Hur ofta visiterar ni?

D

Dam

Hej! funderade på en sak i morse när jag kollade av hästarna och fodrade. Undrar hur andra gör med visitation, alltså kolla/kratsa hovar, känna av benen, borsta av, kolla och känna efter eventuella sår osv. Jag gör detta två-tre gånger om dagen (morgon och kväll + efter ridning), även nu under betessäsongen. Har haft hästarna hemma på bete så då har det ju varit enklare. Hur gör ni? Motivera gärna varför ni gör som ni gör... Snart dags för installning, tiden på morgonen är ju som alltid begränad :smirk:, kanske det räcker med en visitation på kvällen?! Vad tycker ni? Vill tillägga att jag endast har två hästar... :bow:

Sv: Hur ofta visiterar ni?

Eftersom en av våra tre hästar drabbades av fång i maj har jag varit lite nojig hela sommaren och kollat ben stup i kvarten. Nja, i alla fall morgon och kväll samt i samband med ridning.

I normala fall brukar jag nöja mej med att visitera hästarna en gång om dagen - under uppstallningstid oftast i samband med intag, under uteperioden oftast på kvällen. Dock har jag tillsyn till dem flera gånger om dagen.

Immer

Med en fånghäst blir man nog lite överdrivet vaksam. Jag tar in min häst varje morgon och kväll och kollar hennes hovar och hur hon rör sig. En av gångerna i samband med ridning kollar jag hela hästen efter sår, fästingar och annat.

Jag visiterar min häst varje dag, 1ggr. Har inte möjliget till oftare då jag har 3 mil till stallet enkel resa och är där just endast 1ggr/dag;)
Stallägaren tittar till hästarna flera ggr/dag, inte så att hon visiterar alla, men ser hon nåt konstigt kollar hon givetvis upp vad som är fel och ringer.

kollar igenom min häst varje dag före och efter ridning. Kratsar hovarna, kollar så inga stenar sitter i borddhålen som kan skava. Känner igenom benen så det inte är ngr sår eller svullnader. Brukar känna på ryggen så hon inte ömmar eller har skav eller ngt.

Sen är det nästan alltid folk i stallet som kollar hästen. Vi har som "policy" eller vad man ska säga att när man har fodring på kvällen så ska man alltid kolla så alla hästar äter som vanligt och verkar må bra.

varje dag före ridning. (givetvis ser jag över hästen efter ridning åxå, så ev sår osv som uppkommit skulle upptäckas då med, men inte lika noga)

Under sommaren när hästen går ute 24/7

Gör det före och efter ridning (för att se om det han slagit sig eller något under ridningen).

Under vintern när han står på stall:

Innan jag tar ut honom på morgonen. När jag tar in honom och före och efter ridning.

varje dag före och efter ridning, då ser jag om det hänt nåtgot under dagen i hagen, och sen om något hänt under ridningen. sen är det ju nästan alltid NÅN annan i stallet som skulle se om det blir något allvarlig.

Ungefär en gång om dagen. Ofta är flera hästägare ute varje dag, så då kollar de andra att benen sitter kvar. Är jag bortrest ber jag någon se till så att hästen ser nöjd ut, och alla ben sitter på. Inte mycket mer än så.

När jag tar in henne och efter ridning.. Har nåt allvarligt inträffat får man hoppas att stallägaren ser detta ;)

Kollar gör jag varje dag (flera gånger om dagen) men jag ljuger om jag skriver att jag känner över dem.

Kollar hur de rör sig och hur de ser ut på benen och kroppen.
Känner självklart över dem om de ser svullna ut eller annat misstänksamt.

Jag är väldigt känslig och känner oftast av om det är något fel på mina hästar. Studerat dem mycket så jag känner att jag vet om något är fel.. Låter konstigt men så har det varit hittills..

Carina

Eftersom min häst är inackorderad är jag bara där en gång om dagen. Då visiterar jag innan och efter ridningen.

Ja, det är klart, man "känner ju på sig" om något är fel. Men jag är livrädd att missa en blemma som kan bli ett sår av alla flugor. Eller en fästing som kan orsaka sjukdom, eller.... ja, ni vet, pållarna tar man ju hand om som om det vore ens barn ;)

Före och efter träning eller minst 1 gång om dagen vid vila.

Ja dagligen i alla fall och gärna flera gånger. Är livrädd att missa nåt litet sår eller svullnad nu när hästen varit skadad så länge.

Med risk för att bli halshuggen... :crazy:

Jag har hästarna hemma på gården och kollar bara av dem innan ridning. Så om jag inte rider på några dagar så blir de inte visiterade, däremot så ser jag dem på håll i hagen nästan dagligen.

//Tokan

Varje dag två gånger om dagen, samt före och efter ridning.

Den enda permanenta hagen (andra är flyttbara sommarhagar) går dessutom runt bosninghuset, så de brukar stå utanför nästan jämt och tigga morötter genom köksfönstret :D Därmed har jag ständig uppsyn så länge jag är hemma och ser direkt om något är fel.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 270
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 779
Senast: Kirre
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 997
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka