Hur ofta vaccineras era hundar?

H

Hugolina

Vår vovve är nu drygt fyra år gammal och har blivit vaccinerad varje år tills han var tre. I år har vi inte fått någon kallelse av veterinären och undrar nu om man ska vaccinera varje år även när hunden är "vuxen"? Ska naturligtvis ringa och höra med vår veterinär men ville bara kolla hur ofta era hundar vaccineras? Har hört att både varje år och vartannat...???!!!
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

Min nya hund är än så liten, var på 3 mån vacc idag. Men min förra hund vaccinerades varje år efter de "obligatoriska" vacc. (har inte så stor koll efterso matt det var mamma som skötte det då. Men det var pga. hon ställde ut honom så mycket, är man på utställningar måste man ha vaccinationsbevis för det året man ställer ut, ska du inte ställa ut behöver du inte vaccineras så ofta. Jag vet inte om det gäller andra tävlingar som lydnad etc. dock. men ring och kolla för säkerhets skull.:D
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

8 v = Parvo
12 v = Parvo, valpsjuka & kennelhosta
1 år = Parvo, valpsjuka & kennelhosta
3 år = Parvo
4 år = Valpsjuka & kennelhosta
5 år = Parvo
7 år = Parvo, valpsjuka & kennelhosta
9 år = Parvo
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

min vet sa att om jag inte ställde eller tävlade så skulle det räcka med vart tredje år.. men jag kör vartannat eftersom vi umgås med så mkt hundar:smirk:
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

Gnist skrev:
8 v = Parvo
12 v = Parvo, valpsjuka & kennelhosta
1 år = Parvo, valpsjuka & kennelhosta
3 år = Parvo
4 år = Valpsjuka & kennelhosta
5 år = Parvo
7 år = Parvo, valpsjuka & kennelhosta
9 år = Parvo

Jag har fått det upplägget av vet och jag undrar bara varför hoppar man över parvo år 4?
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

Min hund har "bara" fått vid 8v och nu vid ett års ålder. Förra ägarna hade alltså varken vaccinerat henne eller försäkrat henne.

Enligt vet. så skulle hon ha fullt skydd nu trots den missade sprutan. Men nu kör jag på som rekommenderat.
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

:rofl: missade att du hade skrivit 5år-7år-9år. Vet inte hur jag fick det till 5-6-7-8-9år:o
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

Jag vaccinerar mina en gång om året..
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

Det är inte nödvändigt, med dagens "live"vacciner.
Parvon behöver man inte vaccinera mot varje år nuförtiden, såvida man inte har ett sk avdödat vaccin och valpsjukan kan man ta med 4 års mellanrum, fast jag har 3 år mellan den på mina hundar.
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

varje till vart annat år.... har gått snart 2 år, innan gjorde jag det varje år..... ska snart ta årets dos. Han är 5½ år.
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

Vad skönt i så fall löär jag inet behöva vaccinera om henne i år då :)
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

Shit... vaccinationen. Har glömt den på ena hunden. Hon skulle ha haft för 1 vecka sedan. Är det bara till att börja om? Eller kan man ta den i alla fall.

När man missat med några dagar på hästar så rycker vet. med axlarna och ger den sprutan och skriver bara i pappret.
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

In och vaccinera snarast.
Du behöver inte börja omvaccinera om du får det gjort nu till veckan.
 
Sv: Hur ofta vaccineras era hundar?

När jag senast var och vaccinerad sa veterinären att om man vill ha bästa skyddet mot kennelhosta måste man vaccinera en gång per år. Annars vart annat år...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
438
Senast: The Beast
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 670
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp