Hur ofta...

S

SomethingLovish

Ger ni/du din hund mat?

Hur ofta tycker du att en hund ska ha mat?

vad tycker du om att ha hunden pa losdrift? vad ar fordelar/nackdelar?

lite funderingar bara:p

Sv: Hur ofta...

våra hundar får mat 2 ggr per dag.
med lösdrift, menar du typ hundgård eller liknande?

ojda!hehe:eek: nej, jag menar att man har en matskal till hunden som ar fylld med mat hela tiden liksom? sa att den kan ata nar den vill.

Aha, fri tillgång alltså. Tja, det beror ju på hunden. De jag har nu skulle det inte fungera med. Valpen skulle äta allt, den vuxna också kanske... Vi har haft hund tidigare som hade fri tillgång och aldrig blev tjock. Individuellt alltså. Du får väl testa.

Annars skall den inte behöva oftare än morgon och kväll om det handlar om en vuxen hund. Vissa går bra med bara ett målper dag.

Fri tillgång. Fyller på skålen 1 gång/dygn oftast. Ibland tar det 2 dygn. Jag anser att det är bäst för min hund att kunna äta när han vill - dvs i regel nattetid, när allt är lugnt och stilla hemma och när flocken är samlad. Han ska kunna vara avslappnad och lugn och äta i en normal takt utan att stressa.

Jag fyller hans skål med 1 dagsranson mat och sen äter han den i sin takt, när han vill. Ibland får han emr, ibland mindre. Men jag vet alltid hur mycket han äter varje dag, och när. Hans aptit och hur han väljer att ära är tydliga tecken för mig att läsa av hur han mår.

Om han stimuleras i den grad han behöver, får bra, näringsrik mat och mår bra så äter han precis så mycket som han behöver just då. Han stressar aldrig över mat och blir inte ens orolig om han blir helt utan mat en dag. Han håller sin fin i hull och kan själv anpassa och äta mer efter aktiva perioder eller liknande.

Min får fri tillgång, han äter bara då. Så får han äta när det passar honom (oftast nattetid).

Jag har en labrador och med honom så fungerar det inte med fri tillgång... När han var liten så hittade jag honom med bara svansen ovanför matsäcken, vilt viftandes på svansen, vilket efter den åthutningen, aldrig hänt igen.

Sam får mat 3gånger om dagen. Att han inte får 2gånger bara beror dels på att han går på hunddagis och alla hundarna får lunch där. Ett tag prövade vi att inte låta honom få lunch där, men när han fortfarande efter 2månader var helt vansinnig och bara rusade till matskålen när han kom hem (vid fyratiden och han får middag vid 18-19) så gav vi upp och ger honom 3ggr per dag. :)

Mina får mat 2 gånger om dagen, fungerar jättebra!
Vi har inga fasta tider utan frukost får de efter morgonpromenaden och kvällsmaten får de efter kvällspromenaden;)
Tycker det funkar bäst för oss eftersom det kan vara svårt att passa 3 mål om man inte är hemmamsjälv eller om man har med sig hundarna någonstans.
Samtidigt hade jag inte velat ge bara 1 gång heller, oj vilka vrålhungriga hundar jag skulle ha varje mål då... fri tillgång skulle INTE funka här, båda är för matfriska och speciellt rottisen skulle rulla fram tillslut:angel:
Så två gånger funkar bäst här!

ska säga också att det är 2 vuxna hundar jag har.

Senast ändrad:

Ger ni/du din hund mat? Gamlingarna får 1 ggr/dag medans valpen nu får 2ggr/dag.

Hur ofta tycker du att en hund ska ha mat? 1-2ggr dag, beroende på vad man har för hund, hur mkt mat den behöver/dag och vad som funkar bäst osv.

vad tycker du om att ha fri tillgång på mat? Har egentligen aldrig testat, men sålänge det funkar för Den hunden så varför inte. Alla är ju olika.
fordelar: Hunden behöver aldrig gå hungrig, den kan själv välja när och hur mkt/lite den ska äta.
nackdelar? Den kanske äter för mkt än vad den behöver. Fodret tar slut mkt snabbare (?).

Näe, ang. det sista så är det bara vad jag Tror hur det är, har som sagt aldrig testat att ha fri tillgång så jag kan väl eg. inte heller uttala mig mer specifikt om den saken.

Med en svårfödd BChane så blir det fri tillgång på torrfoder, matrester varje dag samt godis när vi tränar. Då håller han bra hull:P

Ev introduceras en unghund korsn BC/shäfer här i veckan, får se hur jag kommer göra med maten då.

Min äter två ggr per dag - morgon & kväll, har testat ha fri tillgång på henne men hon åt så dåligt då "tappade intresset för maten" samt att jag hade lite dålig koll på exakt hur mycket hon fick i sig per dag.

Våra hundar får mat morgon och kväll. Skulle vi ha mat stående hela dagarna skulle den äldsta hunden äta upp det direkt. Vi hade det när hon var liten och det funkade inte alls. Hon är väldigt hungrig av sig. Den lilla skulle däremot behöva det eftersom att hon nästan inte äter alls när hon får maten och magrar lätt av. Men det är ju individuellt där med. Den förra hunden hade fri tillgång och klarade det bra. Hon höll jämn vikt.

Ger ni/du din hund mat?
Ja, vad skulle de annars leva på, luft? (förstår inte riktigt frågan mao)

Det beror på vad som passar individen, men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ge hunden fri tillgång. Här äter man när det serveras (för hundarnas del två gånger per dag, samt en kvällsmacka), vare sig man är människa eller hund (eller annat djur)

I och med att jag har två hundar, varav en matgalen labbe så skulle det aldrig fungera. Har inte så mycket tankar om det faktiskt.

Ger ni/du din hund mat?

lite funderingar bara:p

Våran hund får fri till gång på foder, hon är väldigt smal & äter väldigt dåligt, så för oss och henne passar det bra att hon får äta när hon vill, vi fyller på när det tar slut. det kommer en ny hund i veckan till oss så då får vi se hur dte blir, den var visst ett riktigt matvrak så. :P

//Diana

min mamma hade fritillgång t foder,men den ena tiken var alltid välidt tjock,så nu får dom mat ca 3g per dag och hon har gått ner ca 8kg! mina hundar har fritillgång och har ett bra hull å temp,funkar bäst så på mina hundar,men ibörjan när den ena var valp,så kunde vi inte ha vatten framme hela tiden för hon drack upp allt på en gång! och det var ng liter,fyllde man på så drack hon upp det oxå! helt otroligt,har aldrig sett en hund dricka så mkt! men det blev bättre efter ca 2mån så kunde hon ha fritillgång t vatten.

Ger ni/du din hund mat?
:rofl:

Ja. Som valp fick han 3 ggr, men nu är det 2 ggr om dagen. Morgon och kväll.

Vår veterinär berättade omt en labradorvalp han skulle vaccinera som var ovanligt fet. Det visade sig att ägaren missbedömt viktinstruktionerna på foderpåsen och gav dagsgivan varje måltid 3 ggr per dag, istället för att dela upp dagsgivan på 3 måltider.
:angel:
Fri tillgång passar inte alla.

las min Rubrik:idea:!

Svarar alla:
Nae, vara hundar far mat 2 ggr, forutom taxen som gor po fri tillgang.
Det var bara en liten funderare da varan granne bara ger sina 2 labbar mat en gang per dag...Bara lite intressant att veta vad alla tycker:bump: Kan en hund verkligen klara sig med bara ett mal per dag?? jag skulle svalta:angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
388
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 937
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Tantan
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 379
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka