Det är tydligen lite olika hur polisen lägger vikt vid att man har för tung last i släpet. Min pappa ringde nämligen polisen och frågade vad som skulle hända om han lastade sin släpvagn för tung. Dvs inte för tung kombination enligt regbevisen utan för mkt last för släpet. Svaret han fick var att "struntar vi i, du förstör bara din egen släpvagn".
Har blivit stoppad ett antal gånger för att vi har en boggi. Polisen kollar allt (bil o släp) genom datorn eftersom jag aldrig hittar papper när jag blir nervös
En av gångerna körde jag 2 stora hästar som jag inte får.. hade ca 400 kg övervikt men de struntade i det. Faktiskt har de aldrig tittat in i släpen.
Så jag har upplevt det du har hört!
Det är ändå trafikpolisen i Skåne som brukar vara nitiskt angående annat. Pratade med en polis om detta och han menade att det är ganska många poliser som ifrågasätter viktreglerna. Visserligen inte korrekt att göra så men det säger kanske lite om gråzoner.
Mina tankar om viktgränserna/körkort:
- x har c-kort. (inte CE). X får köra tung lastbil utan släp, får köra traktor med tunga släp (nya traktorer gör idag 60km/h)
- y har B-kort och y får också köra samma traktor m släp
- z har BE-kort och får köra bil med tung släp. (väger dock bara en tiondel av traktor+släp) z får givetvis också köra traktor m släp.
Visst köper jag att z inte har BE körkort MEN man behöver inte speciellt körkort för att framföra traktor +släp.
Att bilens bromsar har begränsingar är väl ok .