Hur är han om du promenerar med honom i grimskaft? Är det okej då, så tycker jag tömkörning hjälper mkt. Om han är räddhågsen i snöre med, så börja promenera. Med sällskap om krävs, och sen själv (eller själv direkt). De flesta hästar har ökat förtroende för sin matte/husse om matte/husse går bredvid.
Sen tömkörning som sagt, då har man fördelen att vara kvar på marken och kunna 'gå fram bredvid/före och ge stöd' om det krävs, samtidigt som hästen sas är den som går först och får 'hantera' det den möter/ser.
Efter ett tag med tömkörning, där man alltid låter hästen först hantera vad det är, men utan att göra en grej av det går fram och stöttar om hästen blir orolig, och med stort beröm när den hanterar 'farligheterna', så lär man dem (förhoppningsvis iaf *s*) att man kan lita på matte, matte sätter en aldrig i klistret och ber/begär något som är farligt/för mycket, och de får ökat förtroende både för matte - och ökat självförtroende när de 'själva' klarar av mer och mer.
Sen kan man sitta upp och 'ta med' sig förtroendet. Jag tillhör skaran som INTE drar mig för att om det krävs sitta av och leda en rädd häst förbi något läskigt, och sen sitta upp och rida förbi det. Vet det är delad meningar, men de jag haft som varit rädda/haft dåligt självförtroende har inte 'utnyttjat' detta till att bli istadiga etc, utan efter ett tag har man kunnat sluta sitta av.
Så i ditt fall skulle JAG rekommendera att du INTE rider ut själv alls tills vidare, ska du rida ut så rid ut med tryggt sällskap. I övrigt rid på bana/ridhus. Och så tömkör, massvis (och ute alltså, samma vägar du vill/tänkt rida), och öka både ditt och hans självförtroende så.
Det kan lite beroende på häst vara en ide att börja med en och samma sväng sen när du ska sitta upp. Dvs tömkör 'överallt', men när ni rider ut med sällskap så ta gärna en och samma sväng så den blir trygg, och sen när du tömkört en massa och ska rida ut själv, ta den där trygga svängen. Men, beror lite på häst, är det en häst som lätt blir uttråkad och istadig av 'samma väg hela tiden' kan det bli en nackdel. Du får känna av lite själv.