Hur ofta vaccineras era hundar?

Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

En vecka, eller tom. tre, spelar ingen roll.

Vaccinerar varje år mot kennelhosta.
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

En vuxen hund behöver du inte grundvaccinera på nytt oavsett hur lång tid det har gått sedan förra sprutan.

Rek vacc.intervall
8v parvo (helst ett par dagar före leverans)

12-16 v parvo, valpsjuka, HCC, kennelhosta

efter 1 årsdagen: parvo, valpsjuka, HCC, kennelhosta

Därefter kennelhosta vartannat år och alltihopa vartannat år (dvs vaccinering varje år, men med olika vaccin) om man träffar andra hundar.

Annars parvo, valpsjuka, HCC vartannat år.
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

När det kommer ett kort från Djursjukhuset. :D ;)

Han fick sin ettårsspruta för några veckor sedan och de sa att de skickar ett nytt kort nästa år, så jag antar att det är en gång om året. :idea:
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

*KL*

Mina vaccineras vid 8 veckor, 12 veckor, 1 år.
Sedan vaccineras de endast vart tredje år mot valpsjuka, parvo och HCC och aldrig mot kennelhosta.
Mina vaccineras mot rabies också eftersom vi åker utomlands och även där är det tre års intervaller som gäller numera (Nobivac rabies).

Jag tycker att tendensen i sverige är att vi övervaccinerar våra hundar....
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

Varje år, veterinären skickar ett kort när det är dags så får man beställa tid själv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
438
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 670
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp