Hur ofta verka hästen?

P

Pacific

Jag har haft min häst i 14 månader och är inne på min andra hovis då den förra verkade honom så mycket att han blev halt och stående i ca 2 veckor.

Vi skodde honom tidigare var sjunde vecka men då var det väldigt ltie att ta av så nu har han börjat komma ut va åttonde. Idag när han var ute sa han att vi kunde låta det gå ytterliggare en vecka nästa gång. Då blir det ju 9 veckor.
Om det inte behövs oftare än så så är det ju prima, för plånboken om inte annat.

Jag tycker det låter väldigt sällan. Hur ofta skor ni era hästar? Kan det vara något problem med att sko så sällan utom att skorna kan slitas om det inte är snö och så.

Sv: Hur ofta verka hästen?

Hur ofta man behöver sko om, har väl med att göra hur fort hästens hovar växer. En bekant till mig har ett fullblod med hovar som växer otroligt långsamt. Hovslagaren kommer mindre ofta än var 10:e vecka till henne. Dock har hästen annars bra hovkvalite, bara det att hovarna växer väldigt långsamt.

Min häst har jag ett skointervall om 8 veckor på. De växer ganska långsamt också, och när det bara hade gått 6 veckor tyckte hovslagaren att det var "lyx" att sko om så pass ofta.

Unghästen däremot, hennes hovar växer oftare, så de verkas kanske var 5-6:e vecka. Hon går däremot barfota.

Dock är det bättre att sko om oftare än mer sällan. Helst skulle jag vilja ha ett skoningsintervall på 5-6 veckor, men det är för ofta enligt nuvarande hovslagare.

Min häst blir verkad och skos om var åttonde vecka. Det är perfekt för henne. Medryttarhästen däremot har dåliga hovar och hans hovar växer sakta, så man får antingen ta pyttelite på hovarna var 8:e vecka eller ta lite mer var 10:e vecka. Men det är för sällan tycker jag.

4 åringen brukar skos var 6:e till 8:e vecka. Ettåringen verkas mer sällan, hovslagaren brukar kolla honom när han är här och skor 4 åringen samt när han är här för att sko andra i stallet och sista gången hade han knappt växt något alls i hovarna så han skar bara till strålen men behövde ej verka något på hoven. Sen verkar det som att han växer olika snabbt i hovarna beroende på årstid. I somras/våras växte hovarna mycket snabbare än vad de har gjort denna höst.

Min förra pålle som var skodd verkades och skoddes om var 6:e vecka.
Nu har jag två oskodda unghästar som verkas med ca 2-3 veckors mellanrum.

Kompisen hade förut en häst som skoddes var 12-13:e vecka pga att hans hovar knappt växte något. Visst är det bra för plånboken, men det var alltid problem för hovslagaren att få något bra att fästa skorna i och hovarna var ej av god kvalitet utan sköra.
Min ridhäst skos var 8:e vecka, medan mitt avelssto som ej rids verkas ungefär var 10:e vecka då hennes hovar ej heller växer så fort och hovis behöver inte ta så mycket på hovarna då heller.

Hej. När min häst var skodd skilde det på om det var sommar eller vinter. På vintern räckte det att hovis kom ca var 8-9:e vecka eftersom hovarna växte så långsamt då. Men på sommaren fick han komma ibland efter bara 5-6 veckor. Hovarna växte som "gräs" då :)

Ok han har väldigt bra hovkvalitet och inte haft någon tappsko eller så änså länge. Jag får väll helt enkelt vara glad att han har fina hovar som inte växer speciellt mycket:)

Var 9:e vecka är inte så hemskt länge, det kan vara ganska lagom på vissa hästar, eftersom hovarna växer olika fort.
Men däremot, om hästen rids mycket så slits ju skorna ganska mycket och den kan ändå behöva skos lite oftare just pga detta.
Och som någon skrev kan hovkvalitén försämras om de inte verkas tillräckligt ofta, men det har säkert (förhoppningsvis) din hovslagare så pass mycket koll på så han skulle märka det..

Min ponny har alltid varit barfota.. Och han verkas vart 8e vecka. Fast egentligen skulle vart 10.e räcka med honom. Men jag är för lat för att ringa hovis själv, så jag är med när de andra i stallet tar ut honom.

Mellan var 8-10 vecka. 9 veckor brukar vara en bra tid för min häst, då är hon varken för lång eller har växt för lite....

Min ponny verkas och skos var 6:e vecka. Medans min häst går barfota och vi verkar honom själva 1ggr i veckan :)

Min ena pålle har väldigt dåliga hovar men växer ganska bra ändå. men eftersom skorna inte håller eller sitter kvar längre än 7 veckor på honom så skodde vi ungefär var 6:e vecka. Nu så går han dock barfota så nu kanske han, om vi har tur, behöver verkas en eller två gånger per år.

Min andra pålle har mycket bättre ovar fast ändå inte superkvalitet. Men jag tycker de är lagom hårda men växer inte så mycket istället så honom behöver vi bara sko runt var 9:e eller 10:e vecka.
Fungerar det för hästen så varför inte? Behöver han inte skos mer än kanske var 9:e vecka så behöver man väl inte göra det heller:smirk:

Nej. vi håller på med vildhästverkning. hade ut en kille som visade hur vi skulle göra. och de funkar jätte bra. men vi "får" inte skära i strålen än för då måste man gå en kurs och den är ganska dyr, men vi tar det lite försiktigt och de går bra.

och ni lärde er allt om hovens vinklar när han visade er??

Om skorna sitter på plats och inte blir alltför slitna och om hästens hovar växer långsamt så kan man verkar mer sällan än 6-8 veckor. 6-8 veckor är ju ett snittmått på hur lång tid det bör ta innan en hov med normal tillväxt bör verkas. Min första ponnys hovar växte väldigt sakta och hon skoddes med fördel var 9-10:e vecka. Min nuvarande häst bör skos var 5-6:e vecka eftersom hennes hovar växer lite konstigt.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 206
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix