hur omskolade ni era travare?

Sv: hur omskolade ni era travare?

Ja det är ju klart ja kommer att rida för en tränare omja får låna henne:)
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Då får du få ett mentalt sammanbrott.

Så många felridna hästar som det finns som rids klassisk dressyr med....
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

MercedesBenz skrev:
Så många felridna hästar som det finns som rids klassisk dressyr med....

Ja, felridna hästar finns ju överallt.. och vice versa..

Nirak
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Det finns det inom alla inriktningar. Alla inriktningar har tyvärr sina avarter.

Och jag antar att det är tävlingsdressyr/tysk dressyr du menar? Klassisk dressyr är en helt annan sak.

/Tuaphua, som rider Akademiskt och också är less på att AR-ryttare tror sig vara toppryttare per automatik enbart för att de följer "den gyllene vägen"
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

tuaphua skrev:
/Tuaphua, som rider Akademiskt och också är less på att AR-ryttare tror sig vara toppryttare per automatik enbart för att de följer "den gyllene vägen"

Något du anser jag skulle ta åt mig av eller?! :mad:
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Har jobbat med ett par hästar som kommit från travet utan mellanlandning hos ridmänniskor.

Först och främst måste de här hästarna nästan alltid få en del hjälp med sina kroppar dels för att åtgärda uppenbara problem men också att lära sej nya rörelsemönster - sunda rörelsemönster.

Men när man arbetar med rörelsemönster - och då arbetar man helt enkelt med nervsystemet, så krävs mycket TID och ännu mer TÅLAMOD. Det krävs 10 000 upprepningar innan kroppen har befäst en ny "rörelsevana". Och det är många pusselbitar som ska på plats, det vill säga många tiotusentals upprepningar, innan man kan "förvänta" sej att djuret ska ha den fysiska förmågan att utföra ibland de allra enklaste sakerna.

Nästa steg är massor av arbete i skogen över stock och sten, utan ryttare, på töm, promenader, som handhäst eller som "lös-häst". Skogen är en mycket bra träningsplats för de här hästarna! Skippa vägarna - en travare som mest är körd är ovan att gå någon annanstans än på relativt släta "preparerade" vägar och allt som "bryter av" från vad travaren är van är BRA för att kunna lära den ett nytt rörelsemönster - och låt hellre hästen röra sej i dikena eller på sidorna av vägarna.

Sedan - när hästen börjar ha en intuitiv kroppsmedvetenhet och kroppskontroll, och börjar hitta sin "ridform" utan störningsmoment - krävs ännu mer skolning utan ryttare, på töm, vid hand och i lösarbete.

Har man varit noggrann med de allra mest grundläggande sakerna på detta viset - kommer utbildningen i fortsättningen se ut ungefär som med en helt grön unghäst som ska ridas in på nytt. Bara att man kanske inte kan förvänta sej att man kommer längre än till de allra första stegen. Att ställa övermäktiga krav på dem nu, är som att kasta bort allt arbete man lagt ner på dem innan :cry:

Min erfarenhet!
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

evis skrev:
Har jobbat med ett par hästar som kommit från travet utan mellanlandning hos ridmänniskor.

Först och främst måste de här hästarna nästan alltid få en del hjälp med sina kroppar dels för att åtgärda uppenbara problem men också att lära sej nya rörelsemönster - sunda rörelsemönster.

Men när man arbetar med rörelsemönster - och då arbetar man helt enkelt med nervsystemet, så krävs mycket TID och ännu mer TÅLAMOD. Det krävs 10 000 upprepningar innan kroppen har befäst en ny "rörelsevana". Och det är många pusselbitar som ska på plats, det vill säga många tiotusentals upprepningar, innan man kan "förvänta" sej att djuret ska ha den fysiska förmågan att utföra ibland de allra enklaste sakerna.

Nästa steg är massor av arbete i skogen över stock och sten, utan ryttare, på töm, promenader, som handhäst eller som "lös-häst". Skogen är en mycket bra träningsplats för de här hästarna! Skippa vägarna - en travare som mest är körd är ovan att gå någon annanstans än på relativt släta "preparerade" vägar och allt som "bryter av" från vad travaren är van är BRA för att kunna lära den ett nytt rörelsemönster - och låt hellre hästen röra sej i dikena eller på sidorna av vägarna.

Sedan - när hästen börjar ha en intuitiv kroppsmedvetenhet och kroppskontroll, och börjar hitta sin "ridform" utan störningsmoment - krävs ännu mer skolning utan ryttare, på töm, vid hand och i lösarbete.

Har man varit noggrann med de allra mest grundläggande sakerna på detta viset - kommer utbildningen i fortsättningen se ut ungefär som med en helt grön unghäst som ska ridas in på nytt. Bara att man kanske inte kan förvänta sej att man kommer längre än till de allra första stegen. Att ställa övermäktiga krav på dem nu, är som att kasta bort allt arbete man lagt ner på dem innan :cry:

Min erfarenhet!

Tack :bow: :bow: :bow:

Jag började undra om jag glömt alldeles hur det var, eftersom jag tydligen "är helt fel ute" i mina tankar.

Men jag har precis samma erfarenhet om hur det var/är att "skapa en kvalitativ ridtravare", som fungerar bra även för en ridskoleryttare, som vill ha en trevlig allroundkompis att jobba lite med och tryggt kunna lufsa runt i skogen, på vanliga tränsbett och utan en uppsjö av hjälptyglar som nödbroms, i stället för att skapa ett "kvantitativt antal ridtravare", som senare behöver en eller två omskolningar itll för att kunna hanteras och ridas rätt.
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

kan ni prata om ämnet isatället annars gör ni en egen trråd:mad:
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Man har ju hört dom som har "lärt travare att galoppera" genom att helt enkelt öka farten så att dom liksom springer in i galoppen. Det är ju då naturligtvis helt fel, milt uttryckt.

Kan bara hålla med. Men en travhäst som springer på travet och ridtränas får abslolut inte läras att fatta galopp från trav:eek: . Iaf travtränare jag varit hos och att ridträna travare blir allt mer vanligt. Där fattar man alltid glp från skritt. Det är säkert många missförstånd då någon köper en travare och travtränaren (som inte har en susning vad gäller ridning) säger att jo visst den är så fin att rida, kan glp och "allt".

I sin frustration sen att h*n inte får sin häst att galoppera från traven så blir det säkert att hästen får trava tills han faller in i glp. Ett tips bara till dom som har ridtravare som har svårt för att fatta glp är alltså att prova från skritt om det funkar bättre.
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

ojj ja menar bara ni som börja bråka om nån dressyr:mad:
Ni andra rules:D
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Men jag har precis samma erfarenhet om hur det var/är att "skapa en kvalitativ ridtravare", som fungerar bra även för en ridskoleryttare, som vill ha en trevlig allroundkompis att jobba lite med och tryggt kunna lufsa runt i skogen, på vanliga tränsbett och utan en uppsjö av hjälptyglar som nödbroms, i stället för att skapa ett "kvantitativt antal ridtravare", som senare behöver en eller två omskolningar itll för att kunna hanteras och ridas rätt.

Jag tycker att det är lustigt det där som jag markerat med fet stil. Jag jobbat hos travtränare och ridtränat många travare utan problem i skogen, det har inte gått fort och okontrollerat, med "bara" travbett. Men sen säljs hästen som ridhäst och vips så blev hästen ett okontrollerat monster som såg ut som en julgran då den skulle ridas i skog:eek: Många ggr kunde jag hjälpa dom nya ägarna att utbilda sin häst och framför allt förklara för dom att ju mer dom håller i tyglarna desto fortare springer hästen. Det är många travare som behöver ett bra stöd för att kunna springa fortare.

Sen som evis skrev så är ju tömkörning ett utomordentligt utbildningssätt :bow: och jag ger även jag det rådet till TS att tömkör henne mkt och mjukgör henne på det sättet. Jobba mkt med sidvärtsrörelser och volter/serpentiner.:)
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Jag hade skrittat i skogen första månaden, mellan träden, utanför stigarna backe upp och backe ner. Sedan hade jag skrittat och travat med täta mjuka övergångar i lugnt tempo. KORTA travsträckor. Ridit skänkelvikningar och öppnor ooch slutor och inte galopperat förrens hästen var stadig och mjuk i skritt och trav. Och så hade jag tagit regelbunden hjälp av tränare...
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Athos skrev:
Jag tycker att det är lustigt det där som jag markerat med fet stil. Jag jobbat hos travtränare och ridtränat många travare utan problem i skogen, det har inte gått fort och okontrollerat, med "bara" travbett. Men sen säljs hästen som ridhäst och vips så blev hästen ett okontrollerat monster som såg ut som en julgran då den skulle ridas i skog:eek: Många ggr kunde jag hjälpa dom nya ägarna att utbilda sin häst och framför allt förklara för dom att ju mer dom håller i tyglarna desto fortare springer hästen. Det är många travare som behöver ett bra stöd för att kunna springa fortare.

Sen som evis skrev så är ju tömkörning ett utomordentligt utbildningssätt :bow: och jag ger även jag det rådet till TS att tömkör henne mkt och mjukgör henne på det sättet. Jobba mkt med sidvärtsrörelser och volter/serpentiner.:)

OBSERVERA, Detta är bara ironiskt menat inte allvarligt så ta INTE åt er. "Jag är säker på att varenda travtränare i hela landet idag, har välutbildade dressyrryttare som sköter och rider travarna när de inte körs, så att alla lämpliga travare kan säljas utbildade i fin dressyrform på vanlig betsling idag."

Nu kommer fakta:

För 10-20 år sedan, när jag var i full fart i ridtravarsverige, så fanns det bara hästskötare som var glada om de fick ut och konditionsgaloppera travarna i grusgröpperna runtomkring. På den tiden, när man fick hem ridtravaren och började sitta upp, så var det många ridtravarköpare, som en travnisse sa härom dagen, som var lite väl dressyrfjossiga och trodde att det bara var att hoppa upp och rida hästen i form i alla gångarter i "fistempo". Fungerade inte det, så hängde man på skarpare och skarpare betsling, alternativt graman och annan intressant extrautrustning. Det var när allt detta tingeltange misslyckades, som jag ramlade in och började rida in hästen som unghäst, från marken, skritta i skog och mark, samt långsamt bygga upp hästen bit för bit, med vanligt tränsbett och möjligen martingal ute iskog och mark.

Jag blir än idag uppringd av många nyblivna ridtravarköpare, som ringer och rådfrågar för att hästen blir värre och värre, fast man hänger på massa extratingeltangel för att få den att lugna ner sig och slappna av.

Jag blir glad, när jag hör av dig, att de travtränare DU varit hos har skötare och ryttare, med sunda idéer.

Kan vi vara sams nu?

Mvh

IngelaH
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Ooh :o jag menade inget illa. Det jag också ville ha sagt var väl också att man kan inte rida en travare som man gör med en ridhäst. Travaren/ryttaren måste ju omskolas till en mer eng/akademisk (vad man nu vill) ridning.

Det är många travtränare som har orutinerade ryttare till sina travhästar men det funkar ofta bra ändå;)
Sen finns det ju också duktiga ryttare som rider travhästar. Minns en av mina sköthästar som jag tävlade i hoppning samtidigt som hon sprang på travet, men det är sällsynt:D
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

där kan jag inte hålla med dig, för slängtraven innan galopp orsakas oftast av att hästen inte har styrkan nog för att göra en fattning direkt...så därför anser jag att lära en travare galopp från skritt är en bättre början, sen när det sitter så får de automatiskt lättare för att göra en korrekt fattning ur traven.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 422
Senast: valy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp