Hur ofta...

Sv: Hur ofta...

En vanlig dag kan se ut så här:

Morgonen (06.00) så går vi en runda i skogen, ca 40 minuter.

Middagen (12.00) så blir det max 30 minuter

Eftermiddagen (17.00) blir det en runda på 15 minuter, sen går vi hem för att äta mat både jag och hunden.

Kvällen (runt 19.30) så går vi en lång promenad på allt ifrån 1-2 timmar.

Det är en dobberman, och har fått mycket beröm att han är muskulös och fin. De blir förvånade att vi bara promenerar! :banana:

OKej!! Har du nå bilder o visa då?? Så jag kan tro på att du har en så fin hund som du säger... du kanske ljuger! :mad: :D

Nope, har ingen digitalkamera, så jag får gott vänta tills rullen är full så jag kan framkalla bilderna på honom!

Men jag skall lägga ut bilder på honom! :rofl:

Kl 06.00 går hon ut och kissar innan sambon åker till jobbet.
Någon gång mellan 10.00-12-00 går vi ut på en längre promenad 1-2 timmar.
Runt 17.00 får hon gå ut och kissa.
På kvällen går vi alltid ut på en 1-2 timmars promenad.
Runt 23.00 får hon gå ut sista gången för natten.
Så är det iaf på vardagarna, helgerna kan se lite annorlunda ut då vi ofta är ute längre då det är fint väder.

Svårt att säga hur många promenader det blir om dagen. Det är olika.

De är ju med mig hela dagarna när jag jobbar, så de åker med till jobbet direkt på morgonen och så går vi ju ut när vi kommer dit. Sedan är vi på promenad mellan 10.00 och 12.00.

Mellan 12.00 och 15.00 är de lösa på gården och springer. Lägger ibland spår/uppletande på lunchen.

Mellan 15-16 blir det promenad igen.

18.00 åker vi till stallet och tränar hästen. Då följer de ibland med ut på en timmes rid/körtur.

Sedan blir det att vi antingen åker hem eller till klubben och tränar.

Kvällspromenaden blir vid 23-24 i ca 5 min. Då får de bara gå ut och göra vad de ska och sedan går vi in.

På promenaderna som vi gör på dag blandas in lite övnigar och lydnad.

Nä, de klagar inte i alla fall. :)

Men det är ett helsike när de blir sjuka, händer iof nästan aldrig. Men just nu är tiken halt (skrivit i annan tråd) och måste gå korta koppelpromenader. DÅ är det inte kul med hundar i toppkondition. :crazy: :smirk:

En promenad per dag får han tillsammans med mig, oftast på minst 1 timme. Oftast går vi i skogen, ibland med sällskap och ibland själva. 1-2 ggr/vecka cyklar jag en lite längre sväng med honom.
Han är alltid lös, och hinner springa många kilometer (mil?) på en skogspromenad.

Sedan går han ju ut och in från huset massor med gånger under övriga dygnet. Vi har stor gård där han kan lufsa på för sig själv, inte sällan har något djur (räv/hare tex) passerat här ute så då får han lite mer att nosa på. Är det soligt gillar han att ligga mot husväggen utsträckt och sola sig. :D

Går ut med honom flera gånger om dagen, 2 lång promenader som tar ca 1½ timme, sammanlagt 3 timmar långpromenad om dagen. Sen går jag så fot jag tycker att han verkar kissig.

Kanske själv ska "svara"?! :p

"Vår" hund kommer ut alldeles för lite beroende på att hon har artros? i lederna. Sen är hon lite överviktig och det hjälper ju inte direkt till när man har dåliga ben :crazy: Så kanske högst ett par timmar sammanlagt per dag. :(

Har en rottweiler.

07.00 Går runt en äng där vi även släpper henne ibland så hon får "hoppa" av sig ;) ca 30 min
12.00 Går en sväng först i "samhället" och sedan upp i skogen ca 1 h
17.00 Går i "samhället", i skogen och släpper henne sedan inhägnat områder (bruks) låter henne skutta lite, träna lite lydnad ca 1,5 h
22.00 Som tidigast, natt rundan ca 10 min

Hunden är ngt överviktig och har problem med höft därför kan det hända att det blir mindre vissa dagar..

Från mars fram till nu har det sett ut såhär:

09.00-09.45 Promenad
11.00-11.30 Kort promenad innan jag går till skolan
16.00-17.00 Promenad och möta mamma vid jobbet

Sen en promenad igen på ca 30-45 minuter på kvällen. Annars under dagen får han ju vara ute på gården också. Första kissrundan tar han för sig själv vid 7-tiden. Om vi ska på kurs eller annan träning på kvällen så flyttas promenaden vid 16-tiden lite bakåt.

Från tisdag börjar jag jobba så då lär jag få ändra om i schemat. Då lär jag få gå upp halv sex och gå med hunden en timme. Sen är han hemma med min mor och mina syskon så då blir det nog inte mycket promenader inte. Bara lata dagar på gården. När jag kommer hem vid 16 får jag väl ta ut honom och gå en sväng.

Har en Engelsk Springer Spaniel som vi promenerar med 1½-2 h per dag FÖRUTOM att han går kissvängar och är med lös ute när vi är ute i trädgårsen, i stallet (har stall hemma) etc. Går på lydnadskurs en dag i veckan oxå, och tränar såklart kontinuerligt olika moment i samband med promenaderna varje dag.

En dag se ut såhär:
09-11 Morgontur (vi brukar inte gå så långt eller fort, men å andra sidan blir det mycket lek för hundarna. Dock inte hela tiden, kan jag väl tillägga! Blir en hel del träning för lagotton och hennes kompis som är nästan lika gammal, att bara gå bredvid varandra i koppel)

Eftermiddagen brukar labben få gå egen tur på ca 1 timme. Ibland är hon hos grannarna som bara ääälskar henne, då blir det väl rätt mycket hjärngympa och en långtur.

Lagotton och jag brukar köra lydnadsträning och hjärngympa och vara ute sammanlagt ½ timme (inklusive träning) på eftermiddagen.

Sen kan båda få gå en kortare tur (½ timme) en gång på kvällen och lagotton får även en riktigt kort kisstur precis innan vi går och lägger oss.

Oftast blir det dom här tiderna vi går ut,skiljer lite när det är helg osv. Ibland far vi ju ut och spårar,simmar,tränar annat men såhär ser dom flesta dagar ut!

9.00 Är vi ute ca 20 min, då får han vara lös och hämta pinnar och busa lite.

13.30 Löspromenad i skogen 1½ - 2½ h.

18.30 Hittar vi oftast på nåt, far ut och joggar/cyklar eller så får han träffa hundkompis och leka,är oftast ute 30-60 min.

23.00 Går ut ca 20 min.

Det är en Cocker Spaniel, han har superbra kondition och är välmusklad, han får ofta beröm för att han är så fin! ;)

min e valp så vi går ut ganska ofta...typ var 3e timma..
Men vi går ut så får hon kissa och bajsa eller bara kissa om det e det hon vill sen går vi direkt in med na för då lär dom sig att det ska göras ute och inte inne...sen har vi våra långa promenader i gång om dan...

Min valp som väl är i ålder med din kan inte hålla sig i tre timmar utan hon är ute MINST en gång i timmen, men ofta blir det betydligt oftare. Här blir det inte heller några långpromenader för hennes del än utan det komemr när hon blir äldre.
Det kan se ut så här;
Så fort hon vaknar på morgonen så är det ut.
sedan tar jag upp barnen och efter de har kommit upp och fått kläder på sig tar jag ut valpen igen. Sedan äter vi frukost, även hundarna och därefter går jag ut med valpen igen. När jag diskat går jag ut med valpen, när jag dammsugit går jag ut med henne och så håller det på hela dagen. När hon sovit, ätit och lekt går jag ut med valpen. De vuxna hundarna komemr också ut massor med gågner under en dag och så får de vars en långpromenad på 1 timme om dagen. Jag stör aldrig valpen när hon sover utan det blir efter hon vaknat. Så tills vida att jag inte behöver väcka henen för att gå sista kvällsrundan förstås.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30