hur omskolade ni era travare?

B

Beccan

Jag är bara lite nyfiken på att lära mej hur man omskolar en travare:) Hur skulle ni göra med en 11:årigt sto en f.d travare men ridskole häst mesta av sitt liv. Kan gallop skänkel men är stel och slängtravar innan gallop.
Ja förstår ochså att hon är som hon är tack vara att hon är ridskolehäst...
Skulle vara kul med lite tips och veta hur ni omskolade era travare:)
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Kanske träna henne akademiskt för att få henne stark i bakbenen och smidig.
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Ja vet ablsolut inte hur man gör akdemisk ridning:angel:
Sen så har ja tyvärr inte möjligthet till det:(
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Aha.. Man kan ju läsa en hel del om det. Mycket öppnor o slutor för att få bärighet.
Mina travare blir bara finare o finare ;)
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

hur gammal är din vbl ?
har h*n gått på trav innan?
:d :)
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Ja, jag skulle aldrig låta henne slängtrava innan galoppfattningen. Det är liksom regel nummer ett! Dom får inte öka farten i travet när man ger galoppskänkel. När det händer måste man hålla in, och börja om från början. Man har ju hört dom som har "lärt travare att galoppera" genom att helt enkelt öka farten så att dom liksom springer in i galoppen. Det är ju då naturligtvis helt fel, milt uttryckt. Hästen ska inte lära sig att galoppera, utan galoppskänkelns betydelse. Det är bättre att inte galoppera alls, än att "trava in" i galoppen. Det är min syn på saken. Men jag har alltid varit väldigt noggrann med galoppfattningar.
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Rid mycket lösgörande, ställ hästen åt båda hållen, öppnor, slutor, mycket åttor och voltor, samtidigt som man inte sitter och nöter på samma volt hela tiden. Börja med att fatta galopp i hörnorna, det är lättare för hästen att fatta rätt galopp när den är böjd. Börjar hon bara slängtrava istället, korta ner traven och försök igen. Allt handlar om tålamod :)
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

jag rekomenderar att lära hästen fatta galopp på lång raksträcka i naturen. Hästen måste få hålla det tempo den orkar hålla i början. I ridhus blir det lätt att dom bryter av för att dom inte orkar hålla sig på volter och svängar. Förenat med att det kan bli en stress-liknande känsla för hästen.
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

jag lärde min ett galoppkommando från marken och löstrände honom i ett ridhus och sa "gaaalopp" när han galopperade. lät honom bryta av och komma in till mig i mitten för vila och lite godis.
När han kunde detta hoppade jag upp och sa mitt kommando "gaaalopp" och la till galoppskänkel samtidigt...

så har jag lärt min :)
rekommenderar dig att få hästen och lugna ner sig odentligt mellan varje galoppomgång när du ska lära den för annars blir den lätt stressad.
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

håller med dig till 100% därför håller jag på att lära min travare galoppskänkeln från skritt...stärkande och samtidigt slipper man problemet med att de endast ökar steget i traven
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Tack allhopa för era bra tips!!:)
Men det är så att ja rider inte på den ridskolan längre men hon var och är forfarande min lilla nummer ett:love:
Jag ska höra med stallägaren om skulle kunna få låna henne i ett halvår ev .längre. Och då flyttar jag henne...:smirk:
Det är därför det skulle vara(är) jätteskoj att höra om era erfarenheteer och bra övningar. Som ja kanske skulle göra med henne då:) Men det är bedömningen i skolan som avgör och ja måste vänta ett halvår på den:(
Men,men ja kommer att kämpa för att nå mitt mål:rofl: ;)
Forskätt att skriva
Kram beccan
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Mitt varmblod är 13 år i år. Hon är startad 2 ggr på premielopp..:D
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Det kan man också göra, men jag tror på att först träna galopp från trav, och lära sig det, liksom. Jag har själv faktiskt börjat, så smått, att träna på galopp från skritt, och mina hästar har inga problem egentligen med det, fast upplever det i viss mån som stressande. Men det är väl också så med allt som är nytt. Jag tyckte att jag var försiktig, och förberedde min häst på en galoppfattning från skritt, så gav jag signalen, och han studsade rakt upp, en meter ungefär, kändes det som. För honom så kom det tydligen som en blixt från klar himmel! Sen har jag en annan travare som helst bara vill galoppera hela tiden. Om jag "harklar mig" så börjar hon att galoppera. Och om jag smackar när vi galopperar så slår hon bakut! Ja, ja, dom är för roliga dom "små liven"….

Summan av detta är, att man "slipper" egentligen inga problem, med "slängtraven", då man tränar galopp från skritt, utan det är mer att se som en "kompletterande" träning, som kanske även bör komma in efter, galopp från trav. Men det kanske förtydligar för både häst och ryttare, vad det är som man ska göra. Eftersom man kan ju inte direkt "skritta in" i galoppen!

Jag tror också på öppnor och slutor, och volter och åttor, men jag tror också på att rida rakt fram. Att ha hästen helt rak. Och kunna följa ett i förväg bestämt rakt spår. Jag läste om en övning en gång, där det gällde att rida mellan utlagda trägrejjor, en viss sträcka, minns inte hur brett det var, man kunde först börja med att det var ganska brett, och sedan göra det smalare, kanske typ, 50 centimeter?, så rida denna sträcka, i skritt först, sen trav, sen galopp. Utan att röra i trägrejjorna. Det är inte så lätt. Det kanske är en "westerngrej", eller också inom någon slags "bruksridning"? I vilket fall, så tror jag att det är en ganska bra övning.
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

MercedesBenz skrev:
Kanske träna henne akademiskt för att få henne stark i bakbenen och smidig.

Nu vill jag inte väcka ont blod, eftersom jag själv är Akademisk Ryttare.

Men jag måste få påpeka att jag har även under över 25 år varit traditionell ryttare. Och även inom min tid som enbart traditionell ryttare, var ridningen inriktad på att få hästen stark i bakbenen och smidig, som du uttrycker det. Så ska du använda det tipset, måste du nog utveckla ditt svar lite.

Mvh

IngelaH
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Jag har skolat om 2 travare och jag började med att gå ut och gå, longera, träna in kommandon för trav, galopp och stanna!

Sedan satt jag upp och endast skrittarbetade i början jobbade jag mkt på skritten att det skulle bli bärig och med mkt övertramp.
Sedan klättrade jag mkt både uppför och ryggade uppför för att stärka ryggen och baken!

Efter några veckor började jag att träna på att ta travfattningar i långsam trav.
Fatta sakta av fatta sakta av och sedan fatta trava några steg för att sakta av!

Efter att hästen kunde trava i lugn trav på lång tygel

Då började jag med galoppfattningarna samma träning som traven.

dock tar galoppen betydligt längretid att få in

Efter ca 1 år hade jag en häst som gick i bärig form i alla gångarter!

Dessa 2 hästar hade väldigt lätt för galoppen


jag skyndar långsamt=)
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

skynda långsamt..börja ifrån skritt och lär henne gå i form därifrån. ofta är travhästar väldigt mycket tränade i longering och tömkörning, alltid kul att variera med om man gör rätt dvs. Cavaletti, ridning i terräng så den får lyfta på benen och se vart den sätter sina hovar. Gärna öppna och slutor, skänkelvikningar, massor av lösgörande och avslappnande.

stressa aldrig en travare, det är mitt råd.
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Det är så sköj att få veta vill brara säga det:p :)
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

Hon kan gllopera men är stel som en planka i ena sidan. Hon kan gå i form ,kan skänkelvikningar.och framdelsväningar, och lite sånt så hon kan ju rätt så mycket:) :rofl:
 
Sv: hur omskolade ni era travare?

MercedesBenz skrev:
Kanske träna henne akademiskt för att få henne stark i bakbenen och smidig.

.. vilket inte "vanlig ridning" kan göra??? :confused: :smirk:
Jag får smärre mentala sammanbrott av sådana (ursäkta) korkade uttalanden!
083.gif

God ridning är väl god ridning, oavsett vad man kallar det?

Nirak
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur omskolade ni era travare?

Kanske ska svara trådskaparen också..

Jag tycker att du ska behandla din travare som en "grön unghäst" och rida den därefter. Dock är ju travaren ännu svårare att utbilda än en unghäst eftersom den inte bara behövers "skolas" utan även "skolas om". Ta regelbunden hjälp av en duktig tränare som kan hjälpa er vidare!

Nirak
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 422
Senast: valy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp