Jag tycker de flesta i tråden här bagatelliserar TS situation något fruktansvärt.
Tycker ni verkligen att detta är helt normalt beteende för en förälder, att "hota" med psykolog och att kasta ut sitt barn ur hemmet, över lite oljigt HÅR?
TS mår tydligt dåligt av detta och jag lovar att sådant här kan sätta sina spår, börjar man fråga sina bekanta om håret ser ofräscht ut så har föräldrarna redan lagt grunden för mycket osäkerhet. De straffar henne (ja det är ett straff eftersom föräldrarna anser det, oavsett hur rimligt det skulle varit i normala fall) t.om. och förväntar sig alltså att det ska göra det så jobbigt för henne att hon viker sig efter deras vilja.
Tycker ni det är okej för en förälder att bete sig hur som helst mot sitt Barn bara för att de blivit äldre?
Har varit/är i nästan samma situation situation som TS , och har haft nästan precis den här diskussionen om håret med främst min ena förälder när jag var yngre, 10-15år kanske. Har tjockt hår som blir fett väldigt lätt och om jag låter det bli väldigt oljigt innan dusch så håller det sig i fint ca 3-4 dagar utan problem, duschar jag för ofta blir det fett så fort att jag tillslut kan behöva duscha både morgon och kväll samma dag. Duschade främst när jag kände mig ofräsch eller när håret började se lite stripigt ut och fick mycket skit för det. Man tyckte att jag skulle duscha minst varannan dag och satte gärna näsan rätt ner i hårbotten på en och påpekade att det inte luktade rent (för normalt folk är ju definitivt så nära
). Jag började t.om. att bara blöta håret och ljuga om att jag duschat håret för att slippa tjatet, och är fortfarande flera år senare väldigt nojig över hur håret ser ut, trots att i princip alla mina vänner har en eller flera gånger haft milt till rejält flottigt hår och inte tyckt det varit något konstigt.
Och varför detta genomsyrande förakt över att TS bor hemma och inte sköter alla sysslor själv?
Är själv 23 år och bor hemma än pga mycket strul med skolgången, har även samma "deal" att jag inte betalar när jag studerar och har de perioder jag jobbat istället gjort det, så även min bror. Hushållet matchar väldigt dåligt tidsmässigt så det har blivit mycket att vi sköter oss själva och diverse handling, tvätt o annat görs på initiativ när det behövs. "Sysslor" har det gjorts försök med i alla år men inte fungerat (genomgående för alla i familjen).
Alla mina vänner har bott kvar tills de var 20-23 med varierande mycket sysslor och vi har
alla längtat efter att flytta hemifrån. De som nu har det har gjort det då de fått fastjobb eller behövt flytta till annan ort för att studera (vilket även är den personliga planen). Ingen person, förälder eller barn, har tyckt det varit en bra ide att i princip
skuldsätta sig i förtid, bara för att bo utan föräldrarna.
Lån är ju något man bör undvika om man kan och studielån får du inte ha hur länge som helst. Vill Ts in på en lång eller flera utbildningar i framtiden kan hon få problem. Känns överlag som en rätt dålig start på ens eget liv att ta lån för att bo kanske ett stenkast från föräldrarna, utan ett jobb som kan ge ekonomisk buffert, till troligtvis en hyreslägenhet som bara kostar pengar, för att sedan kanske behöva flytta igen för vidare studier/jobb, eller flytt då hon behövt avbryta studierna (kan då inte förlita sig på studiepengar). Hela tiden förlorar hon pengar som hon istället kunnat sätta undan till (riktigt) eget boende, kostsamma utbildningar eller vad fan som helst utom det svarta hål som en sån situation kan bli...