Jag har mycket svårt att se resonemanget där blanka röster skulle leda till ett globalt hållbart samhällssystem. På kort sikt händer ingenting eftersom blanka röster inte påverkar mandatfördelningen.
Jag kan förvisso förstå resonemanget att man vill värna om sin rätt att använda sin röst genom att rösta blankt. Genom att inte bara vara soffliggare så vill man visa att man ändå tycker att demokrati och politiska val är viktiga. Samtidigt så kan jag tycka att det finns något ganska paradoxalt i det: Man vill påverka utan att påverka. En blank röst kan förvisso tolkas som en missnöjesröst - men ingen har ju en susning om vad missnöjet grundar sig i. Vill man ha mer vänsterpolitik, mer högerpolitik, mer sakfrågor eller mer ideologi? Irriterar man sig på den aggregativa demokratiska processen och vill ha en mer inkluderande demokratisk process?
Jag kan tycka att det finns ett visst mått av lättja i att rösta blankt. Man behöver inte hålla med om allt när man röstar på ett parti eller en kandidat. Det är orimligt att tro att ens valda riksdagsledamöter håller med sina partier i samtliga frågor. De flesta människor har ändå någon form av grundläggande värderingar som kan vägleda en i frågan om var rösten ska läggas.
Räknar man enbart riksdagspartiernas valbara kandidater så fanns det 6216 olika personer att lägga sin röst på. Någon av dessa måste man ju rimligen kunnat stå ut att lägga sin röst på?