Hur öka självförtoendet hos hästen ?

A

annorlunda

Ja, min pojke behöver definitivt självförtroende !
Vid uteritter, är han rädd för i princip ALLT, han stressar, och är i princip omöjlig att få avslappnad :S Med sällskap är det så klart bättre, men ibland måste
man tyvärr rida ensam, och känns så riskabelt när han är som han är, och då jag har en tendens att stressa upp mig själv med efter en olycka :S

Så kan ni ge mig några tips på hur man får upp hans mod och självförtroende ?:)

Sv: Hur öka självförtoendet hos hästen ?

Hur är han om du promenerar med honom i grimskaft? Är det okej då, så tycker jag tömkörning hjälper mkt. Om han är räddhågsen i snöre med, så börja promenera. Med sällskap om krävs, och sen själv (eller själv direkt). De flesta hästar har ökat förtroende för sin matte/husse om matte/husse går bredvid.

Sen tömkörning som sagt, då har man fördelen att vara kvar på marken och kunna 'gå fram bredvid/före och ge stöd' om det krävs, samtidigt som hästen sas är den som går först och får 'hantera' det den möter/ser.

Efter ett tag med tömkörning, där man alltid låter hästen först hantera vad det är, men utan att göra en grej av det går fram och stöttar om hästen blir orolig, och med stort beröm när den hanterar 'farligheterna', så lär man dem (förhoppningsvis iaf *s*) att man kan lita på matte, matte sätter en aldrig i klistret och ber/begär något som är farligt/för mycket, och de får ökat förtroende både för matte - och ökat självförtroende när de 'själva' klarar av mer och mer.

Sen kan man sitta upp och 'ta med' sig förtroendet. Jag tillhör skaran som INTE drar mig för att om det krävs sitta av och leda en rädd häst förbi något läskigt, och sen sitta upp och rida förbi det. Vet det är delad meningar, men de jag haft som varit rädda/haft dåligt självförtroende har inte 'utnyttjat' detta till att bli istadiga etc, utan efter ett tag har man kunnat sluta sitta av.

Så i ditt fall skulle JAG rekommendera att du INTE rider ut själv alls tills vidare, ska du rida ut så rid ut med tryggt sällskap. I övrigt rid på bana/ridhus. Och så tömkör, massvis (och ute alltså, samma vägar du vill/tänkt rida), och öka både ditt och hans självförtroende så.

Det kan lite beroende på häst vara en ide att börja med en och samma sväng sen när du ska sitta upp. Dvs tömkör 'överallt', men när ni rider ut med sällskap så ta gärna en och samma sväng så den blir trygg, och sen när du tömkört en massa och ska rida ut själv, ta den där trygga svängen. Men, beror lite på häst, är det en häst som lätt blir uttråkad och istadig av 'samma väg hela tiden' kan det bli en nackdel. Du får känna av lite själv.

Om jag leder honom, i grimma och grimskaft så är det mycket bättre :)
Har ju precis flyttat honom till nytt stall, så det är klart att det spelar in i hans beteende just nu,
men ändå är han stressad när man rider nya vägar..

Alltså, han stannar inte om det inte är något påtagligt han ser, men då får han stanna och kolla en liten stund och sen går vi vidare, så jag behöver inte sitta av :) På så sätt är det ju bra, men han stressar framåt och ska jag då ta tillbaka honom så krullar han ihop sig istället för att lixom ta de lugnare..:S

Tömköra har jag planerat :) Men vill gärna ha me mig någon då eftersom varken han eller jag är så vana vid det än :) Och tyvärr kan man inte alltid ha med sig sällskap som sagt :(

På banan är han hur underbar som helst (såvida stallägaren inte hänger tvätt ;) ) så där tänkte jag rida några gånger i veckan, men vill ju gärna rida ut med han också, utan att behöva sitta som på en stålfjäder :(

Ah, det blir 'framåtstress'. Då tror jag du ska försöka rida ut så mkt som möjligt med sällskap, om det är praktiskt genomförbart? För då är nog, som du själv var inne på, du en del av p roblemet. Vet du hur han beter sig med annan, orädd ryttare? Kan vara ide att be någon annan rida ut på honom, någon som inte är/bli rädd oavsett. Om han är helt lugn/mycket lugnare då så dels vet du att det mesta sitter hos dig, men framförallt kan det göra det mycket lättare för DIG att se att det så att säga går att lösa. Bara att veta att 'det är jag, inte hästen' kan göra det mycket lättare att göra rätt. Hänger du med hur jag menar?

Nu vet jag inte hur du har det 'runt dig', men när du inte kan få ridsällskap, har du någon som kan följa med till fots? Det kan ju kanske få dig att känna dig lite tryggare och slappna av?

Försök fundera om det finns något annat som får dig att känna dig tryggare med? Är du mindre 'nervös' på en speciell runda t ex kan du ta den oftare. Har du lättare att slappna av om du rider med martingel (bara påhittat som exempel), så ha det som 'ryttarnapp'.

Det är svårt när det sitter i ryttaren, oavsett om det är en del av problemet eller hela. Man kan ju inte direkt trycka på 'slappna av'-knappen och så är allt löst. Därför det brukar fungera att försöka hitta små 'nappar' om ger lite extra trygghet. Är man tryggare om man longerat innan, någon går med till fots, på runda X, om man har martingalen för säkerhets skull, om man rider ut dagen efter hoppträningen - bara försöka fundera, och utnyttja det. Spelar ingen som helst roll om det är saker som nog egentligen inte påverkar hästen, utan påverkar det ryttaren positivt - kör på det.

Kombinerat med att slipa på lydnaden då, för att ha mer att säga till om och få mer respons ÄVEN när hästen är stressad. Jag 'plågar' mina rätt hårt med halt - lång tygel - stilla. Läänge. Dvs de ska kunna stå stilla, lugna på lång tygel så länge jag vill. Om man lyckas programmera in det ordentligt kan man ta till det när man känner att det börjar gå åt fel håll, hästen stressar, ryttaren t ex tjuvhåller - hästen blir mer stressad etc. Man kan bryta den onda cirkeln helt enkelt.

Vad gör han om du INTE tar i tyglarna när han börjar bli stressad och rinna iväg, då när han krullar om du tar i tyglarna?

Hur är han om du promenerar med honom i grimskaft? Är det okej då, så tycker jag tömkörning hjälper mkt. Om han är räddhågsen i snöre med, så börja promenera. Med sällskap om krävs, och sen själv (eller själv direkt). De flesta hästar har ökat förtroende för sin matte/husse om matte/husse går bredvid.

Sen tömkörning som sagt, då har man fördelen att vara kvar på marken och kunna 'gå fram bredvid/före och ge stöd' om det krävs, samtidigt som hästen sas är den som går först och får 'hantera' det den möter/ser.

Efter ett tag med tömkörning, där man alltid låter hästen först hantera vad det är, men utan att göra en grej av det går fram och stöttar om hästen blir orolig, och med stort beröm när den hanterar 'farligheterna', så lär man dem (förhoppningsvis iaf *s*) att man kan lita på matte, matte sätter en aldrig i klistret och ber/begär något som är farligt/för mycket, och de får ökat förtroende både för matte - och ökat självförtroende när de 'själva' klarar av mer och mer.

Sen kan man sitta upp och 'ta med' sig förtroendet. Jag tillhör skaran som INTE drar mig för att om det krävs sitta av och leda en rädd häst förbi något läskigt, och sen sitta upp och rida förbi det. Vet det är delad meningar, men de jag haft som varit rädda/haft dåligt självförtroende har inte 'utnyttjat' detta till att bli istadiga etc, utan efter ett tag har man kunnat sluta sitta av.

Så i ditt fall skulle JAG rekommendera att du INTE rider ut själv alls tills vidare, ska du rida ut så rid ut med tryggt sällskap. I övrigt rid på bana/ridhus. Och så tömkör, massvis (och ute alltså, samma vägar du vill/tänkt rida), och öka både ditt och hans självförtroende så.

Det kan lite beroende på häst vara en ide att börja med en och samma sväng sen när du ska sitta upp. Dvs tömkör 'överallt', men när ni rider ut med sällskap så ta gärna en och samma sväng så den blir trygg, och sen när du tömkört en massa och ska rida ut själv, ta den där trygga svängen. Men, beror lite på häst, är det en häst som lätt blir uttråkad och istadig av 'samma väg hela tiden' kan det bli en nackdel. Du får känna av lite själv.

Min "goa" fjording är rädd för "allt" som kommer bakifrån (cykel, fågel, hundskall mm). Har tömkört en del men när han så hör ngt, ja, då drar han! Det är inte lätt att hålla emot när en fjord blir rädd. Sist var det kanske en hare, jag såg och hörde inget! Det är väl ok om man är på ridbanan men om man är "ute" och han drar ner mot vägen är det inte skoj. Vad göra?

Där är nog lösningen att försöka minsta bakräddheten. Dvs den specifika rädslan (rädd för saker som kommer bekifrån). Försöka tänka på samma sätt som om hästen är rädd för t ex soptunnor, att i små steg vänja hästen med soptunnor, och öka kraven sakta men säkert.

Finns det något läge han reagerar liiite med bakskygghet men inte 'full reaktion'? I så fall kan du ju försöka börja där, samt med ljus bakom då. Reagerar han lika i ridhus/på bana?

Fast just bakräddhet är svårt, och där tror jag man vinner mycket genom att direkt ta hjälp av proffs! Om man försöker vänja hästen med gröna soptunnor och klantar sig kan man göra hästen befäst skiträdd för gröna soptunnor for life, men det går att leva med på ett helt annat sätt än om man tabbar sig vid bakskygghetsträning och istället skrämmer den än mer och den blir än mer rädd och det blir än mer befäst. Det påverkar ju hela samvaron med hästen.

Där är nog lösningen att försöka minsta bakräddheten. Dvs den specifika rädslan (rädd för saker som kommer bekifrån). Försöka tänka på samma sätt som om hästen är rädd för t ex soptunnor, att i små steg vänja hästen med soptunnor, och öka kraven sakta men säkert.

Finns det något läge han reagerar liiite med bakskygghet men inte 'full reaktion'? I så fall kan du ju försöka börja där, samt med ljus bakom då. Reagerar han lika i ridhus/på bana?

Fast just bakräddhet är svårt, och där tror jag man vinner mycket genom att direkt ta hjälp av proffs! Om man försöker vänja hästen med gröna soptunnor och klantar sig kan man göra hästen befäst skiträdd för gröna soptunnor for life, men det går att leva med på ett helt annat sätt än om man tabbar sig vid bakskygghetsträning och istället skrämmer den än mer och den blir än mer rädd och det blir än mer befäst. Det påverkar ju hela samvaron med hästen.
Ja han reagerar likadant på ridbana (har inte tömkört i ridhus, men kan tänka mig att reaktionen är den samma). Han är väldigt ljudkänslig och reagerar på det mesta men ridande tycker jag mig nu kunna hantera hans reaktioner. Har dock ramlat av ett antal gånger vid hans tvära kast el iväg i full gallopp.

Först och främst så måste du vara lugn vid uteritter och inte sitta som en stålfjäder. Att vänja honom med olika saker. Parapluer (stavning?), prasslande saker, rör och allt möjligt som kan tyckas vara farligt. Detta kan du vänja honom vid från marken, helst vid ett inhägnat område, typ ridbanan.

Att du rider ut med sällskap tycker jag att du ska fortsätta med, men förstår att du även vill rida själv ut. Börja med lite kortare skrittrundor efter arbetet från banan. Med en väldigt rädd häst så varierar jag träningen ganska mycket och har en hel del skrämselövningar oich utökar sedan successivt svårighetsgraden, längden på ridturen. Men fortsätt även med promenaderna och tömkörningen ute.

Så länge du blir narvös/osäker/stressad så kommer du inte få hästen lugn.

Om hästen hoppar till för någonting och du reagerar med att bli narvös, osäker eller stressad så förstärker du bara hästens misstankar om att det den hoppade till för är farligt och det blir bara en ond spiral.

Vet dock inte hur man kan bryta ett sådant mönster.

Kram

Klickerträning!
Jag får inte länka, men om du googlar hittar du massor.

Jag kör miljöträning med min häst, som är lite som din. Ibland är vi på plan, ibland bara utanför stallet. Jag släpar vattendunkar, knyter fast plastpåsar i ett spö och viftar med, han får gå på mörka mattor (t ex dörrmattor). Jag "smeker" honom med grejorna, tar min jacka över huvudet. Går fram till soptunnor och sparkar på dem, slår med locken (på skärtorsdagen satt det påskris på stalldörren - mycket skeptisk häst. Jag tog ner en ruska och övade med den, ganska snart fick jag smeka honom med fjädrar och allt!)
Jag börjar smått, med små rörelser för att sedan öka mer och mer. Blir han skärrad, dämpar jag mig lite och sen ökar jag igen.
I och med att jag gör detta så stärks även mitt ledarskap - han litar ju på att jag fixar situationen trots att det är en massa läskigt som händer.

Tålamod är mitt mantra. Tålamod, tålamod, tålamod!

Lycka till!

För det första måste du komma över din rädsla och bli lugn för att han ska kunna bli lugn..
Sen är det bara att ge er ut, så ofta det går! Då blir både hästen och du mer van och förhoppningsvis bli mer avslappnade med tiden.

Jag rider en unghäst som blir väldigt nervös och rädd när han är ensam, trotts att jag är orädd och väldigt lugn. Med honom rider jag aldrig ut ensam, utan alltid tillsammans med andra för att han ska få mer erfarenhet och bli mer van. Sen rider jag inte ut ensam eftersom han inte kan alla hjälper jätte bra än, och testar hela tiden.. så risken finns att han vänder om och sticker hem. Men rid ut tillsammans med andra! det är jätte nyttigt för lite nervösa hästar! Är sällskapet lugnt så brukar hästen också bli lugnare.

Hej!
Öka kontakten mellan dig och hästen och promenera mycket i skogen. Låt din häst nosa och titta på allting ni kan tänkas stöta på i naturen så som snöstolpar, mössor och gamla plastpåsar.
Men viktigast av allt ta det lugnt!

Hoppas ni kmr över erat problem. :)

Mvh Wilma

har samma problem så skriver lite för att enklare följa tråden ;D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 670
Senast: Pancakes
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka