facebookspel
, pappa sitter bakom ryggen på mig vid min gamla laptop, kollar hundannonser, spelar spel och frågar om olika små rutor som dyker upp om uppdatering, uppgradering och annat... och jag sitter i soffan med TV'n i ena ögonvrån och min laptop framför mig. Vi pratar oavbrutet med varann... Men oftast vet man inte vem som pratar med vem. I alla fall så funkar det bra.
Härom dagen när jag fyllde år, hade jag min laptop på i "sovrummet" när vi satt i vardagsrummet mor, far, jag och min farbror o väntade på övrig släkt. Jag hade inte suttit vid datorn sedan 8 på morgonen. Pappa sprang oupphörligen till datorn o satte sig för att kolla blocket, Facebook och spela spel. När resten av släkten kom, gick pappa in med jämna mellanrum för att kolla blocket, Facebook o spela spel. Brorsan var inne o kollade något sportresultat en gång tror jag.
Liksom allt är lite individuellt. Jag tycker ändå att det är skönt att det inte väsnas över min datoranvändning när jag är på besök hos mor o far, eftersom vi sitter vid datorn alla tre
förutom när vi fikar och äter då då... eller är ute och går. Datoranvändandet kan även ge upphov till diskussioner då mor o far letar ny hund och även olika inlägg på Facebook från släkt o vänner.
Men är man BJUDEN någonstans anser jag nog att man kan lägga ifrån sig dator o telefon de timmarna. Så det kliade i fingrarna att gå in i sovrummet o stänga av datorn (jag har lösenord på den) Men jag vet att pappa hör illa och det kan ju vara så att hans tinnitus dyker upp vid för mkt sorl, så jag får väl ha viss acceptans.
Jag har sett hyllor o påsar på sidor på nätet, där det står;
Lämna din mobil/Iphone här. Nu är du på besök hos oss och vi ska ha trevligt tillsammans - Välkommen.