Hur ofta verka hästen?

Sv: Hur ofta verka hästen?

Nu låter det ju inte som att ni direkt raspar så mkt varje gång - men - vet man inte hur hoven fungerar och har bra koll på vad som är bäst för vilken häst (dvs koll på ben, belastning osv) då kan man hur lätt som helst förstöra hovarna på hästen.
Jag kan själv inte förstå hur man kan utsätta sin häst för den risken, därför ifrågasätter jag faktiskt din kunskap :crazy:

Jag vet flera personer som gjort som ni "någon kunnig lärde oss" - och fått hästar med så stora problem med benen att de egentligen borde avlivas.
Jag tycker du bör ha det i åtanke när du ställer dig och exprimenterar med hästens hovar.

Det förstår jag inte heller redigt hur hon hann med. Jag lärde mig knappast det till 100% efter att ha gått hovslagarkurs på skolan 2-3 timmar i veckan 1½ termin :confused:

Hej, du kanske inte är lika lättlärd som vissa andra eller så är du mer eftertänksam.;)

Jag menar eftertänksam före:angel:

Min polle skos om var 6-8 vecka beroende på vilken peiod på året man e inne i, sommaren brukar dom växa fortare på grund av all näring, o på vintern lite långsammare.

nej det förstår jag att du inte hann, det är därför hovslagarutbildningen är på två år dock inte i skolbänken hela tiden utan mycket praktik med erfaren hovslagare.

*kl*

MIna hästar går barfota och verkas 2-3 ggr om året.... Det har tagit flera år för min hovslagare att lära "mig" att dom inte behövs verkas oftare. Jag känner mig hemsk när det har gått 12-14 veckor eftersom man har lärt sig 6-8 veckors "regeln" redan på ridskolan när man var 12 år.
Iallafall så har jag lärt mig att lita på min hovslagare, för helt klart så kan han betydligt mycket mer än mig.
Mina hästar går på lösdrift och sliter hovarna mer än dom som står på box. Båda har också god hovkvalitet vilket är viktigt.
Dom verkas traditionellt av en "riktig" hovslagare och har aldrig haft några hovproblem.

Summan av kardemumman och det jag ville komma fram till var alltså: Säger hovslagaren att man inte behöver sko om så ofta som var 8 vecka, så lite på din hovslagare, dom är faktist proffs på hovar. (OCH jag pratar nu om en traditionell hovslagare med gedigen utbildning, inget annat)

Häls Embla

Min nordis skos ca var 10:e vecka, hovarna växer väldigt långsamt så det finns inte mycket att verka på om hovis är ute oftare.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 206
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix